Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-10, 10:31
  #1
Avstängd
Tjena, har varit intresserad av det här med extremsporter ett tag nu. Och undrar om det bara är att börja? Vilket tror ni är roligast för en nybörjare, parkour eller freerunning? Alla tips från erfarna utövare uppskattas!

För er som inte vet, här är ett exempel på sporten: http://www.youtube.com/watch?v=S8S4CEKFy3U
(nån video jag hittade på en facebook grupp för parkour igår)
Citera
2014-02-10, 11:42
  #2
Medlem
boqpods avatar
Nu är det ju ingen extremsport att springa runt och hoppa kors och tvärs.

Mitt tips:
På med mjukiskläder, sen springer du runt i stan, hoppar ner för några trappor klättrar upp för ett sophus och sedan vidare till någon hög avsats där du hoppar ut och sedan rullar i gräset. Om du vågar kan du lägga in en volt i luften på vägen ner.
Om du inte skäms över detta utan att det istället känns givande så har du halva inne.

lycka till
Citera
2014-02-10, 14:14
  #3
Medlem
WhatDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woundz
Tjena, har varit intresserad av det här med extremsporter ett tag nu. Och undrar om det bara är att börja? Vilket tror ni är roligast för en nybörjare, parkour eller freerunning? Alla tips från erfarna utövare uppskattas!

För er som inte vet, här är ett exempel på sporten: http://www.youtube.com/watch?v=S8S4CEKFy3U
(nån video jag hittade på en facebook grupp för parkour igår)

Hantera grunderna inom parkouren, och inte bara rörelserna utan också mindsetet.
Se freerunning som snäppet mer avencerat än ren parkour.
Men annars så är det bara att kolla upp lite vaults på youtube och gå ut. Se till att inte landa för hårt på hälen bara. För oss killar sitter nervtrådar upp till pungen just där..
Citera
2014-02-25, 21:21
  #4
Medlem
gå upp på nåt hus och träna på att ta dig ner fort utan att använda trappor mm

när du kommer ner snabbt få poliser efter dig och spring upp i huset och sen gör du det du övat på
poliserna gör det bara roligare
Citera
2014-03-05, 16:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Nu är det ju ingen extremsport att springa runt och hoppa kors och tvärs.
Parkour är lika mycket "springa runt och hoppa kors och tvärs" som skateboard är att åka fram och tillbaka på en träkloss eller bungyjump är att studsa runt lite i ett gummiband. De flesta av människans intressen kan man välja att antingen fascineras över eller förlöjliga.

Mitt tips till TS är att inte bry sig om eventuella skillnader på parkour och free running. Gå ut och utmana dig på det du känner för. Dock så är det mycket lättare att lära sig volter om man kan få tips från dom som kört ett tag och har tillgång till innehall med madrasser.

Några lite bättre:

http://www.youtube.com/watch?v=D151T4vugKY
http://www.youtube.com/watch?v=XfDNGTVCzeQ
Citera
2014-03-31, 22:13
  #6
Medlem
Vagnsleres avatar
Eftersom min stad inte lämpar sig så mycket för parkour och freerunning (typ några enskilda features långt ifrån arndra så man inte kan får upp det där flowet när man tar sig igenom "banan") så blev vårat grabbgäng tvingad till att börja med tricking.
Det utövar man tryggt och säkert i en gymnastiksal, dock så är själva "trickingen" i sig bara volter.

Kortfattat så är skalan så här:
<Hinderbana--------^--------Volter>
Parkour -----Freerunning---------Tricking

Även fast tricking inte är vad du först letade efter så rekommenderar jag det starkt!
Det är så mycket mer än bara volter, lek, gemenskap, bra allroundträning, i stort sett så är det som att du och dina kompisar som du tränar med lånar en gymnastiksal och gör VAD NI ÄN VILL!
Och där inräknat så brukar man ibland bygga parkourbanor av höga plintar och klossar för skojs skull.

Problemet är dock att det är ditt egna engagemang som spelar roll, det finns inga direkta tränare som ställer dig i en kö och sen ska ni alla springa på led och göra samma sak utan det är mer en kompis som ger tips och som sen sysslar med sitt egna och det är väl där hela kruxet med att lyckas sitter, att "komma in" i vänskapskretsen..
Dom som redan tränar är förmodligen ett redan sammansvetsat gäng och även fast dom tycker det är roligt att fler intresserar sig för sporten så har man tagit emot allt för många som tränat i en månad sen hoppat av och om personen i fråga inte sätter bakåtvolt efter en månads träning så börjar man fundera "varför är han ens här om han bara tänker göra grodhopp".

MEN om du kommer in i gemenskapen så kommer du möta världens härligaste gäng, vi stojar, studsar och skrattar, kalsongträningar eller lån av tjejtruppens balettkläder är inte nån ovanlighet..
Dessutom är sporten fortfarande i sin vagga och du kommer snart indirekt lära känna personer som Vellu från Finland och Scott skelton från Australien som är ledande inom sporten, jag själv mötte Scott som gav mig råd om corks, jag som då inte satt en enda fick snacka i minuter med en av världens bästa som sätter tiotal på raken.

Kolla på den här videon (Youtube) och avgör själv.

Edit: fixade länken
Citera
2014-08-24, 19:07
  #7
Medlem
this is my shit ! finns det ingen tråd på fb om trickers i malmö ??
Citera
2015-08-30, 18:00
  #8
Medlem
http://www.svt.se/den-enda-sanna-vag...autostart=true


Någon som vet vad detta finns 21:40 in i dokumentären?
Citera
2015-09-04, 22:09
  #9
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Balans kommer du ha mycket nytta av, balansera och gå på staket och räcken så ofta du kan, framåt, bakåt, snurra runt när du blir lite mer van, och så vidare... köp en balanslina. Lek, spring & klättra i glädje.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback