Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-31, 17:46
  #1
Medlem
Tänkte köpa en dator från Dell. Har inte speciellt höga krav på prestandan, men vill att allt ska flyta på fint, samt att det är bra kvalité på hårdvaran.
Har plockat ihop en Dimension 3000 för 10.534 kr, inklusive moms, frakt.

Intel® Celeron® D processor 330 (2.66GHz, 533FSB, 256k cache)
Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (svensk)
Svc Basic 3Y At Home Support, 30day online MM Training
UTAN EXTRA KOSTNAD - Dell färgbläckskrivare 720
512MB Dual Channel DDR333 (2x256MB) Free Upgrade
160GB (7200rpm) IDE hårddisk
3,5'' 1.44MB diskettstation
17" Plattskärm, midnattsgrå (173FP)
16x max. DVD +/- RW med Double Layer
Creative Labs SB Live 5.1 ljudkort
Dell™ A215 högtalare
Dell™ QuietKey tangentbord
Dell™ USB 2-knapps optisk mus med scroll (INTE sladdlös)

Vad tycker ni?
Citera
2005-07-31, 18:31
  #2
Medlem
Nidstangs avatar
Du ska börja med vad datorn ska användas till, sen utgår du därifrån med vad du behöver.
Citera
2005-07-31, 18:42
  #3
Medlem
Låter rimligt

Använder mest datorn till att se filmer, spela musik, surfa, photoshop, lira cs 1.6 ibland. Jag vill ha den igång i stort sätt 24/7.
Citera
2005-07-31, 19:02
  #4
Medlem
Nidstangs avatar
OK, det lät bättre. Själv använder jag Gimp istället för Photoshop, Gimp är open source och freeware och räcker till mina behov. Jag lirar inte heller vare sig CS eller något annat spel. Men är det något som det behövs datorkraft till så är det ju spel och då blir min åsikt följande:

1. Satsa på en P4 istället
2. Du ska nog ha 1GB minne (Blir det för dyrt så kolla om du inte kan få 1x512MB DDR, för enkel uppgradering nästa lön)
3. Windows XP Pro SP2 Svensk, jag undrar om inte detta är det viktigaste. Ett stabilt O/S finns inget som spöar.

I övrigt tycker jag det ser bra ut.
Citera
2005-07-31, 20:17
  #5
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Ellirc
Tänkte köpa en dator från Dell. Har inte speciellt höga krav på prestandan, men vill att allt ska flyta på fint, samt att det är bra kvalité på hårdvaran.
Har plockat ihop en Dimension 3000 för 10.534 kr, inklusive moms, frakt.

Intel® Celeron® D processor 330 (2.66GHz, 533FSB, 256k cache)
Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (svensk)
Svc Basic 3Y At Home Support, 30day online MM Training
UTAN EXTRA KOSTNAD - Dell färgbläckskrivare 720
512MB Dual Channel DDR333 (2x256MB) Free Upgrade
160GB (7200rpm) IDE hårddisk
3,5'' 1.44MB diskettstation
17" Plattskärm, midnattsgrå (173FP)
16x max. DVD +/- RW med Double Layer
Creative Labs SB Live 5.1 ljudkort
Dell™ A215 högtalare
Dell™ QuietKey tangentbord
Dell™ USB 2-knapps optisk mus med scroll (INTE sladdlös)

Vad tycker ni?

Varför en Dell? Inget ont om dem, men för 10 lopper så vill man ju ha nåt annat är en celeron.

Be någon duktig datanörd att plocka ihop ett skräddarsytt paket så får du råd med bättre processor (AMD 64) och 1 gb ram.
Citera
2005-07-31, 21:24
  #6
Medlem
10K for en Celeron burk!?!?!??

Sla till pa nagon av deras erbjudanden istallet for att plocka ihop sjalv brukar bli billigare sa.

EDIT:

Varfor skaffar du ett 5.1 ljudkort och stereo hogtalare?
Citera
2005-07-31, 21:27
  #7
Medlem
Dells TFT skarmar ska ha hog responstid och suga i FPS spel som tex CS har jag hort sa var noga att prova skarmen innan du koper eller se till sa att du har oppet kop.
Citera
2005-07-31, 21:28
  #8
Medlem
Skaffa Dells multimedia tgt bord. Skona knappar och fyndiga extra knappar.
Citera
2005-08-01, 21:30
  #9
Medlem
Rans avatar
"celeron D"
10k
=
nej.


Enkel ekvation, Celeron D är knappt prisvärd när vi pratar 6000:-, vid 10k är det enbart idiotiskt att satsa på en celeron.


EDIT: ups, trodde vi pratade bärbara

Hur som helst, även med en sjuttontums TFT så är det inte värt pengarna tycker jag.

Enbart dumt att köpa en stationär från dell.

Står förövrigt inget om grafikkortet, antagligen är det "intel extreme graphics" eller något sådant skit, som knappt klarar WC3 utan att det börjar hacka
Citera
2005-08-02, 08:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ran
Hur som helst, även med en sjuttontums TFT så är det inte värt pengarna tycker jag.

Enbart dumt att köpa en stationär från dell.

Dell verkade som ett bra köp eftersom de har en tre års försäkring, om datorn går sönder så kommer de hem och lagar den.

I övrigt hänger jag inte med på datorfronten längre, men valet "Celeron" verkar ju mindre tilltalande. Är det alltså Intel pentium 4 man ska satsa på?

Ingen som har något bra förslag på en dator från Dell för runt 10 000 kr, inkl en 17-tums platt skärm?
Citera
2005-08-02, 12:39
  #11
Medlem
Big Ms avatar
Dimension 9100 (D08915) 10.471:-

Inget vidare grafikkort (PCI Express x 16 ATi Radeon® X300 ) men annars OK

Dell är bra om man inte vill göra egna tillval. Då blir det genast dyrt.
WinXP pro är inget som en hemanvändare behöver.
Citera
2005-08-02, 12:59
  #12
Medlem
Rans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellirc
Dell verkade som ett bra köp eftersom de har en tre års försäkring, om datorn går sönder så kommer de hem och lagar den.

I övrigt hänger jag inte med på datorfronten längre, men valet "Celeron" verkar ju mindre tilltalande. Är det alltså Intel pentium 4 man ska satsa på?

Ingen som har något bra förslag på en dator från Dell för runt 10 000 kr, inkl en 17-tums platt skärm?

Celeron är intel's budgetprocessor. totalt värdelös.

AMD64 är utan tvekan ett bättre val än Pentium 4, men Dell har något kontrakt med Intel, vilket gör att alla deras datorer enbart har Intel's processorer...
sorgligt.

Köp en färdigbyggd dator från www.datorbutiken.com istället.
du kan välja delar osv. men dom monterar. tror det kostar 900:-

och då blir dator klart snabbare. du får mer för pengarna, och du slipper Dells alla miljoner program som medföljer (jaja, inte så många, men tillräckligt för att sega ner datorn och ta över 5gb hårddiskutrymme eller något sånt).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback