Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-10, 00:58
  #1
Medlem
crystalbullets avatar
Jag har aldrig och kommer nog aldrig förstå fenomenet att göda fattiga i andra länder med bistånd... Det är delvis synd om dom men till stor del så handlar det om att politikerna/folket där helt enkelt inte varit smarta nog att göra handlingar som gett de mer välstånd i landet... därför tycker jag de får stå sitt kast! (Ja, även om det är korruption för då är ju ledarna idioter och är ju av samma folk som blir fattiga så alla får skylla sig själva!). Mitt främsta argument mot att ge bistånd är att vi redan är 7 miljarder människor på stackars jorden med ändliga resurser... Det enda jag kan ge bistånd för är sterilisering eller preventivmedel så att det föds färre jävla ungar! Ja, jag är arg för jag är trött på hur jag ser folk runtomkring mig "tycka sååååå synd om alla fattiga afrikanska barn m.m." Visst, det är inte just deras fel att de fötts, men det är deras föräldrar och de kommer också i sin tur föda etc. Ja, jag vet att de "måste" föda massa barn för att klara sig (de sprider ut arbetet som ger de inkomstkälla över barnen som kanske inte ens får gå i skolan) MEN det är som sagt politikernas fel huvudsakligen och politikerna är ju samma nation = "samma" gener som folket till viss del och därmed tycker jag alla får skylla sig själva!

Jag stödjer djur, miljö och naturrättsorganisationer med pengar, men tänker aldrig någonsin ge pengar till sådana som drabbas av naturkatastrofer eller allmänt behöver mat. Jag tycker att Sverige ska hjälpa alla hemlösa här först innan vi hjälper alla utomlands... varför verkar det som om så få håller med mig? =(
__________________
Senast redigerad av crystalbullet 2014-02-10 kl. 00:58. Anledning: ghh
Citera
2014-02-10, 01:06
  #2
Medlem
Man ger bestånd och skänker pengar till välgörenhet för att det dövar ens samvete.
Ju dyrare något är desto bättre känner vi oss.
Har det kostar 2000 kr att få fram en liter vatten till en negerunge i Afrika så är det jättebra och skulle det kosta 300 000 kr för att få fram samma mängd vatten så är det ännu bättre, för då har vi verkligen gjort något, eftersom det kostat massor med pengar.

Sedan att bistånd inte fungerar det bryr vi oss inte om, så länge som man öser ut miljarder kronor, det dövar samvetet och vi inbillar oss att vi gör något.
Citera
2014-02-10, 03:56
  #3
Medlem
crystalbullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
pga samvete
Haha det där har jag aldrig förstått mig på... varför har folk i i-länder så dåligt samvete gentemot u-länder!? Jag kunde inte bry mig mindre SKÄNK PENGARNA TILL MIG ISTÄLLET! :P Även om jag så vore miljardär hade jag bara lagt pengar på att fixa en bättre miljö så JAG och de nära och kära + djuren levt bättre, men jag hade inte lagt en krona på några fattiglappar i andra länder, aldrig någonsin! Förstår inte varför folk har dåligt samvete som sagt... läs mitt första inlägg där jag menar på att det är som det är och att dom till stor del får skylla sig själva i princip.
Citera
2014-02-10, 05:23
  #4
Medlem
-vaas-s avatar
Därför svensk kultur är överdrivet stram och själsdödande som gör svenskarna oförmögna att egentligen bry sig om något annat än deras bankkonto och gräsmatta, där för att kunna fly den insikten om deras vidriga mentalitet de skapar en reaktionsbildning som kommer ut som "solidaritet" emot negrer i Afrika.
Citera
2014-02-10, 07:51
  #5
Medlem
zorzes avatar
Det blir en Lisa för själen och de svenska politikerna kan åka ut i världen i godhetens tecken och peka finger åt andra.
Bistånd har med tiden blivit till största delen kontraproduktivt.
Om de fattiga länderna, som har olika typer av mineralfyndigheter, själva kunde ta större del av vinsten så skulle det på sikt förbättra för dem.
Citera
2014-02-10, 09:45
  #6
Medlem
Välgörenhet är dessutom ett maktmedel. Den som tar emot står alltid i tacksamhetsskuld och beroendeställning, den som tar emot måste följa de riktlinjer som givaren sätter upp. Välgörenhet är från början en uppfostringsmetod och en av maktens förlängda armar.

Det är extremt lamt att man kan sätta in några hundralappar på ett bankgiro i tron om att detta verkligen ska hjälpa. Samtidigt konsumerar man exempelvis som faan, konsumtionen och produktionen som på det stora hela är en stor rot av ont i fattiga länder.

Välgörenhet är bullshit, ett sätt att förblinda människor på. Så att vi ska tulta runt och tro att det är pengar som fattas i världen. Att gemene man kan göra en "skillnad". Det är ungefär som en röstsedel vart fjärde år. Det finns inget mer störande än dessa välgörenhetsgalor, inget mer störande än PK människorna som med stor inlevelse berättar om svält och död. Välgörenhet är bara ett sätt att säga "Jag tänkte fortsätta utnyttja dig, därför är det ju till min fördel om du inte svälter ihjäl"
Det som ger förändringar är politiska beslut från grunden.
Citera
2014-02-10, 09:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalbullet
Haha det där har jag aldrig förstått mig på... varför har folk i i-länder så dåligt samvete gentemot u-länder!? Jag kunde inte bry mig mindre SKÄNK PENGARNA TILL MIG ISTÄLLET! :P Även om jag så vore miljardär hade jag bara lagt pengar på att fixa en bättre miljö så JAG och de nära och kära + djuren levt bättre, men jag hade inte lagt en krona på några fattiglappar i andra länder, aldrig någonsin! Förstår inte varför folk har dåligt samvete som sagt... läs mitt första inlägg där jag menar på att det är som det är och att dom till stor del får skylla sig själva i princip.


Det går självklart inte för alla och en var, känns väldigt främmande att gå runt och ha dåligt samvete över att folk svälter på andra sidan av jordklotet. Samtidigt är det en globaliserad värld vi lever i. Exempelvis är vår rikedom och vårt välstånd byggt på att människor är fattiga någon annanstans. Har inte stött på en ekonom som gått emot detta enkla faktum. Fattigdomen kan inte utrotas eller bekämpas om en minoritet ska leva i välstånd. Om man inte bryr sig om dem som är grunden till ens välfärd, ja då gör man väl inte det.
Jag bryr mig till den grad att jag aktivt försöker ha så lite som möjligt att göra med resten av världen. Köper lokalproducerad mat, försöker prylkonsumera till ett minimum, åker inte på semesterresor till fattiga länder och njuter av enkelhet och naturlighet. Men då du bryr dig om miljön så torde du även tänka på sådana saker.
Citera
2014-02-10, 11:22
  #8
Moderator
skunkensunes avatar
Socialantropologi, etnologi och sociologi --> Politik - Inrikes
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback