2014-02-09, 13:13
Medlem
Tjena! Inatt när jag satt vid datorn så försvann strömmen till datorn routern osv, så jag drog till proppskåpet och bytte, men det såg inte ut som proppen gått och det funkar fortf inte efter byte. Nu har jag bytt alla proppar i hela skåpet mot helt nya, men ddt funkar ändå inte. En märklig sak jag märkte var att lampan i mitt rum började lysa när man startade en platta på ugnen ?? Vad kan vara fel? Pallar inte dra hem en elektriker som tar x antal tusen i timmen.
Citera
2014-02-09, 13:15
Medlem
Du har bränt en huvudsäkring.
Citera
2014-02-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trefas
Du har bränt en huvudsäkring.
De är bytt! Så borde inte vara dom.
Citera
2014-02-09, 13:26
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunkerking
Tjena! Inatt när jag satt vid datorn så försvann strömmen till datorn routern osv, så jag drog till proppskåpet och bytte, men det såg inte ut som proppen gått och det funkar fortf inte efter byte. Nu har jag bytt alla proppar i hela skåpet mot helt nya, men ddt funkar ändå inte. En märklig sak jag märkte var att lampan i mitt rum började lysa när man startade en platta på ugnen ?? Vad kan vara fel? Pallar inte dra hem en elektriker som tar x antal tusen i timmen.

Låter solklart som en huvudsäkring som gått. Säker på att du gjort rätt när du bytt?
Citera
2014-02-09, 13:26
Medlem
Har du bytt alla 3 vid elmätaren? Dom kan ha löst ut utan att det syns.
Citera
2014-02-09, 13:33
Medlem
SkepticalHippos avatar
Om du kollat allt som sitter inom din kontroll så saknar du nog en fas på grund av att något gått fel hos ditt elbolag. Har varit med om att det ibland saknats en eller två faser till ett helt område för att något gått fel i elnätets utrustning, exempelvis att en del i ett elskåp som delar upp strömmen till de olika hushållen i ditt område som har skitit sig(toksuperproppen har gått ungefär, jag är ingen tekniker så jag kan inte vara specifik). Då påverkas inte all el utan fastigheterna blir delvis strömlösa.

Ring ditt elbolags/elnäts journummer. Du kommer få hjälp hyfsat snabbt. Har själv tagit emot sådana samtal och detta är lite mer ovanligt än totalt strömbortfall men det händer.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2014-02-09 kl. 13:36.
Citera
2014-02-09, 14:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Om du kollat allt som sitter inom din kontroll så saknar du nog en fas på grund av att något gått fel hos ditt elbolag. Har varit med om att det ibland saknats en eller två faser till ett helt område för att något gått fel i elnätets utrustning, exempelvis att en del i ett elskåp som delar upp strömmen till de olika hushållen i ditt område som har skitit sig(toksuperproppen har gått ungefär, jag är ingen tekniker så jag kan inte vara specifik). Då påverkas inte all el utan fastigheterna blir delvis strömlösa.

Ring ditt elbolags/elnäts journummer. Du kommer få hjälp hyfsat snabbt. Har själv tagit emot sådana samtal och detta är lite mer ovanligt än totalt strömbortfall men det händer.

Exakt min tanke.
Kan vara en fas-säkring vid serviceledningens koppling till nätet.

Alltså, TS, för att prata svenska: det kan vara en säkring i stolpen (om elkabeln hänger i luften) som har gått sönder. Detta är din nätleverantörs ansvar att fixa. Ring till dem.
Citera
2014-02-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Låter solklart som en huvudsäkring som gått. Säker på att du gjort rätt när du bytt?
efter att ha dragit ur spisen (som gjort att proppar gått förut), så sprakar det om den när jag kopplar i den igen. Fortf huvudsäkring tro? Ganska säker på att jag gjorde rätt!
Citera
2014-02-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Exakt min tanke.
Kan vara en fas-säkring vid serviceledningens koppling till nätet.

Alltså, TS, för att prata svenska: det kan vara en säkring i stolpen (om elkabeln hänger i luften) som har gått sönder. Detta är din nätleverantörs ansvar att fixa. Ring till dem.
Finns elskåp utanför, har ringt till leverantören. Ingen annan i området har rapporterat nåt fel. Vore segt att ryka på jourpriser ifall felet är vårt!

Tack för alla bra svar förresten!
Citera
2014-02-09, 15:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunkerking
Finns elskåp utanför, har ringt till leverantören. Ingen annan i området har rapporterat nåt fel. Vore segt att ryka på jourpriser ifall felet är vårt!

Tack för alla bra svar förresten!

Om det är luftburen elledning så sitter det säkringar mellan ditt el-skåp och huvudledningen.
avstickaren mellan huvudledningen och ditt elskåp kallas "servicekabel". (El-bolagets säkringar).

Det är där felet troligen är om alla säkringar är intakta, som du skriver.
Citera
2014-02-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Om det är luftburen elledning så sitter det säkringar mellan ditt el-skåp och huvudledningen.
avstickaren mellan huvudledningen och ditt elskåp kallas "servicekabel". (El-bolagets säkringar).

Det är där felet troligen är om alla säkringar är intakta, som du skriver.
det hade blivit kondens i elskåpet utanför så säkringarna hade gått! Problemet löst, tack för alla svar! Blev man lite klokare också !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in