Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-21, 20:49
  #13
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Säger inte emot dig (har själv ingen aning), men det kan ju ha att göra med att det antagligen är den allra äldsta?
Förutom det där med att jämföra storlek och komma på saker?
([FRISKRIVNINGSKLAUSUL]har ingen aning...[/FRISKRIVNINGSKLAUSUL])
Citera
2014-04-05, 00:33
  #14
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Förutom det där med att jämföra storlek och komma på saker?
([FRISKRIVNINGSKLAUSUL]har ingen aning...[/FRISKRIVNINGSKLAUSUL])

Fan... nu är jag små fuller igen... :-)

Är detta vad vi kallar ironi? eller är det en ärlig friskrivningsklausul? :-)

Men du som har astronomi som yrke/hobby... eller om någon annan kan svara så go ahead!

En mänsklig hjärna vs "vårt" universum... skala
En grön ödla (hjärna 0,008 gram) vs jorden... skala

1350 gram för en mänsklig hjärna
0,008 gram för en "green lizzard" (som enligt en snabb google sökning har den minsta "hjärnan"...

Finns det en liten möjlighet att denna lilla gröna ödlas hjärna (rent storleks/skala mässigt) har större vikt/skala att förstå hur jorden uppkom än människor med vår vikt/skala hjärna hur universum uppkom? (trots att vi fortfarande inte vet exakt hur vår jord blev till, eller solsystem, eller vår galax... osv)

Flummeri igen... jag vet...

Men det jag vill komma till återigen... hur troligt är det att en hjärna eller 2 på 1350 gram kan faktiskt beskriva universums början?
Misstolka mig inte, teorin big bang är den absolut bästa förklaringen...

Vi har inte jätte mycket "upptäckter" kvar när det gäller "klassisk" fysik... och "påhittad"/mattematisk fysik hjälper nog inte alls...

Hmm... flummeri igen, men en "green lizzard" har sina begränsningar... troligen har den svårt att förstå världen/jorden på ett sätt vi förstår den... ungefär på samma sätt vi har svårt att förstå universums början...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback