Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-07-31, 03:23
  #1
Medlem
...till styrketräningen.

Jag har funderat på om en timmes simning i veckan kan ge något resultat och i så fall hur jag ska lägga upp det. Idag var jag och simmade "långt" för första gången på säkert 10-12 år.

Jag simmade 1000 meter och tog en andhämtningspaus efter varje sträcka (50 m). "Intervall" tänkte jag, även om jag inte sprintade dom 50 metrarna eftersom jag inte kan det.

Om jag vill bli stark, och bygga på mig muskler, ska jag köra på detta vis, eller ska jag köra långa sträckor i långsammare tempo utan avbrott? Eller ska jag börja köra utan avbrott, bygga upp en grundkondis för att sedan köra intervaller (jag är hyfsat aktiv av mig så jag har en ok grundkondis)?

Simpasset kändes otroligt bra, dock tycker jag det är konstigt att jag inte känner någon träningsvärk eftersom jag inte brukar simma (och jag brukar få träningsvärk så fort jag stretchat färdigt, annars får jag det inte).

Mitt träningsupplägg har tidigare sett ut på detta vis:

dag 1: Bröst o triceps
dag 3: rygg
dag 5: Axlar o biceps

Nu ser jag ut att behöva lägga till en dag till, om jag inte ska kära simning på samma dag som någon av dom andra grejerna. Jag tänkte dessutom få med ben en gång i veckan.

En tanke jag har:

dag 1: bröst o triceps
dag 3: rygg (minus traps) o ben + sim
dag 5: axlar (plus traps) och biceps

jag skulle vilja disponera om traps från rygg för jag tycker rygg tar sådan tid.

Slutligen så undrar jag över detta med vila och återhämtning. Det sägs ju att kroppen bygger upp sig under vilan, men hur funkar det då för elitidrottsmän som tränar jämt och ändå presterar?
Citera
2005-07-31, 10:00
  #2
Medlem
MacAllans avatar
Simning är bra för mycket, men om du är ute efter att bygga synliga väldeffade spännarmuskler (som de flesta som tränat på gym är) så hjälper nog inte simning.
Simning ger i första hand smidiga uthålliga muskler.

Jag tycker simning är alldeles utmärkt som komplement till mycket annan träning. Använder mig själv av det som komplement till löpning. Men du skall inte förvänta dig "fel" saker av det. Är du ute efter svällande biceps så kanske simningen tom förstör dina gymresultat.

Jag antar att du crawlar eftersom du vilar så ofta. Fortsätt så men försök hitta ett lägre tempo som gör att du kan hålla på längre i jämnt tempo. Tänk på andningen, hitta rätt andningsfrekvens, håll huvudet lågt i vattnet, var ekonomisk i armrörelserna.

Jag har på kort tid gått från att orka 25m crawl till att orka "hur långt som helst". Värst var det från 25m till 200m, sen släppte det snabbt.
Citera
2005-08-01, 00:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacAllan
Simning är bra för mycket, men om du är ute efter att bygga synliga väldeffade spännarmuskler (som de flesta som tränat på gym är) så hjälper nog inte simning.
Simning ger i första hand smidiga uthålliga muskler.

Jag tycker simning är alldeles utmärkt som komplement till mycket annan träning. Använder mig själv av det som komplement till löpning. Men du skall inte förvänta dig "fel" saker av det. Är du ute efter svällande biceps så kanske simningen tom förstör dina gymresultat.

Jag antar att du crawlar eftersom du vilar så ofta. Fortsätt så men försök hitta ett lägre tempo som gör att du kan hålla på längre i jämnt tempo. Tänk på andningen, hitta rätt andningsfrekvens, håll huvudet lågt i vattnet, var ekonomisk i armrörelserna.

Jag har på kort tid gått från att orka 25m crawl till att orka "hur långt som helst". Värst var det från 25m till 200m, sen släppte det snabbt.

Haha jag crawlar inte utan kör bröstsim :-S Den stora anledningen till att jag vilar är att jag fått för mig att intervaller är bra. Men jag ska testa med längre sträckor utan paus.

Har du (eller någon annan) tips ang crawlteknik? Försöker jag crawla ser det ut som jag simmar med livet som insats i ett sprintlopp men det går långsammare än Mike Tyson på högskoleprovet = jag har inte rätt teknik och slösar massor med energi.

Jag vill inte bygga muskler i första hand med simningen, den ska som sagt komplettera gymet. Det jag hoppades på var att det skulle kanske påverka hur och var musklerna sätter sig på kroppen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback