2014-02-07, 15:05
Medlem
Hur går egentligen en gärningsman vidare i livet efter avtjänat straff för mord, som om ingenting hade hänt? Tänker han eller hon ofta på det inträffade? Visar människor i närheten stöd eller bara avsky? Arbetsmarknaden kan vara omöjlig har jag förstått utan kontakter.

Frågorna är svåra att besvara men jag hoppas det kan bli en konstruktiv tråd. Som diskussionsexempel kan vi ta Anders Eklund. Han är dömd i livstid och kommer inte ut på många år men någon dag i framtiden kanske. Hur kommer livet se ut för honom då? Han är dömd för flera sexbrott och har inget tvång på sig att genomgå Kriminalvårdens olika behandlingsprogram. Är det vanligt med namnbyte och sekretessmarkering?
Citera
2014-02-07, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution
Hur går egentligen en gärningsman vidare i livet efter avtjänat straff för mord, som om ingenting hade hänt? Tänker han eller hon ofta på det inträffade? Visar människor i närheten stöd eller bara avsky? Arbetsmarknaden kan vara omöjlig har jag förstått utan kontakter.

Frågorna är svåra att besvara men jag hoppas det kan bli en konstruktiv tråd. Som diskussionsexempel kan vi ta Anders Eklund. Han är dömd i livstid och kommer inte ut på många år men någon dag i framtiden kanske. Hur kommer livet se ut för honom då? Han är dömd för flera sexbrott och har inget tvång på sig att genomgå Kriminalvårdens olika behandlingsprogram. Är det vanligt med namnbyte och sekretessmarkering?
Varför vill du veta det? Vad är syftet med denna tråd?
Citera
2014-02-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln

Skulle tro att han bara är lite nyfiken.
Citera
2014-02-07, 16:16
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln

I min mening en trådstart som är långt bättre än de flesta här. Klara och tydliga frågeställningar (kanske eventuellt för många..)!

Enligt statistiken (dvs Leif GW ) så är mördare/dråpsmän de minst benägna att återfalla i brott. Oftast är situationen unik (personrelaterad), och brottet begås i "hastigt mod". I kontrast till bedragare, hälare, rånare, narkotikalangare etc, som har en kriminell livsstil. Oftast begås ett mord/dråp under alkoholpåverkan, och GM/BO känner varandra. Sällan finns någon planering bakom - utan GM anger sig själv direkt och gråter på 112, eller gör taffliga försök att dölja brottet.

"Ångrar han/hon sig? Tänker han/hon ofta tillbaka?" Nu gissar jag bara - "ja" på båda frågorna. "Visar människor i närheten stöd eller bara avsky?". Det är nog väldigt olika från fall till fall, och beroende på vilka "människor i närheten" som avses.

Vad jag förstår, så har t.ex "Haga-mannen" inte förskjutits av sina nära och kära, medans Toni Alldén (som mördade Carolin Stenvall 2008) knappt har fått ett enda besök sedan han hamnade i fängelset. Ingen (utom "SverigeGrabben" ) vill veta av honom..

Komplexa, och intressanta frågor..

[EDIT:] Haga-mannen lyckades inte ha ihjäl något av sina offer, men det var riktigt nära..
Senast redigerad av theodor.busse 2014-02-07 kl. 16:20.
Citera
2014-02-07, 20:24
Medlem
Gorthaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murderrevolution

arbetsmarknaden är inte omöjlig om du är dömd för såna brott, du får ofta hjälp av frivården/socialen efter straff med bland annat jobb , lägenhet, kontraktsvård osv . jag känner ett par som har dödat förr och en av mina bästa vänner har suttit för dråp men det är nåt jag aldrig tänker på . Vrf skulle jag bry mig om personer jag inte känner, lr personer som inte mina vänner lr nära o kära känner osv ? Alltså det kan låta känslokallt men alla är olika och jag personligen bryr mig inte.

Att dömda sexbrottslingar som blivit uthängda i media byter namn är nog ganska vanligt
Citera
2014-02-07, 21:36
Bannlyst
Det är inte så lätt om du flyttar hem till din egen stad. Dom flesta dödsfall bland missbrukare är mord självmord och överdoser i olika former.

Jag har nog haft mest känslor för folk som ramlat i vattnet känner 3 vänner som ramlat i kanaler/ Insjöar och avlidit. Jag har festat med frisläppta mördare och dom är inte alls speciellt poppis bland vanligt folk.
Tänk en vargflock där en varg är är sjuk och inte passar in. Så vill jag beskriva mördare i missbrukar svängar.
(Snackar om Svenskar nu så klart)

På nått sett har jag aldrig mött Araber eller NordAfrikaner på Bänken där jag bott, sett dom så klart men dom super för sig själva.

Iaf det tar inte lång tid innan mördare flyttat och bytt landsdel och får en ny kortlek att spela med.
Citera
2014-02-08, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorthaur
arbetsmarknaden är inte omöjlig om du är dömd för såna brott, du får ofta hjälp av frivården/socialen efter straff med bland annat jobb , lägenhet, kontraktsvård osv . jag känner ett par som har dödat förr och en av mina bästa vänner har suttit för dråp men det är nåt jag aldrig tänker på . Vrf skulle jag bry mig om personer jag inte känner, lr personer som inte mina vänner lr nära o kära känner osv ? Alltså det kan låta känslokallt men alla är olika och jag personligen bryr mig inte.

Att dömda sexbrottslingar som blivit uthängda i media byter namn är nog ganska vanligt

Varför tycker du sämre om sexbrottslingar än om mördare?
Citera
2014-02-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
I min mening en trådstart som är långt bättre än de flesta här. Klara och tydliga frågeställningar (kanske eventuellt för många..)!

Enligt statistiken (dvs Leif GW ) så är mördare/dråpsmän de minst benägna att återfalla i brott. Oftast är situationen unik (personrelaterad), och brottet begås i "hastigt mod". I kontrast till bedragare, hälare, rånare, narkotikalangare etc, som har en kriminell livsstil. Oftast begås ett mord/dråp under alkoholpåverkan, och GM/BO känner varandra. Sällan finns någon planering bakom - utan GM anger sig själv direkt och gråter på 112, eller gör taffliga försök att dölja brottet.

"Ångrar han/hon sig? Tänker han/hon ofta tillbaka?" Nu gissar jag bara - "ja" på båda frågorna. "Visar människor i närheten stöd eller bara avsky?". Det är nog väldigt olika från fall till fall, och beroende på vilka "människor i närheten" som avses.

Vad jag förstår, så har t.ex "Haga-mannen" inte förskjutits av sina nära och kära, medans Toni Alldén (som mördade Carolin Stenvall 2008) knappt har fått ett enda besök sedan han hamnade i fängelset. Ingen (utom "SverigeGrabben" ) vill veta av honom..

Komplexa, och intressanta frågor..

[EDIT:] Haga-mannen lyckades inte ha ihjäl något av sina offer, men det var riktigt nära..

Tack för dina ord! Visst finns det stora skillnader på mördare och dräpare, livsstilsmässigt. En del får mängder av beundrarbrev från okända kvinnor och andra får inte ens ett besök. Vilken kontrast egentligen. Men alla måste försöka gå vidare med livet på något sätt...

Till dig som undrade varför jag startade tråden: tänkte att det kunde passa, hittade ingen tråd här som behandlade samma sak. Det är inte så vanligt att gärningsmän intervjuas, det är mest offer som får plats i media.
Citera
2014-02-08, 09:43
Medlem
Gorthaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Varför tycker du sämre om sexbrottslingar än om mördare?

Bra fråga, dels är det för att har du dödat en person känner inte den människan nåt lidande mer, men har du tex blivit våldtagen e du förmodligen förstörd för livet .

Det här är ju en tolkningsfråga och såklart baserat på ens egna värderingar men alla som jag känner som har dödat har ju inte kört en kniv i en helt oskyldig Svensson på stan och därför ser jag inte på vad dom har gjort med avsky.

Det är ur min synvinkel värre att våldta ett barn än att folk dör av självsanering i den kriminella världen
Citera
2014-02-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorthaur

Det är ur min synvinkel värre att våldta ett barn än att folk dör av självsanering i den kriminella världen

Att kriminella dödar kriminella kanske du inte ens tycker borde vara straffbart låter det som. Tillhör du den där världen? Onödig fråga kanske.

En fråga jag alltid velat ställa till en tungt kriminell (vet inte men är du det?) Är du kriminell för att du valde det eller vände det normala samhället dig ryggen och du hade ingen annan väg att gå?
Senast redigerad av amsta11en 2014-02-08 kl. 10:31.
Citera
2014-02-08, 14:09
Medlem
Gorthaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Att kriminella dödar kriminella kanske du inte ens tycker borde vara straffbart låter det som. Tillhör du den där världen? Onödig fråga kanske.

En fråga jag alltid velat ställa till en tungt kriminell (vet inte men är du det?) Är du kriminell för att du valde det eller vände det normala samhället dig ryggen och du hade ingen annan väg att gå?

Jag är inte särskilt kriminell, att det inte ska vara straffbart tycker jag inte heller

Jag är som sagt ingen tung kriminell men att dom sakerna jag gör som räknas som straffbara skyller jag knappast samhället på, tycker personligen alla har ett eget ansvar och en skyldighet att kunna göra livet till vad man själv vill . Är väl ingen nyhet att många skyller på samhället men ur MIN synvinkel så är det bara för att dom är svaga och att dom inte vill ta eget ansvar för ens handlingar .
Senast redigerad av Gorthaur 2014-02-08 kl. 14:13.
Citera
2014-02-08, 23:13
Bannlyst
Mördare och speciellt om det skett på det vanligaste sättet på fyllan brukar dom flytta till en ny ort.

Kategori 2 Svenskar med ägandebehov av sin kvinna byter namn och flyttar ännu längre bort t.ex Fredrik (Skägget) Svensson eller Andreas Morot (rödhårig) Johansson.

Det finns ingen vettig Svensk som vill slå mynt på mord av kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in