Citat:
Ursprungligen postat av
P-o-beln
Varför vill du veta det? Vad är syftet med denna tråd?
I min mening en trådstart som är
långt bättre än de flesta här. Klara och tydliga frågeställningar (kanske eventuellt för många..)!
Enligt statistiken (dvs Leif GW

) så är mördare/dråpsmän de
minst benägna att återfalla i brott. Oftast är situationen unik (personrelaterad), och brottet begås i "hastigt mod". I kontrast till bedragare, hälare, rånare, narkotikalangare etc, som har en kriminell livsstil. Oftast begås ett mord/dråp under alkoholpåverkan, och GM/BO känner varandra. Sällan finns någon planering bakom - utan GM anger sig själv direkt och gråter på 112, eller gör taffliga försök att dölja brottet.
"Ångrar han/hon sig? Tänker han/hon ofta tillbaka?" Nu gissar jag bara - "ja" på båda frågorna. "Visar människor i närheten stöd eller bara avsky?". Det är nog
väldigt olika från fall till fall, och beroende på vilka "människor i närheten" som avses.
Vad jag förstår, så har t.ex "Haga-mannen" inte förskjutits av sina nära och kära, medans Toni Alldén (som mördade Carolin Stenvall 2008) knappt har fått ett enda besök sedan han hamnade i fängelset. Ingen (utom "SverigeGrabben"

) vill veta av honom..
Komplexa, och intressanta frågor..
[EDIT:] Haga-mannen lyckades inte ha ihjäl något av sina offer, men det var riktigt nära..