Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-07, 10:22
  #1
Medlem
Min hund har vid två separata tillfällen hittat bitar av skelett när vi promenerat.

Det första var två kotor (gissningsvis från rygg) ca 5 cm breda och 3 cm höga. De satt ihop och gick att röra lätt i förhållande till varandra. Saknar bild, men tycker de påminner om dessa http://upload.wikimedia.org/wikipedi...91/Gray100.png (de två mittersta).

Den andra biten tog jag en bild på och den ser ut så här:
http://www.ladda-upp.se/bilder/fczbuoootqaol/
Denna ungefär i samma storlek som ovannämnda.

De låg på separata ställen, men i närheten av varandra och hittades med ett par dagars mellanrum. Vi hittar ofta små benbitar på promenad, men dessa var stora och jag kände inte igen dem. De gav mig en dålig magkänsla som jag inte kunnat släppa.

Hjälp att identifiera art?
Citera
2014-02-07, 10:30
  #2
Medlem
ascHacks avatar
Ser faktiskt ut att vara en del av en halskota.
Citera
2014-02-07, 11:07
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josephin-ee
De gav mig en dålig magkänsla som jag inte kunnat släppa.

Om du misstänker att de kommer från en människa så ringer du bara polisen, de skickar ut någon som tittar på det.
Citera
2014-02-07, 11:38
  #4
Moderator
najass avatar
Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2014-02-07, 11:39
  #5
Medlem
Sök upp någon biolog och fråga, förslagsvis nån på ett museum, dom borde veta.
Citera
2014-02-09, 23:22
  #6
Medlem
Borde jag höra av mig till polisen trots att jag inte har några delar kvar, egentligen inte borde misstänka att det är en människa (vad talar för det?) och inte heller vet exakt vart delarna låg?
Det kanske förvisso är värt att bli aningen idiotförklarad om det skulle vara något fuffens eller så.
Citera
2014-02-10, 00:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josephin-ee
Borde jag höra av mig till polisen trots att jag inte har några delar kvar, egentligen inte borde misstänka att det är en människa (vad talar för det?) och inte heller vet exakt vart delarna låg?
Det kanske förvisso är värt att bli aningen idiotförklarad om det skulle vara något fuffens eller så.
Vad hände med delarna? Blir lite lustig stämning ifall du säger att din hund äter dem.

Men det skadar inte att höra av sig, du kan säga att du har en bild. Alternativt kan du dra dig till en annan forumdel där det kanske finns läkare av något slag som har koll på hur mänskliga ben ser ut. Du kan inte göra fel iaf så ta det lugnt.
Citera
2014-02-10, 09:05
  #8
Medlem
Arne Perssons avatar
Är osteologiskt insatt. Har du fortfarande tillgång till fyndet så du kan ta lite bilder? Fotot är för vagt för att dra djupare slutsatser.

Du blir knappast idiotförklarad om du går till polisen med benrester som du tror kan komma från en människa.
__________________
Senast redigerad av Arne Persson 2014-02-10 kl. 09:07.
Citera
2014-02-10, 20:46
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag säger som Arne, lägg upp fler och bättre bilder. Lägg en linjal bredvid benen så man ser storleken också.
Citera
2014-02-14, 16:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Är osteologiskt insatt. Har du fortfarande tillgång till fyndet så du kan ta lite bilder? Fotot är för vagt för att dra djupare slutsatser.

Du blir knappast idiotförklarad om du går till polisen med benrester som du tror kan komma från en människa.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag säger som Arne, lägg upp fler och bättre bilder. Lägg en linjal bredvid benen så man ser storleken också.


Jag har dessvärre inte kvar benen, nej. Gällande de två ovanstående bitarna så har jag bara den bilden jag postat tidigare.

Däremot hittade jag ännu ett ben i samma "stil" som de tidigare fynden. Denna gång utanför min port, vilket kändes väldigt underligt med tanke på att de andra två hittades minst 3-4 kilometer från mitt hus.

Min kamera är otroligt dålig och det var mörkt ute, men jag tog en bild på även detta ben.

http://www.ladda-upp.se/bilder/soaiefystmytmw/

Det har blivit betydligt mycket mer smutsigt än de tidigare. Detta var 4.5 centimeter långt och hade, som ni ser, som en fåra genom sig. Denna såg ut att kunna vara en bit av ett ben som gått av, men jag är osäker.


När jag går ut senare ikväll ska jag se efter om det ligger kvar eller om det finns ytterligare bitar runt på gården. Har nämligen en bättre kamera att fota med nu.

Tack för svar.
__________________
Senast redigerad av Josephin-ee 2014-02-14 kl. 16:31. Anledning: Felskrivning
Citera
2014-02-14, 17:04
  #11
Medlem
Bra. Jag instämmer med Arne och skunkjobb att bättre foton måste till för att kunna bedöma vad det rör sig om för benfynd. Jag är också utbildad i osteologi.
Citera
2018-07-20, 09:48
  #12
Medlem
Kapar denna tråd!

Har hittat denna skelettbit och är så nyfiken på vad det varit för djur: http://forumbilder.se/H7GE9/20180623-171504

Någon som kan identifiera den?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback