Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-28, 17:48
  #13
Avstängd
MeggieClearys avatar
Jag har mött vildsvin många gånger när jag är ute med hundarna i skogen. Här i Sthlms län finns det gott om dom. Jag eller hundarna har aldrig råkat illa ut fast vi har vistas i deras marker varje dag i 30 års tid. Deras "farlighet" är mycket överdriven. Ibland ser jag dom på långt håll då kan dom ofta stå kvar på plats eller dra sej vidare. Ibland passerar jag/vi en gris som sover under ett träd och då flyger den upp och sticker i väg i full fart. Då kan vi vara bara några meter i från, det kan vara lite otäckt eftersom dom är stora och det brakar väldigt när den drar i väg. Men dom har aldrig försökt att attackera. Jag upplever dem som mycket fredliga och rädda. Har även "gått på" kultingar ett antal gånger utan problem. Men då har jag naturligvis snabbt förflyttat mej för att inte skrämma dom. Ungarna är väldigt söta. Har varit med om 2 mindre händelser då det gäller hundarna. Ena gången gick hunden in under en större buske, kom utfarandes lika snabbt med en gris efter sej, men eftersom hunden "gav sej" direkt så vände grisen tillbaka till busken. En annan gång stod en stor galt, flera gånger större än min hund, stilla och vägrade att flytta på sej, min hund gick fram några steg men vände och kom tillbaka till mej. Kände väl att det inte var något att leka med. Det har hänt att hundar blivit skadade och dödade av gris där jag brukar gå men jag är övertygad om att dessa hundar har varit på grisarna och stressat och hetsat dom. Det är väl därför som det oftast är jakthundar som råkar illa ut. Vildsvin är alltså helt ofarliga om man låter dom vara i fred. Jag är mer rädd för jordgetingar. Var inte roligt när min hund klev ner i ett sådant bo.
Citera
2014-02-28, 17:52
  #14
Medlem
TitanDukes avatar
dom är inte farligare än något annat vilt djur , om dom ska gå till attack så är det mot ens hund eller om man kommer mellan sugga och kultingar .
dom går att ha som boskap och då är dom vänliga för då är du förknippad med ny mat leverans .
så är dom utsökta att äta mycket godare än vanlig produktions gris
Citera
2014-02-28, 21:34
  #15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Om dom vore mördarmaskiner skulle det finnas dokumenterade dödsfall, och nu verkar det finnas ett misstänkt fall i landets historia.

Det var en liten pojke på cykel här i trakten som blev omkullsprungen av svin för ett tag sedan. Dom ser som sagt inte så bra, väger jävligt mycket och har ibland väldigt bråttom. Själv har jag näst intill blivit påsprungen under en löprunda när ett svin skulle korsa en väg. Jag har även stått öga mot öga med en sugga med två kultingar under ett träd. Hon backade inte, så det var jag som snällt fick ge mig av. Några aggressiva utfall gjorde hon inte, men hon var tydlig med att hon inte tänkte fly. Och då får man ju tillämpa lite sunt förnuft.

Som någon annan sa; det finns mer anledning att vara rädd för älgen. Blir man påsprungen av den så kan man ju slå sig ordentligt.
Citera
2014-03-23, 06:33
  #16
Medlem
Kvinnan jagad av vildsvin, räddades i sista sekunden av en grupp ungdomar:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18590775.ab
Citera
2014-03-23, 12:58
  #17
Medlem
Aftonbladet rubrik "jagades av arga vildsvin" saknar täckning.
Inget indikerar att de skulle ha varit arga.

Nu vittnar kvinnan om sin upplevelse:
"Minst tre stycken av dem var gigantiska. De var stora som ponnyer"
men hon var aldrig närmare än 100 meter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18591821.ab
__________________
Senast redigerad av alcantario 2014-03-23 kl. 13:04.
Citera
2014-03-26, 07:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
min fetning.

Tror jag inte på.
Vad jag förstår inträffade detta mitt på dagen, och manen hittades rätt omgående?
Visserligen är vildsvin nyfikna, men rör dom sig runt en soptipp vet dom mycket väl vad en människa är, och att dom mer eller mindre skulle kasta sig över en liggande människa, nej tror jag inte. Särskilt som vi har en större hund med vidhängande cykel som springer runt i området.

I samma område, Dalarö, har en person som var ute på jakt, blivit ordentligt biten i benet av ett vildsvin tidigare i år.

Källa: byskvaller
Citera
2017-04-27, 20:36
  #19
Medlem
HälsingeBockens avatar
Om man ska tro på denna artikel så kan vildsvin vara mördarmaskiner, åtminstone i Irak där 3 daesh-medlemmar påstås ha dödats av en flock vildsvin.

www.dn.se/nyheter/varlden/vildsvin-dodade-tre-is-medlemmar
Citera
2017-05-05, 17:00
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HälsingeBocken
Om man ska tro på denna artikel så kan vildsvin vara mördarmaskiner, åtminstone i Irak där 3 daesh-medlemmar påstås ha dödats av en flock vildsvin.

www.dn.se/nyheter/varlden/vildsvin-dodade-tre-is-medlemmar
Legendariskt. Fanatiska muslimer mördade av bacon.
Citera
2017-05-07, 13:42
  #21
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srrd
Jag gillar naturen men jag vill inte behöva bli konfronterad av skogens zigenare i skogen, alltså vildsvin.

Detta är nog oudvikligt om man befinner sig i skogen 3 på natten som jag planerar att göra.

Brukar vildsvin attackera folk som befinner sig i skogen och mörda dessa?

Ja då det vill de nog, mörda. I alla fall om de känner sig hotade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback