Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-03, 09:10
  #745
Medlem
duqus avatar
Då tog det alltså 5 dagar att "hämnas", Expressen hänger nu ut en kille vid namn Fabian som skall vara bakom Granskning Sverige, och i "artikeln" finns flera detaljer i texten som hänvisar till denna tråd, där nu "flygbladen" som delades ut med direktreklamen blev orsaken till Expressens "besök".
Citera
2017-03-03, 23:39
  #746
Medlem
oberoendemedias avatar
Public service benämner det som:

Citat:
ett hatsajtdrivet förtalsmål mot tidningen
Citera
2017-04-27, 20:07
  #747
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Va fan, är det bara jag som tycker att det var ett lysande grävjobb av Expressen. Man kan ju tycka olika om huruvida privatpersoner förtjänas att hängas ut på det sättet om man hatar annonymt på nätet. Jag tycker det.

Men jävlar vilket reportage det var och vilket ståhej det blev.
Det stora problemet i detta fall var ju att Jim Olsson tillskrevs saker som han aldrig skrivit eller sagt samt att han framstod som en högerextremist. Det som skrevs var ju inte ens sant.
Citera
2017-04-27, 20:09
  #748
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jag begriper inte hur det inte är förtal att skamlöst hänga ut och förnedra en människa på det sättet. Att sprida information om någon som kommer skapa missaktning mot den personen är ju definitionen av förtal, hur kom de undan på den punkten?
Det är förtal men pga de kritiserade Tryckfrihetsdomstolarna så får det aldrig prövas juridiskt. Istället blir det först en jury som får bestämma om det ska prövas juridiskt över huvud taget.

Europadomstolen för mänskliga rättigheter fällde Sverige på 90-talet för att denna konstruktion var bristande.
Citera
2020-04-19, 18:48
  #749
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Det stora problemet i detta fall var ju att Jim Olsson tillskrevs saker som han aldrig skrivit eller sagt samt att han framstod som en högerextremist. Det som skrevs var ju inte ens sant.

Det är konstigt med förtal, i vissa fall kan man skriva helt obekräftade eller till och med falska uppgifter om en person och ändå inte bli dömd? Tänker på redaktören för Yakida som åtalades av Justitiekanslern för förtal/grovt förtal.

Det enskilda åtalet mot Thomas Mattson hade hur som helst sin bakgrund i den felaktiga uthängningen av Jim Olsson som i en artikel från 2013 felaktigt utpekades som "våldsbejakande" extremist. I samband med att åtalet mot Expressenredaktören lämnades in valde man att i efterhand smygrätta sin felaktiga artikel - och efter att Fria Tider uppmärksammat rättningen så gick man också officiellt ut med att uppgifterna om pensionären var felaktiga.

Efter att Fria Tider - med hjälp av Avpixlat och Exponerat - gått ut med en insamlingskampanj, och erhållit över 500.000 kronor från flera tusen läsare, så kom åtalet i oktober 2015 att bli verklighet. Bakom åtalet stod advokaten Sargon De Basso från advokatbyrån Defens.

Thomas Mattson skrev något helvete om motpartens advokatbyrå på sin Expressen-blogg men tog snabbt bort uppgifterna. Hela det inlägget hade jag velat läsa.
Citera
2020-04-19, 21:27
  #750
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety

Efter att Fria Tider - med hjälp av Avpixlat och Exponerat - gått ut med en insamlingskampanj, och erhållit över 500.000 kronor från flera tusen läsare, så kom åtalet i oktober 2015 att bli verklighet. Bakom åtalet stod advokaten Sargon De Basso från advokatbyrån Defens.

Thomas Mattson skrev något helvete om motpartens advokatbyrå på sin Expressen-blogg men tog snabbt bort uppgifterna. Hela det inlägget hade jag velat läsa.

Det finns sajten waybackmachine men jag vet inte riktigt hur man söker där. Nån annan som vet? Datum hade nog underlättat en hel del. Även google har en cache men då behöver man direktlänken (tror jag)
https://web.archive.org/web/20170801...*/expressen.se
Citera
2020-04-20, 12:30
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det finns sajten waybackmachine men jag vet inte riktigt hur man söker där. Nån annan som vet? Datum hade nog underlättat en hel del. Även google har en cache men då behöver man direktlänken (tror jag)
https://web.archive.org/web/20170801...*/expressen.se

Tack för input. Det är några år sen nu men jag kommer ihåg att Thomas Mattsson tog bort inlägget snabbt. Google hann aldrig lägga in texten i cachen. Mattsson-bloggen verkar inte finnas i arkivet hos Wayback Machine förrän 2018? Kanske var annan URL förut.
Citera
2020-04-20, 14:48
  #752
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av InformationSociety
Tack för input. Det är några år sen nu men jag kommer ihåg att Thomas Mattsson tog bort inlägget snabbt. Google hann aldrig lägga in texten i cachen. Mattsson-bloggen verkar inte finnas i arkivet hos Wayback Machine förrän 2018? Kanske var annan URL förut.

Här är nåt på gång. Mattssons hatartikel var tydligen den 19 oktober år 2015.
https://www.friatider.se/n-thatade-a...-personangrepp
Citera
2020-04-20, 14:53
  #753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Här är nåt på gång. Mattssons hatartikel var tydligen den 19 oktober år 2015.
https://www.friatider.se/n-thatade-a...-personangrepp

Bra, kommer ihåg den artikeln faktiskt. Thomas Mattsson måste ha skrivit i stark affekt och när han lugnade ned sig lite förstod han sitt misstag.
Citera
2020-04-21, 16:31
  #754
Avstängd
Jag tror jag hittat det du söker. Scrolla ner till 19 oktober på denna sida till rubriken
"Jim Olsson skrev hätskt om muslimer – vill ha pengar av Expressen"

Bla finns detta där Mattsson förnekar att Bonniers guldspadevinnare (AFA/EXPO) utfört kreditkontroller på "oliktänkare" via ett Bonnierägt kreditupplysningsföretag.- Det är alltså en ganska rejält fet lögn Mattsson kommer med för att skydda sin ägare.

"Den som flera gånger uttrycker sig hätskt allmänna offentliga debatten med sådana tillmälen är naturligtvis relevant att belysa i en journalistisk granskning, men på hatsajterna har det istället uppviglats mot medier i allmänhet och mot Expressen i synnerhet och det sprids till och med direkta lögner om att Expressen skulle ha tagit kreditupplysningar på invandringskritiker eller att personer som vi rapporterat om fått sina bostäder nedbrända. Inget av detta stämmer förstås, men det är så propagandan låter och att döma mejl som jag får så verkar det faktiskt finnas folk som tror på hatsajter trots att kontrollerbara fakta är fel."


https://web.archive.org/web/20151101...homasmattsson/
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-04-21 kl. 16:38.
Citera
2020-04-21, 20:12
  #755
Avstängd
Denna länken funkar

https://www.expressen.se/blogg/thoma...-av-expressen/
Citera
2020-04-21, 20:33
  #756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag tror jag hittat det du söker. Scrolla ner till 19 oktober på denna sida till rubriken
"Jim Olsson skrev hätskt om muslimer – vill ha pengar av Expressen"

Bla finns detta där Mattsson förnekar att Bonniers guldspadevinnare (AFA/EXPO) utfört kreditkontroller på "oliktänkare" via ett Bonnierägt kreditupplysningsföretag.- Det är alltså en ganska rejält fet lögn Mattsson kommer med för att skydda sin ägare.

"Den som flera gånger uttrycker sig hätskt allmänna offentliga debatten med sådana tillmälen är naturligtvis relevant att belysa i en journalistisk granskning, men på hatsajterna har det istället uppviglats mot medier i allmänhet och mot Expressen i synnerhet och det sprids till och med direkta lögner om att Expressen skulle ha tagit kreditupplysningar på invandringskritiker eller att personer som vi rapporterat om fått sina bostäder nedbrända. Inget av detta stämmer förstås, men det är så propagandan låter och att döma mejl som jag får så verkar det faktiskt finnas folk som tror på hatsajter trots att kontrollerbara fakta är fel."


https://web.archive.org/web/20151101...homasmattsson/

Bra, men det där blogginlägget innehåller inget om att Thomas Mattsson ansåg Sargon De Basso vara en nazisympatisör. Det var det jag hade velat läsa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback