Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-06, 22:55
  #1
Medlem
Metaphysicians avatar
Jag kommer förmodligen rösta på Vänsterpartiet nästa val. Vilka argument finns det att inte rösta på V?

Vad jag se som positivt med V är:
De vill avskaffa monarkin
Nej till EMU
Motstånd mot EU
De vill förbjuda bemanningsföretag
Vill att det ska vara en rättighet att få heltidstjänst
Tandvård ska tillhöra den övriga sjukvården med samma högkostnadsskydd
Nej till vinster i välfärden
Höja studiemedlen
30 timmars arbetsvecka
De vill göra mer för miljön än miljöpartiet

Negativt:
De vill höja skatter en hel del
Invandringspolitiken är nog för naiv
Citera
2014-02-06, 22:56
  #2
Medlem
Metaphysicians avatar
Argument att rösta på Vänsterpartiet välkomnas också!
Citera
2014-02-06, 22:58
  #3
Medlem
kinesarsles avatar
Att höja studiemedlen ser jag som onödigt slöseri med pengar.
Citera
2014-02-06, 23:02
  #4
Medlem
Metaphysicians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Att höja studiemedlen ser jag som onödigt slöseri med pengar.

Studiemedlen räcker ju inte till enligt de undersökningar som gjorts. Har själv pluggat med CSN-bidrag och man borde få 500-1000 kr till i månaden. Tycker inte det är slöseri med pengar. Varför ska studenter leva på nudlar och rent av svälta i perioder för pengarna inte räcker till? Ska man tvingas att jobba extra utöver heltidsstudier? Då har man inte mycket fritid och roligt liv.
Citera
2014-02-06, 23:09
  #5
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Jag kommer förmodligen rösta på Vänsterpartiet nästa val. Vilka argument finns det att inte rösta på V?

Vad jag se som positivt med V är:
De vill avskaffa monarkin
Nej till EMU
Motstånd mot EU
De vill förbjuda bemanningsföretag
Vill att det ska vara en rättighet att få heltidstjänst
Tandvård ska tillhöra den övriga sjukvården med samma högkostnadsskydd
Nej till vinster i välfärden
Höja studiemedlen
30 timmars arbetsvecka
De vill göra mer för miljön än miljöpartiet

Negativt:
De vill höja skatter en hel del
Invandringspolitiken är nog för naiv


V är mycket bra, men brister i sin syn på kultur och invandring. Jag har röstat V förut, men kommer rösta SD nu av detta skäl. Var nära att jag röstade SD även förra gången, men ändrade mig i sista stund.
Citera
2014-02-06, 23:10
  #6
Medlem
Cryotechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Att höja studiemedlen ser jag som onödigt slöseri med pengar.

Kan definitivt hålla med här. Studiemedlen är idag på en lagom nivå - satsa pengarna på skolan istället.
Citera
2014-02-06, 23:10
  #7
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Studiemedlen räcker ju inte till enligt de undersökningar som gjorts. Har själv pluggat med CSN-bidrag och man borde få 500-1000 kr till i månaden. Tycker inte det är slöseri med pengar. Varför ska studenter leva på nudlar och rent av svälta i perioder för pengarna inte räcker till? Ska man tvingas att jobba extra utöver heltidsstudier? Då har man inte mycket fritid och roligt liv.
Jag har mycket svårt att se varför man skulle tvingas svälta. Jag kan utan problem spara undan 2000kr av mitt studiebidrag utan att behöva äta dålig mat, och jag kan även unna mig en och annan vända på krogen.
Citera
2014-02-06, 23:13
  #8
Medlem
Metaphysicians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag har mycket svårt att se varför man skulle tvingas svälta. Jag kan utan problem spara undan 2000kr av mitt studiebidrag utan att behöva äta dålig mat, och jag kan även unna mig en och annan vända på krogen.

Hur mycket får du ut i månaden? Hur mycket pengar lägger du på mat i månaden? Hur mycket betalar du i hyra?
Citera
2014-02-06, 23:16
  #9
Medlem
Minska till 30-timmars arbetsveckor? det är ju löjligt lite. om vi tittar på exempelvis Grekland så jobbar dem 39,9 timmar i veckan och klarar ändå inte att få in tillräckligt med skatt. I Sverige jobbar vi i snitt 38,9 timmar i veckan och även det är lite om man tittar till flera andra länder.

Att avskaffa vinst i välfärd är också något som kommer bli enormt svårt att genomföra och att faktiskt vara positiv till, vem vill syssla med en verksamhet som inte genererar något mer än det man själv satsat? Sen när man väl släppt ett monopol kan man inte ta tillbaka det vilket gör att man kan exempelvis inte göra apoteken statliga igen så alla förlorar på att ta väck välfärden nu, det är försent.

Vänstern tillsammans med Mp vill höja skatter på både bilar,bensin och andra fordon. Det vill ha tillbaka en fastighetsskatt och även höja skatt för företag. Detta är ett argument som jag tycker Mp fallar totalt på och V bara hänger med. De vill höga alla skatter som berör fordon men samtidigt vill de att fler ska bli bönder och bo på landet, men vem vill bo på landet fall kostnaderna är högre?

Sen ser jag bemannigsföretag som något väldigt positivt, även jag jobbade på ett sådant företag från början. Att företag slipper anställa folk som det senare behöver sparka bara för deras hektiska månader är över är ju mer osolidariskt en faktiskt ta in folk och att de vet att om en viss tid ska det till en ny plats. De känns ju säkrare för mig än att varje dag gå runt och hoppas att en ny order kommer in annars är jag först ut.

Skriver från mobilen, så blev nog inte så grammatiskt rätt
Citera
2014-02-06, 23:17
  #10
Medlem
Metaphysicians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
V är mycket bra, men brister i sin syn på kultur och invandring. Jag har röstat V förut, men kommer rösta SD nu av detta skäl. Var nära att jag röstade SD även förra gången, men ändrade mig i sista stund.

Ja, tycker de är naiva där. Ca 11-12 miljoner människor svälter ihjäl varje år. Ska man då ta alla till Sverige och hjälpa dem? Det förstår nog alla att det inte är hållbart, men kritiserar någon nuvarande invandringspolitik med att invandringen är för stor så är det rasistiskt. Är ju självklart att det finns ett tak för hur stor invandring som är hållbart. Vill ett parti (SD) argumentera för att nuvarande politik inte är hållbar så är de "rasister". Idioti!
Citera
2014-02-06, 23:25
  #11
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaphysician
Hur mycket får du ut i månaden? Hur mycket pengar lägger du på mat i månaden? Hur mycket betalar du i hyra?

En liten beräkning (inte min ekonomi)
Hyra 4000
El 300
Mat 2000
SL-kort 500
Mobil 200
Kurslitteratur 500
Kläder 500
Hemförsäkring 200

Summa 8200kr, dvs 800kr över.

Och då tycker jag ändå att jag har räknat rätt högt på vissa saker. 4000 är en rätt hög hyra. 2000 är mycket för mat. Man kan köpa begagnad kurslitteratur osv.



Om vi tittar på min ekonomi ser den snarare ut ungefär så här:
Hyra 2600
Mat 1400
El 200
Mobil 200
Kurslitteratur 300
Kläder 500
Hemförsäkring 100

Summa 5500kr, dvs 3500kr över.
Citera
2014-02-06, 23:40
  #12
Medlem
Metaphysicians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
En liten beräkning (inte min ekonomi)
Hyra 4000
El 300
Mat 2000
SL-kort 500
Mobil 200
Kurslitteratur 500
Kläder 500
Hemförsäkring 200

Summa 8200kr, dvs 800kr över.

Och då tycker jag ändå att jag har räknat rätt högt på vissa saker. 4000 är en rätt hög hyra. 2000 är mycket för mat. Man kan köpa begagnad kurslitteratur osv.



Om vi tittar på min ekonomi ser den snarare ut ungefär så här:
Hyra 2600
Mat 1400
El 200
Mobil 200
Kurslitteratur 300
Kläder 500
Hemförsäkring 100

Summa 5500kr, dvs 3500kr över.

2000 kr tycker jag är riktigt lågt för mat, 1400 kr ännu lägre (inte ens 50 kr om dagen), är du tjej? Äter jag normalt så äter jag för iaf 2500-3000 kr i månaden. Sedan har du inga utgifter för exempelvis gym eller andra fritidsaktiviteter. Radiotjänst kostar en del med. Hygienprodukter likaså. Bredband.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback