Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-06, 18:27
  #1
Medlem
Vad betyder det att man som vårdare skall ha "mellanmänskligt förhållande". Har sökt och googlat men jag tror jag behöver en mer pedagogisk förklaring av vad mellanmänsklighet är för något?

Tack på förhand!
Citera
2014-02-06, 18:44
  #2
Medlem
imperatrixs avatar
Ett förhållande/relation mellan människor.
Citera
2014-02-06, 18:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Ett förhållande/relation mellan människor.
Förstår fortfarande inte vad ett "mellanmänskligt" förhållningssätt är. utveckla gärna?

Edit: Läser sjuksköterska om det är till någon hjälp, där står att en vårdare bör anta ett mellanmänskligt förhållningssätt? - "Det är i det mellanmänskliga samspelet som vi utvecklas som människor?"
__________________
Senast redigerad av Facemash 2014-02-06 kl. 18:59.
Citera
2014-02-06, 19:10
  #4
Medlem
imperatrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Förstår fortfarande inte vad ett "mellanmänskligt" förhållningssätt är. utveckla gärna?

Edit: Läser sjuksköterska om det är till någon hjälp, där står att en vårdare bör anta ett mellanmänskligt förhållningssätt? - "Det är i det mellanmänskliga samspelet som vi utvecklas som människor?"
Alltså. Det är i samspelet (genom ex. kommunikation) mellan människorna som vi utvecklas.
Citera
2014-02-08, 12:05
  #5
Medlem
Carelesss avatar
Psykologi: allmänt --> Språk
/Moderator
Citera
2014-05-16, 15:26
  #6
Medlem
montevideos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Förstår fortfarande inte vad ett "mellanmänskligt" förhållningssätt är. utveckla gärna?

Edit: Läser sjuksköterska om det är till någon hjälp, där står att en vårdare bör anta ett mellanmänskligt förhållningssätt? - "Det är i det mellanmänskliga samspelet som vi utvecklas som människor?"


jag förstår innebörden men tycker ändå att det känns lite ordbajseri över det hela, eller en krystad formulering om jag får säga så..

läste precis denna mening: Studier visar att patienter upplever god vård när det uppstår mellanmänskliga relationer.

det är ju inte riktigt sant. det är delvist sant, men bara för att relationen uppstår så är den inte god. eller?
Citera
2014-05-16, 16:03
  #7
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av montevideo
jag förstår innebörden men tycker ändå att det känns lite ordbajseri över det hela, eller en krystad formulering om jag får säga så..

läste precis denna mening: Studier visar att patienter upplever god vård när det uppstår mellanmänskliga relationer.

det är ju inte riktigt sant. det är delvist sant, men bara för att relationen uppstår så är den inte god. eller?


"Mellanmänskliga" är naturligtvis ett hippare sätt att säga "människor emellan" eller "mellan människor". Relationer och förhållningssätt är ju underförstått något som uppstår mellan människor. Om inte så är det ingen relation eller något förhållningssätt. Tacka vet jag mellanmaskinella relationer och förhållningssätt.
Citera
2014-05-16, 22:12
  #8
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facemash
Vad betyder det att man som vårdare skall ha "mellanmänskligt förhållande". Har sökt och googlat men jag tror jag behöver en mer pedagogisk förklaring av vad mellanmänsklighet är för något? ...

Ett cyniskt till realistiskt svar: Ett mellanmänskligt sätt att möta en vårdtagare innebär en måttfull mänsklighet, som inte inkräktar på vårdbolagets lönsamhet. Ett varmt och personligt förhållande som att lyssna på en 90-årings barndomsminnen kan äventyra lönsamheten hos Vardaga (Ambea Holding Inc. – Cayman Islands).

Direkt omänsklig rationalitet ger dålig PR, så mellanmänskligt förhållande är det ekonomiskt optimala. Personalen ska ha en övermänsklig stresstålighet. Informationsdirekrören på Vardaga har ett übermänskligt kallsinne, slirig svada och glassiga broschyrer. Medianvärdet av detta blir ett mellanmänskligt förhållande som uppfyller beställarens medelmåttiga kvalitetskrav.

Janus talar via Ambea.se – plattform möter vårdtagaren som en möjlighet.
Vi har utvecklat en stark plattform för tillväxt med fokus på både privat och offentligt finansierad vård och omsorg för att på bästa sätt tillvarata de möjligheter som erbjuds inom varje enskild geografisk marknad.
__________________
Senast redigerad av egon2b 2014-05-16 kl. 22:19.
Citera
2014-05-16, 22:18
  #9
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ett cyniskt till realistiskt svar: Ett mellanmänskligt sätt att möta en vårdtagare innebär en måttfull mänsklighet, som inte inkräktar på vårdbolagets lönsamhet. Ett varmt och personligt förhållande som att lyssna på en 90-årings barndomsminnen kan äventyra lönsamheten hos Vardaga (Ambea Holding Inc. – Cayman Islands). Direkt omänsklig rationalitet ger dålig PR, så mellanmänskligt förhållande är det ekonomiskt optimala. Personalen ska ha en övermänsklig stresstålighet. Informationsdirekrören på Vardaga har ett übermänskligt kallsinne, slirig svada och glassiga broschyrer. Medianvärdet av detta blir ett mellanmänskligt förhållande.

Kommunerna har å andra sidan oengagerade medarbetare och en organisation [den politiska] vars enda syfte är att själva bli populära. Samma skit med andra ord. Koppargården vansköttes ursprungligen av staden själv. Mellanmänskligheten handlar om att omsorgstagarna kommer emellan och stör. De kallas ju brukare och steget till förbruka och förbrukad är inte långt.
Citera
2014-05-16, 22:45
  #10
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kommunerna ...
De skönaste riggarna är kanske ändå en stiftelse eller samhällsägt aktiebolag som mellanskikt, med outsourcing till en handfull utförande aktiebolag. De senare uppträder ofta i buketter¹ på 5 – 15 aktiebolag på samma postadress, med just ett holdingbolag som håller på intäkterna och finansierar via diodens (likriktarens, backventilens) princip. Revision är det möjligas konst.

¹ Apropå språk, blommorna i buketten har ofta latinska och engelska namn.
Citera
2014-05-16, 23:37
  #11
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
"Mellanmänskliga" är naturligtvis ett hippare sätt att säga "människor emellan" eller "mellan människor". Relationer och förhållningssätt är ju underförstått något som uppstår mellan människor. Om inte så är det ingen relation eller något förhållningssätt. Tacka vet jag mellanmaskinella relationer och förhållningssätt.
Min tolkning är att man med ordet mellanmänsklig vill understryka en relation mellan två människor i och endast i egenskap av varandes människor - inte i den högst existerande relationen mellan de båda parterna i egenskap av vårdtagare respektive vårdgivare. Att inta ett mellanmänskligt förhållningssätt är således att förhålla sig till den andre och sig själv i första hand som varandes medmänniskor, inte vårdtagare/givare.
Citera
2014-05-16, 23:45
  #12
Medlem
egon2bs avatar
Jämför (FB) Floskeltoppen: prima plattityder
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback