Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-06, 16:58
  #1
Medlem
Tjenamors.

Har fått några uppgifter på en halvslö kurs jag studerar på sidan av jobbet. Då jag suttit halva dagen nu och försökt fundera ut hur fan man ska gå tillväga på detta så skulle jag gärna vilja ha hjälp.

"Din uppgift är att skapa fem användare, Anna, Bertil, Caesar, David och Eva. Sätt lösenord för de nya kontona. Skapa också två användargrupper, Tekniker och Ekonomi. Registrera följande användare i grupperna:

Tekniker: Bertil

Ekonomi: Anna

Ge teknikergruppen alla rättigheter, ekonomigruppen alla utom skrivrättigheter och övriga användare ska ha bara exekveringsrättigheter.

Skriv en rapport där du anger steg för steg hur du gör, skriv rapporten direkt i rutan eller i en Word- fil eller i LibreOffice. Ta skärmbildskopior och skicka med i uppdraget på allt du gör. Packa bilderna (och eventuellt rapporten) med lämpligt packprogram och skicka som en fil."


Jag har försökt med "User and Groups" på den vägen, men då verkar det inte som att jag kan ändra rättigheterna i grupperna? Gick in på properties och kikade men ingen lycka. Och prövade även att skapa användarna genom Terminalen, "useradd Anna" t.ex Men då kommer det upp: Permission Deneid" även fast jag är inne på administratören.

Är det någon som kan förklara detta för mig? Vore tacksam som attan!
Citera
2014-02-06, 17:05
  #2
Medlem
closecuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protuZ
Och prövade även att skapa användarna genom Terminalen, "useradd Anna" t.ex Men då kommer det upp: Permission Deneid" även fast jag är inne på administratören.

sudo är din vän.
Citera
2014-02-06, 17:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av closecut
sudo är din vän.

Aa, sådär. Nu gick det genast mycket bättre, men då återstår frågan. Hur ändrar jag dom olika rättigheterna till grupperna?
Citera
2014-02-06, 17:12
  #4
Moderator
vhes avatar
Uppgiften är ofullständig.

Citat: