Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-06, 16:58
  #1
Medlem
Tjenamors.

Har fått några uppgifter på en halvslö kurs jag studerar på sidan av jobbet. Då jag suttit halva dagen nu och försökt fundera ut hur fan man ska gå tillväga på detta så skulle jag gärna vilja ha hjälp.

"Din uppgift är att skapa fem användare, Anna, Bertil, Caesar, David och Eva. Sätt lösenord för de nya kontona. Skapa också två användargrupper, Tekniker och Ekonomi. Registrera följande användare i grupperna:

Tekniker: Bertil

Ekonomi: Anna

Ge teknikergruppen alla rättigheter, ekonomigruppen alla utom skrivrättigheter och övriga användare ska ha bara exekveringsrättigheter.

Skriv en rapport där du anger steg för steg hur du gör, skriv rapporten direkt i rutan eller i en Word- fil eller i LibreOffice. Ta skärmbildskopior och skicka med i uppdraget på allt du gör. Packa bilderna (och eventuellt rapporten) med lämpligt packprogram och skicka som en fil."


Jag har försökt med "User and Groups" på den vägen, men då verkar det inte som att jag kan ändra rättigheterna i grupperna? Gick in på properties och kikade men ingen lycka. Och prövade även att skapa användarna genom Terminalen, "useradd Anna" t.ex Men då kommer det upp: Permission Deneid" även fast jag är inne på administratören.

Är det någon som kan förklara detta för mig? Vore tacksam som attan!
Citera
2014-02-06, 17:05
  #2
Medlem
closecuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protuZ
Och prövade även att skapa användarna genom Terminalen, "useradd Anna" t.ex Men då kommer det upp: Permission Deneid" även fast jag är inne på administratören.

sudo är din vän.
Citera
2014-02-06, 17:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av closecut
sudo är din vän.

Aa, sådär. Nu gick det genast mycket bättre, men då återstår frågan. Hur ändrar jag dom olika rättigheterna till grupperna?
Citera
2014-02-06, 17:12
  #4
Moderator
vhes avatar
Uppgiften är ofullständig.

Citat:
Ge teknikergruppen alla rättigheter, ekonomigruppen alla utom skrivrättigheter och övriga användare ska ha bara exekveringsrättigheter.

Till vad skall de ha rättigheter? När du lyckats luska ut svaret på den frågan så är kommandona du bör använda chown och chmod.
Citera
2014-02-06, 17:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Uppgiften är ofullständig.



Till vad skall de ha rättigheter? När du lyckats luska ut svaret på den frågan så är kommandona du bör använda chown och chmod.

Nu hänger jag inte med. Det jag kan göra, eller det jag luskat ut är hur man ändrar rättigheterna på användarna. Men inte för grupperna? Jag körde sudo apt-get install gnome-system-tools så jag fick möjlighet att avända User and groups.

Där borde det väl gå på properties? men det funkar ju bara på användarna.
Citera
2014-02-06, 17:47
  #6
Moderator
vhes avatar
Jag förstår faktiskt inte vad du gjort då. Rättigheter i UNIX är en relation mellan en användare/grupp och en resurs (oftast fil). Användare har inte bara rättigheter. De har rättigheter till något (en fil). Man kan inte bara säga "användaren får läsa". Man måste säga vad användaren får läsa. Såvitt jag ser specificeras inte det i uppgiften.

Vad är det du ändrar när du "ändrar rättigheterna på användarna"? Vad är det du ger dem rätt att göra, och framför allt på vad?
Citera
2014-02-06, 18:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Jag förstår faktiskt inte vad du gjort då. Rättigheter i UNIX är en relation mellan en användare/grupp och en resurs (oftast fil). Användare har inte bara rättigheter. De har rättigheter till något (en fil). Man kan inte bara säga "användaren får läsa". Man måste säga vad användaren får läsa. Såvitt jag ser specificeras inte det i uppgiften.

Vad är det du ändrar när du "ändrar rättigheterna på användarna"? Vad är det du ger dem rätt att göra, och framför allt på vad?

Okej, glöm det jag sa tidigare. Användarna finns där nu, både gruppen Teknik och Ekonomi. Det är nu jag ska göra satt gruppen Teknik får både Read, Write och Execute. Medans Ekonomi ska bara ha Read and Execute och resterande "användare" då antar jag, eller hur han har formulerat det, ska bara ha "Execute" resursen. Det är lite det jag har svårt att förstå vad man ska skriva för kommando för att lyckas ordna det.

Lyckades skrapa fram några kommandon,

"chgrp -R "min grupp, ekonomi" /var/www
chmod -R g+rwxs /var/www"

Make sense?
__________________
Senast redigerad av protuZ 2014-02-06 kl. 18:36.
Citera
2014-02-07, 11:45
  #8
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av protuZ
"chgrp -R "min grupp, ekonomi" /var/www
chmod -R g+rwxs /var/www"

Jaha, det var alltså /var/www de skulle ha rättigheter till. Det var det jag undrade över. Då blir ju frågan plötsligt begriplig.

Inser dock att eftersom olika grupper skall ha olika access så måste man nog ta till Access Control Lists, och kommandona setfacl och getfacl. Inte arbetat med ACL så mycket, men om jag läser doc rätt så blir det väl något i stil med:

Kod:
setfacl -m g:Tekniker:rwx /var/www

...för att ge teknikerna rwx-access. Motsvarande för de andra två. Möjligen med -R-flagga om det skall inkludera underliggande filer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback