2014-02-06, 07:13
Medlem
Är tämligen oinsatt i tjänstepensionen men har nu fått klart för mig att jag betalar en premiebefrielseförsäkring på 3% av inbetald premie samt 0,60% i kapitalavgift. Är det normala nivåer för sånt? Måste väl innebära att för att jag ska gå plus i mitt tjänstepensionssparande måste dom fonder jag valt gå plus med mer än 3,6% per år. Eller tänker jag tokigt nu?
Citera
2014-02-06, 09:14
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niccolina
Är tämligen oinsatt i tjänstepensionen men har nu fått klart för mig att jag betalar en premiebefrielseförsäkring på 3% av inbetald premie samt 0,60% i kapitalavgift. Är det normala nivåer för sånt? Måste väl innebära att för att jag ska gå plus i mitt tjänstepensionssparande måste dom fonder jag valt gå plus med mer än 3,6% per år. Eller tänker jag tokigt nu?

Det är inte helt otänkbart. PBF-avgiften tas ur premieinbetalningen och om du sparar säg 1000 kr per månad är 3%, 30 kr per inbetalning. Kapitalavgiften på ett kapital på ca 100 000 kr landar på ca 600 kr. Detta betyder att dina fonder måste öka med minst ca 1 % per år för att du ska gå +/-0.

Summan av kardemumman blir att desto större kapital du har, desto mindre beroende av kursuppgång blir du. Dessa 30 kr per månad och 360 kr per år blir ju högre procentuellt desto lägre kapital du har.

Har du bara 50 000 kr i ditt kapital måste dina fonder gå upp minst 1,3 % för att ligga på +/-0.
Senast redigerad av Psychopatrick 2014-02-06 kl. 09:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in