Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-05, 17:57
  #1
Medlem
Gustav-bas avatar
Hittade inget i Flashback eller artiklar ute på internet som handlade specifikt om ämnet. Någon som har idéer eller källor till hur det svenska språket påverkas av sociala medier?

Edit:
Lite mer saker att skriva om:
Tänkte hur ökad datoranvändning påverkar språket eller andra apparater med tanke på att vi är omgivna av apparaterna dygnet runt. Kan det till och med gå så långt att språket håller på att försvinna/förändras helt? Vad kan man göra för att motverka detta, eller går det ens att motverka detta? Fördelar samt nackdelar med teknologin med tanke på språket? Påverkar det oss på något sett utan att vi ens är medvetna om det?
__________________
Senast redigerad av Gustav-ba 2014-02-05 kl. 18:28.
Citera
2014-02-05, 18:02
  #2
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Hittade inget i Flashback eller artiklar ute på internet som handlade specifikt om ämnet. Någon som har idéer eller källor till hur det svenska språket påverkas av sociala medier?
Lite mager trådstart. Hur tänker du själv kring det hela?
Citera
2014-02-05, 18:02
  #3
Medlem
En ökad användning av engelska ord och uttryck skulle till viss del kunna bero på att många tar del av social media.
Citera
2014-02-05, 18:05
  #4
Medlem
BJNs avatar
Det påverkas en hel del. Fast det är ju en skillnad på att prata och skriva, många skriver (förhoppningsvis) medvetet som kråkor idag. Förkortningar hit och dit och smileys lite varstans. Jag märker också att jag tyvärr mer eller mindre accepterat när folk skriver "de" istället för "det". Eller "e" istället för "är". Ganska irriterande, men finns nog inte så mycket att göra åt det. Twitter och sms kan vara en bidragande orsak till varför folk håller nere antalet tecken.
Citera
2014-02-05, 18:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJN
Det påverkas en hel del. Fast det är ju en skillnad på att prata och skriva, många skriver (förhoppningsvis) medvetet som kråkor idag. Förkortningar hit och dit och smileys lite varstans. Jag märker också att jag tyvärr mer eller mindre accepterat när folk skriver "de" istället för "det". Eller "e" istället för "är". Ganska irriterande, men finns nog inte så mycket att göra åt det. Twitter och sms kan vara en bidragande orsak till varför folk håller nere antalet tecken.
Jag håller med om påståendet att man börjat acceptera att folk skriver "de" istället för "det", men jag tycker det känns som om "e" istället för "är" har börjat minska. Ser mest det när det är unga snorvalpar som skriver någonting.
Något jag tycker börjar dyka upp mer och mer är folk som inte kan skilja på de/dem (många som skriver "dom" också, vilket jag inte alls förstår mig på) och på var/vart.
Sen vet jag inte hur vanligt särskrivning har varit genom åren, men särskrivning är något som man ser fruktansvärt mycket. Kan det bero på att man är van vid att läsa så mycket engelska, som särskriver allt, nuförtiden?
Citera
2014-02-05, 18:24
  #6
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Lite mager trådstart. Hur tänker du själv kring det hela?
Tänkte hur ökad datoranvändning påverkar språket eller andra apparater med tanke på att vi är omgivna av apparaterna dygnet runt. Kan det till och med gå så långt att språket håller på att försvinna/förändras helt? Vad kan man göra för att motverka detta, eller går det ens att motverka detta?
Citera
2014-02-05, 19:23
  #7
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Akronymer börjar bli vanligt.
Citera
2014-02-05, 19:29
  #8
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav-ba
Tänkte hur ökad datoranvändning påverkar språket eller andra apparater med tanke på att vi är omgivna av apparaterna dygnet runt. Kan det till och med gå så långt att språket håller på att försvinna/förändras helt? Vad kan man göra för att motverka detta, eller går det ens att motverka detta?
Språket är i ständig utveckling så den kan vi knappast stoppa men jag håller med om att det ser illa ut med alla förkortningar och texter som ser ut exakt som talspråk. Jag är övertygad om att mobiltelefoner och sociala medier har bidragit till den utvecklingen. Rimligtvis borde förändringstakten ha ökat sedan 90-talet då internet slog igenom och det skulle vara intressant att se någon vetenskaplig studie på hur det ser ut till exempel med antalet nyord och vilka nyord som blir beständiga över tid.
Citera
2014-02-05, 19:32
  #9
Medlem
Gustav-bas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Språket är i ständig utveckling så den kan vi knappast stoppa men jag håller med om att det ser illa ut med alla förkortningar och texter som ser ut exakt som talspråk. Jag är övertygad om att mobiltelefoner och sociala medier har bidragit till den utvecklingen. Rimligtvis borde förändringstakten ha ökat sedan 90-talet då internet slog igenom och det skulle vara intressant att se någon vetenskaplig studie på hur det ser ut till exempel med antalet nyord och vilka nyord som blir beständiga över tid.

Exakt det jag som också behöver, någon som har källor/statistik om hur språket har förändrats ex nyord och etc.
Citera
2014-02-05, 22:38
  #10
Medlem
Dezziwows avatar
[quote=BJN]Det påverkas en hel del. Fast det är ju en skillnad på att prata och skriva, många skriver (förhoppningsvis) medvetet som kråkor idag. Förkortningar hit och dit och smileys lite varstans. Jag märker också att jag tyvärr mer eller mindre accepterat när folk skriver
Citera
2014-02-06, 02:44
  #11
Medlem
fatalists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GietteBra
Jag håller med om påståendet att man börjat acceptera att folk skriver "de" istället för "det", men jag tycker det känns som om "e" istället för "är" har börjat minska. Ser mest det när det är unga snorvalpar som skriver någonting.
Något jag tycker börjar dyka upp mer och mer är folk som inte kan skilja på de/dem (många som skriver "dom" också, vilket jag inte alls förstår mig på) och på var/vart.
Sen vet jag inte hur vanligt särskrivning har varit genom åren, men särskrivning är något som man ser fruktansvärt mycket. Kan det bero på att man är van vid att läsa så mycket engelska, som särskriver allt, nuförtiden?

Ve och fasa! Folk chattar som de talar - så kan vi inte ha det. Snorvalpar!
Citera
2014-02-06, 02:52
  #12
Medlem
fatalists avatar
[quote=Dezziwow|47383432]
Citat:
Ursprungligen postat av BJN
Det påverkas en hel del. Fast det är ju en skillnad på att prata och skriva, många skriver (förhoppningsvis) medvetet som kråkor idag. Förkortningar hit och dit och smileys lite varstans. Jag märker också att jag tyvärr mer eller mindre accepterat när folk skriver

Varför provocerar ett snabbskrivet och talnära chatspråk dig? Och vad är det för fel på smajlisar?

jag tycker de e naajs å chatta, blir liksom spontant som om man snacka i verkliga livet, personligt typ
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback