Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-05, 16:20
  #1
Medlem
Hej, jag har 16 gig men får bara ut 8. har testat att ta ur batteriet ur moderkortet, testat att ändra i msconfig max minne och tagit ur minnerna och testat dom var för sig och båda fungerar har oxå bytt plats på dom och socket men inget hjälpte.

Har Windows 7 ultimate http://www.gigabyte.se/products/prod...px?pid=3894#ov mitt moderkort
Citera
2014-02-05, 16:23
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejduja
Har Windows 7 ultimate

x64 bit?
Citera
2014-02-05, 16:27
  #3
Medlem
ThingThings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
x64 bit?

Skulle det vara 32-bit OS så skulle ju bara 4GB ha visats, och det verkar ju vara så att åtta finns att använda?
Citera
2014-02-05, 16:31
  #4
Medlem
Xforkss avatar
Kör inte Windows, men en del grafikkort delar ju minne med RAM. Vad har du för grafikkort och kan det använda så mycket ram till delat grafikminne? Vad jag tycker är lustigt är att den hittar hälften av ram-minnet. Har du själv byggt datorn och överskattat hur mycket ram som den kan hantera?
Citera
2014-02-05, 16:33
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
Skulle det vara 32-bit OS så skulle ju bara 4GB ha visats, och det verkar ju vara så att åtta finns att använda?

Jo, tanken slog mig efteråt.
Citera
2014-02-05, 17:03
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Du har 4 minnesplatser och max RAM är 32 GB. Det betyder att du kan ha högst 8 GB på varje plats. Har du slängt in ett 16 GB så blir det bara 8 GB.

Hur har du bestyckat minnesplatserna?
Citera
2014-02-05, 18:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du har 4 minnesplatser och max RAM är 32 GB. Det betyder att du kan ha högst 8 GB på varje plats. Har du slängt in ett 16 GB så blir det bara 8 GB.

Hur har du bestyckat minnesplatserna?

har CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 PC12800 1600MHZ (2X8GB)

Citat:
Ursprungligen postat av Xforks
Kör inte Windows, men en del grafikkort delar ju minne med RAM. Vad har du för grafikkort och kan det använda så mycket ram till delat grafikminne? Vad jag tycker är lustigt är att den hittar hälften av ram-minnet. Har du själv byggt datorn och överskattat hur mycket ram som den kan hantera?

http://www.nvidia.com/gtx-700-graphics-cards/gtx-770/


De är de att det har fungerat när jag köpte dom och kollade bara nu lite random då fick jag se dedär
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback