Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-05, 15:57
  #1
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Hej.
Köpte nyss en SSD Hårddisk. Kingston 120 GB.

http://s2.postimg.org/m9mw0qsl3/71604.jpg

Jag planerar att installera om mitt Windows 7 på den, samt de flesta andra program jag använder mig av, och spel osv.

Det jag däremot undrar över är om jag bör installera Firefox och Chrome på den också? Jag förstår att det kommer att få dom att fungera snabbare, men det jag tänker på är att en SSD's livslängd mäts i antal writes och re-writes. Och Webläsare har ju som bekant en massa små temporary internet files som behöver skrivas in gång på gång.

Så jag undrar hur ni gör, eller rekommenderar?

Tack på förhand!
Citera
2014-02-05, 16:01
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag har endast operativsystemet på min SSD. Allt annat ligger på en SATA. Men kommer i snar tid ersättas med en SSD.
Citera
2014-02-05, 16:03
  #3
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag har endast operativsystemet på min SSD. Allt annat ligger på en SATA. Men kommer i snar tid ersättas med en SSD.
Av vilken anledning har du bara operativsystemet på din SSD om jag får fråga?
Citera
2014-02-05, 16:03
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Så jag undrar hur ni gör, eller rekommenderar?

Tack på förhand!

Jag kör rubbet på ssd (varför krångla till det? Disk är billigt), utom mina steam-spel, och mina bilder. (Jag har dock en 120GB SSD enbart för bilder. När jag dock är klar med dem så flyttas de till mekanisk disk)
Citera
2014-02-05, 16:05
  #5
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Av vilken anledning har du bara operativsystemet på din SSD om jag får fråga?

Förmodligen p.g.a lagringsutrymmet.
Windows har en tendens att öka markant i storlek med tiden, så då är det bra att ha plats till godo.
Citera
2014-02-05, 16:08
  #6
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Förmodligen p.g.a lagringsutrymmet.
Windows har en tendens att öka markant i storlek med tiden, så då är det bra att ha plats till godo.
Ah, jag tänkte att det kanske var så. Men 120 GB lär ju räcka ett tag från vad jag hört i alla fall.
Citera
2014-02-05, 16:11
  #7
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Av vilken anledning har du bara operativsystemet på din SSD om jag får fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Förmodligen p.g.a lagringsutrymmet.
Windows har en tendens att öka markant i storlek med tiden, så då är det bra att ha plats till godo.

Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Ah, jag tänkte att det kanske var så. Men 120 GB lär ju räcka ett tag från vad jag hört i alla fall.

Lite som st0ckis nämner här. Sedan är det nog av ren vana som det har blivit så. Det fungerar till 100% i alla fall.
Citera
2014-02-05, 16:19
  #8
Medlem
frihetskrigares avatar
Det är bättre att ha alla program på en SSD. Dels så fungerar allting mycket snabbare och så förenklar det en del.
Citera
2014-02-05, 16:22
  #9
Medlem
Bokmasks avatar
Behöver man formatera en SSD disk eller är det bara plugg and play?
Citera
2014-02-05, 16:28
  #10
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Behöver man formatera en SSD disk eller är det bara plugg and play?
Good question. Undrar det också?
Citera
2014-02-05, 16:38
  #11
Medlem
Uran233s avatar
Jag har kört min 64GB SSD stenhårt de senaste 3 åren, den är egentligen för liten förstås för Windows 7, men jag har alla program installerade på den - det funkar om ingeting annat läggs på disken. Har både Firefox&Chrome på den, har inte märkt av att read/write-cyklerna skulle ha tröttat ut den. Om jag minns rätt var det plug&play utan formatering.
Citera
2014-02-05, 16:59
  #12
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uran233
Jag har kört min 64GB SSD stenhårt de senaste 3 åren, den är egentligen för liten förstås för Windows 7, men jag har alla program installerade på den - det funkar om ingeting annat läggs på disken. Har både Firefox&Chrome på den, har inte märkt av att read/write-cyklerna skulle ha tröttat ut den. Om jag minns rätt var det plug&play utan formatering.
Coolt cool!

Om det finns andra med åsikter/erfarenhet så skriv ni också tack. Vill höra från så många som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback