Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-05, 12:41
  #1
Medlem
Hej!

Jag tänkte höra om synpunkter på området Brickebacken i Örebro, hur det är att bo där.

Hur är det nu för tiden?

Syftar givetvis på stök/kriminalitet osv, vet ju att det åtminstone tidigare ansetts som ett "fult" område att bo i, men känns ändå som att det finns klart värre ställen i Örebro. Känns dessutom som det borde bo en del universitets-folk där med tanke på avståndet dit.

Någon med erfarenhet och koll?
__________________
Senast redigerad av M.A 2014-02-05 kl. 13:28.
Citera
2014-02-05, 13:39
  #2
Medlem
Pinwheels avatar
Förr var det ett riktigt skitområde. Nu har det blivit bättre, man hör inte så jättemycket om Brickebacken idag.. Som du säger, mycket studenter.

Finns helt klart värre ställen i Örebro, ja.
Citera
2014-02-05, 13:40
  #3
Medlem
madmwazels avatar
Jag är student och bor i Brickebacken. Jag kan rekommendera att bo hos EP Fastigheter (som äger den södersta biten av Brickebacken) då de noga väljer ut sina hyresgäster helt utan kösystem... Dvs, de kollar upp så att det inte är några skumma typer som flyttar in här. Så, här bor det nästan bara studenter och småbarnsfamiljer. Typ alla har hund, så om du är hundrädd är det kanske ingen bra idé (många schäfrar, inklusive mig själv).

Övriga Brickebacken känns ju lite mer shady, men jag vet inte. Den norra delen av Brickebacken är nog värst, tillsammans med "centrum".

Jag tycker hur som helst att du har helt rätt, det blir alltmer studenter här - även om det inte är särskilt närmre än centrala Örebro (plus att det är en helvetisk backe upp hit). Men om man inte kan få lägenhet i Almby/Tybble eller centrum är ju Brickebacken bästa området jämfört med exempelvis Vivalla/Väster/Markbacken.
Citera
2014-02-05, 13:42
  #4
Medlem
Ostpungs avatar
Bo bara inte i Vivalla
Citera
2014-02-05, 17:10
  #5
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.A
Hej!

Jag tänkte höra om synpunkter på området Brickebacken i Örebro, hur det är att bo där.

Hur är det nu för tiden?

Syftar givetvis på stök/kriminalitet osv, vet ju att det åtminstone tidigare ansetts som ett "fult" område att bo i, men känns ändå som att det finns klart värre ställen i Örebro. Känns dessutom som det borde bo en del universitets-folk där med tanke på avståndet dit.

Någon med erfarenhet och koll?

Dåligt område, finns studenter ja men även många blattar och en del WT. Dock finns ännu sämre områden i stan så som Vivalla, Baronbackarna och Varberga. Det räcker att sitta på bussen i riktning mot Brickebacken och hoppa av tidigare för att inse att det bor mycket luskigt folk där.

Fast ja, allt är väl relativt. Har fått intrycket att Brickebacken är något av ett "till och från område". Hur dåligt det är varierar.
__________________
Senast redigerad av GusFring 2014-02-05 kl. 17:19.
Citera
2014-02-05, 18:16
  #6
Moderator
Fear2bes avatar
Det finns några värre områden, men det är fortfarande ett mångkulturellt miljonprogramsområde där man har en viss anledning att oroa sig om man är ute sent på kvällen.

När det brändes bilar och var upplopp i Husby så tror jag att det bara var två bilar som gick sönder i Brickebacken.
Citera
2014-02-06, 19:27
  #7
Medlem
Tack för svaren! Verkar alltså på det hela taget som att Brickebacken inte är så farligt, och att dom omtalade områdena på väster (Varberga, Baronbackarna, Oxhagen, Vivalla...) är värre.

Har någon nåt mer att tillägga så skriv gärna!

Tänker man på avståndet så känner jag att har man en cykel, så är man ju liksom inne i stan på 15 minuter, så den delen känns inte som en jättestor grej iaf.
Citera
2014-02-06, 20:53
  #8
Medlem
madmwazels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.A

Tänker man på avståndet så känner jag att har man en cykel, så är man ju liksom inne i stan på 15 minuter, så den delen känns inte som en jättestor grej iaf.

20 min till stan, ca. med cykel.

Hem är en annan visa, från universitetet och uppåt är det en brant backe hela vägen. Bara backen tar väl en kvart, typ . Så räkna med 30-40 min hem från stan med cykel (mer om man då inte klarar hela vägen och går).
Citera
2017-05-29, 19:10
  #9
Medlem
AndraSorterings avatar
Sopsyndare vräks i Brickebacken, Örebro

Citat:
Minst 15 hyresgäster i Örebrostadsdelen Brickebacken har blivit uppsagda av bostadsbolaget Hemgården som låtit filma hyresgäster som slänger sopor fel i soprum och ställer skräp i trapphus, rapporterar tidningen Hem & Hyra.

Hemgården motiverar beslutet med ökade kostnader för sophantering på grund av felsortering.
– Trots nya miljörum och all information har sopsorteringen varit under all kritik, säger bolagets ekonomichef Marcus Halvorsen till Hem & Hyra.
– Här handlar det om att ett fåtal individer med stor likgiltighet gör fel gång på gång trots skriftliga rättelseanmaningar.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle24905675.ab

Bra där - hoppas att det nu också blir en vräkning.....
Citera
2017-05-30, 23:18
  #10
Medlem
Kwatos avatar
I samma nyhet fast på SVT Text kunde man igår läsa följande:

Citat:
Värden motiverar beslutet med att de
fått upprepade varningar och att fel-
sorteringen orsakar ökade kostnader.

Enligt Hyresgästöreningen är det
oklart om felslängda sopor är giltigt
skäl för uppsägning. Man uppmanar de
vräkta sopsyndarna att överklaga
uppsägningarna så att hyresnämnden får
pröva giltigheten.

Jag är hyfsat säker på att det där INTE är giltigt skäl för uppsägning och jag hoppas verkligen att någon av de drabbade överklagar.

Om ingen överklagar, eller om överklagan avslås, så uppstår en situation där kameraövervakning och uppsägningar för småsaker kan sprida sig snabbt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback