Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-05, 12:41
  #1
Medlem
Hej!

Jag tänkte höra om synpunkter på området Brickebacken i Örebro, hur det är att bo där.

Hur är det nu för tiden?

Syftar givetvis på stök/kriminalitet osv, vet ju att det åtminstone tidigare ansetts som ett "fult" område att bo i, men känns ändå som att det finns klart värre ställen i Örebro. Känns dessutom som det borde bo en del universitets-folk där med tanke på avståndet dit.

Någon med erfarenhet och koll?
__________________
Senast redigerad av M.A 2014-02-05 kl. 13:28.
Citera
2014-02-05, 13:39
  #2
Medlem
Pinwheels avatar
Förr var det ett riktigt skitområde. Nu har det blivit bättre, man hör inte så jättemycket om Brickebacken idag.. Som du säger, mycket studenter.

Finns helt klart värre ställen i Örebro, ja.
Citera
2014-02-05, 13:40
  #3
Medlem
madmwazels avatar
Jag är student och bor i Brickebacken. Jag kan rekommendera att bo hos EP Fastigheter (som äger den södersta biten av Brickebacken) då de noga väljer ut sina hyresgäster helt utan kösystem... Dvs, de kollar upp så att det inte är några skumma typer som flyttar in här. Så, här bor det nästan bara studenter och småbarnsfamiljer. Typ alla har hund, så om du är hundrädd är det kanske ingen bra idé (många schäfrar, inklusive mig själv).

Övriga Brickebacken känns ju lite mer shady, men jag vet inte. Den norra delen av Brickebacken är nog värst, tillsammans med "centrum".

Jag tycker hur som helst att du har helt rätt, det blir alltmer studenter här - även om det inte är särskilt närmre än centrala Örebro (plus att det är en helvetisk backe upp hit). Men om man inte kan få lägenhet i Almby/Tybble eller centrum är ju Brickebacken bästa området jämfört med exempelvis Vivalla/Väster/Markbacken.
Citera
2014-02-05, 13:42
  #4
Medlem
Ostpungs avatar
Bo bara inte i Vivalla
Citera
2014-02-05, 17:10
  #5
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.A
Hej!