Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-04, 21:45
  #1
Medlem
Luismis avatar
Antar att detta bör postas här, även om det handlar om dryckestillverkning och inte bara dryck i sig.

Är det någon mer än jag som pysslar med att göra kombucha, jäst te? Här är wikis sida om det hela: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombucha

Har just startat min första omgång, har druckit färdigt från Svensk Kombucha tidigare och gillar det verkligen
Citera
2014-07-08, 15:40
  #2
Medlem
Intressant! Jag drack en köpt kombucha drink sak, och jag måste säga att det känns som att den gav någon form av effekt på min ständiga trötthet! Ska kolla upp mer om detta.
Citera
2014-07-08, 16:48
  #3
Medlem
szabos avatar
ÄLSKAR Kombucha men det är dyrt med 25kr för en flaska, så det blir inte så ofta. Har funderat på att framställa det själv, men det har aldrig blivit av då jag är lite rädd för svamp, så jag vill inte se en sådan där stor en.
Citera
2018-07-12, 15:25
  #4
Medlem
Drama-Llamas avatar
Jag fick en startkultur av en kompis förra månaden och har odlat sedan dess. Billigt, enkelt, kul och gott är det.
Citera
2021-01-20, 12:30
  #5
Medlem
Dadelmannens avatar
Kör min första sats för att odla fram en scooby nu. Kör på 3 liter nu, uppdelat på 2 behållare, hoppas att det blir lika fint som köpe-kombutchan. Halva poängen är väl att det inte ska kosta ngt.
Citera
2023-11-10, 23:56
  #6
Medlem
kabeldragarns avatar
Återupplivar denna tråden då jag är nyfiken på hur folk går tillväga.

Alla YT videos osv verkar vara extremt fokuserade på att använda glasburkar sedan flaskor för att sätta första å andra "jäsningen".

Har satt min första sats nu men pga trots mot Kombucha-etablisemanget, samt i brist på orimligt stora glasburkar, fick det bli plastburk, självklart livsmedelsklassad (5, Polypropen (PP), för den som undrar).

Kommer min flickvän dö om jag bjussar henne på den satsen eller vad tror ni?
Har någon testat sätta sats med plastburkar tidigare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback