Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-04, 20:26
  #1
Medlem
Hej jag tänkte starta en tråd om Visual Novels då jag precis börjat spela(eller spela o spela jag vet inte hur mycket spel som ingår)

För er som inte vet vad en Visual Novel är så ska jag skriva och eftersom jag inte är så high på förklara så tar jag hjälp av Wikipedia

"Visual novel eller på svenska en visuell roman, ofta förkortat VN, är en datorspelsgenre som främst utvecklas i Japan. Genren kännetecknas av låg interaktivitet, ofta statiska figursprites och bakgrunder, samt stort fokus på spelets figurer och berättelse. Ofta handlar berättelserna om att bygga upp relationer med andra figurer, men det finns visual novel-berättelser av alla genrer.

Medan vissa visual novels,t.ex Keys spel(Clannad, Air TV och Angel Beats) har släppts officiellt utanför Japan, finns majoriteten endast att tillgå officiellt på japanska. För icke-japanskspråkiga visual novel-spelare finns det hemgjorda översättningar av många visual novels, gjorda av fanöversättningsgrupper, De flesta finns att ladda ner på t.ex Pirate bay och olika hemsidor som inriktar sig på Japanska spel"

Vissa spel som är inriktade på skol-temat är som så att du börjar första året på någon Japansk skola, du möter en Tjej/kille och du kan välja att antingen ignorera denne eller bli vän med denne, Beroende på valet du gör kommer du att få ett bra skolår eller ett Dåligt.

Du kan t.ex bli backstabbad och ignorerad av andra om det visar sig att du precis ignorerade en av skolans populäraste person, du kan också välja vilket form av person du ska vara, vill du vara en plugghäst så kan du gå till biblioteket och få fler "smart" poäng och kanske möta någon som du vill blir vän med eller så kan du välja t.ex sportpoäng etc etc. beroende på valet du gör förändras storyn.

Sen finns det Visual novells som bara inriktar sig på Story t.ex Clannad där du inte får välja på vilket sätt hur din person ska vara utan den drivs av storyn du är en förvald person.

Det som är rätt vanligt i ett sådant spel är att de flesta personer man stöter på har en såkallad Route som om du följer den vägen genom hela spelet kommer slutet ha något att göra med den personens väg du väljer.

De flesta Animes är från början en Visual eller Light novell och som någon sen har gjort en serie av och eftersom skaparna inte kan ta fram allt material som finns i en novell så tar dom bara det som är viktigast eller det dom tror passar, T.ex i Clannad så är Storyn i spelet rätt anorlunda från Animen eftersom beroende på valet i spelet påverkas slutet, så därför har Key tagit fram 2 episoder i Animen som är baserad på vad som skulle hänt om serien hade valt något annat slut.

Vissa visual novells finns som onlinespel gjorda av privatpersoner(har dock bara testat en och den var på japanska)

Så jag tänkte att här kan vi dela våra erfarenheter om vilka spel som är bra eller dåliga.

så nu till trådens ämne, Jag har precis börjat spela Clannad och eftersom jag sett serien så ville jag testa på spelet, jag har dock inte kommit så långt men hittils älskar jag det, musiken är så underbar karaktärerna är helt fantastiska(precis som i animen) och storyn börjar riktigt bra.

Men nackdelen är ju att jag har sett serien och därför vet hur spelet kommer sluta med en viss person(tänker inte spoila) men det lite konstiga var att jag fick en flashback från när jag såg serien och jag blev lite ledsen men ändå glad när jag såg personen precis som jag mindes och blev tårögd,

Så egentligen rekomenderarar jag att först spela spelet och sen se animen för annars så är det nästan ovärt att spela det utöver dom extra story bitarna man får.

Clannad är ingen dålig serie och spelet är helt fantastiskt så om ni antingen har spelat en Visual Novel eller bara är nyfikna ta det i den här tråden skulle vilja ha lite rekomendationer på andra roliga Visual novells, tänkte börja med Kanokon efter Clannad(har dock inte sett serien så det är ju ett plus.

Så flashback fyll på med Tips, råd, frågor eller rekomendationer

(tack till MondoBizarro för hjälpen med placeringen och tråden)

ni får ursäkta grova stavfel jag är trött )
Citera
2014-02-05, 11:30
  #2
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag funderade faktiskt själv på att skapa en tråd om visual novels... Inte för att jag själv spelar genren, utan för att jag gärna hade fått tips om bra spel att börja med...

Jag skulle vilja spela något spel som inte innebär att man dör stup i kvarten, men som man får olika slut i beroende på de val man gör under spelets gång... Jag hade inte tänkt spela något eroge-spel men det får gärna ha sexscener... Det får gärna ha fantasy-, sci-fi, skräck eller något liknande tema också... Och witty humor... Antar att jag hade tyckt mer om en västerländsk visual novel eftersom jag antar att det som är witty för en japan inte är det för en västerlänning p.g.a. ordlekar som blir lost in translation...
Citera
2014-02-05, 16:35
  #3
Medlem
Jag försöker också hitta något liknande som du beskriver,

Men läste på ett annat forum att Kanokon har vissa sånna scener 18+ versionen dock, vilket finns på piratebay(tror inte man får länka torrents) men den har engelsk patch översättning,

skulle också gärna vilja ha tips på sci-fi, eroge, skräck även drama och komedi
Citera
2014-03-24, 13:17
  #4
Medlem
Det verkar vara otroligt ovanligt med svenskar som läser visual novels, vilket jag egentligen tycker är lite konstigt med tanke på hur många som är besatta med anime. Visual novels är ju som sagt någon slags hybrid mellan anime och manga, som ofta går in mer på djupet jämfört med anime och är 10 gånger så komplexa.

Vad jag själv tycker är roligt är att jag aldrig riktigt sett på anime förutom Pokemon, Digimon osv. som man såg på när man var liten, men visual novels har ändå blivit en stor del av min vardag. Jag är väl fortfarande en nybörjare, men jag har läst 4-5 stycken nu, varav alla tagit mig över 50 timmar var att läsa klart. Och jag ångrar det inte det minsta. Det kanske låter lite väl dramatiskt, men jag anser att de visual novels jag läst än så länge att vara ovärderliga erfarenheter för mig. Vissa karaktärer tror jag nog att jag aldrig kommer att glömma.

Men som tidigare antytt, jag tycker det är synd att de inte är mer populära. Jag tror inte riktigt folk vet vad de missar. Och det känns tråkigt att inte ha några att dela med sig av dessa fantastiska erfarenheterna. Om du som läser detta känner att du har tid att prova något du aldrig varit med om förut, testa att läsa en visual novel. Det gäller dock att du har tålamod och känner att du har karaktären att slutföra det du börjat med - trots att det kanske blir segt ibland. Läs klart en HEL visual novel innan du bestämmer dig för vad du tycker. Känner du att du inte kommer att orka, ge dig inte ens in på dem till att börja med. Jag antar att de inte är till för alla. Men orkar du dig genom en tror jag inte att du kommer att ångra det.

Två rekommendationer: Grisaia no Kajitsu (bästa jag läst hittils, kan utveckla detta om någon visar intresse) och Rewrite (läste klart denna nyligen, och oj vilken resa nu när man ser tillbaka på den.)
Citera
2014-04-17, 02:06
  #5
Medlem
Rekommenderar Subarashiki Hibi starkt för er som gillar denpa, hands down en av mina top 3 tillsammans med White Album 2 och Muramasa. I nuläget är den bara översatt till 80% men för er som kan japanska så är det nog inga större problem.
Citera
2014-05-12, 17:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeafCascade
Det verkar vara otroligt ovanligt med svenskar som läser visual novels, vilket jag egentligen tycker är lite konstigt med tanke på hur många som är besatta med anime. Visual novels är ju som sagt någon slags hybrid mellan anime och manga, som ofta går in mer på djupet jämfört med anime och är 10 gånger så komplexa.

Vad jag själv tycker är roligt är att jag aldrig riktigt sett på anime förutom Pokemon, Digimon osv. som man såg på när man var liten, men visual novels har ändå blivit en stor del av min vardag. Jag är väl fortfarande en nybörjare, men jag har läst 4-5 stycken nu, varav alla tagit mig över 50 timmar var att läsa klart. Och jag ångrar det inte det minsta. Det kanske låter lite väl dramatiskt, men jag anser att de visual novels jag läst än så länge att vara ovärderliga erfarenheter för mig. Vissa karaktärer tror jag nog att jag aldrig kommer att glömma.

Men som tidigare antytt, jag tycker det är synd att de inte är mer populära. Jag tror inte riktigt folk vet vad de missar. Och det känns tråkigt att inte ha några att dela med sig av dessa fantastiska erfarenheterna. Om du som läser detta känner att du har tid att prova något du aldrig varit med om förut, testa att läsa en visual novel. Det gäller dock att du har tålamod och känner att du har karaktären att slutföra det du börjat med - trots att det kanske blir segt ibland. Läs klart en HEL visual novel innan du bestämmer dig för vad du tycker. Känner du att du inte kommer att orka, ge dig inte ens in på dem till att börja med. Jag antar att de inte är till för alla. Men orkar du dig genom en tror jag inte att du kommer att ångra det.

Två rekommendationer: Grisaia no Kajitsu (bästa jag läst hittils, kan utveckla detta om någon visar intresse) och Rewrite (läste klart denna nyligen, och oj vilken resa nu när man ser tillbaka på den.)

+1 på det men vissa är sjukt långa t.ex clannad har en "spel-tid" eller vad man nu ska kalla det på 50+ timmar bli svårt att ta sig igenom om man inte gillar sånt, men för er som gör är den fantastisk, och kanokon har 18+ scener, men i den novellen jag har är dom inte voice acted eftersom dom inte va tänkta att vara med i slut "produkten"
Citera
2014-06-02, 19:17
  #7
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Ni får ursäkta en okunnig. Har varit intresserad att ta mig an en visual novel rätt länge men inte kommit mig för. Andra medium som böcker, filmer och spel har tagit tiden. Men jag undrar lite om detta koncept.
Är en visual novel ett peka och klicka-äventyr?
Kräver det mindre aktivitet från spelaren än ett sådant?
Finns det amerikanska eller europeiska visual novels? Eller är det endast när det inbegriper manga och animer det kallas visual novel?
Har hört att The Walking Dead är en visual novel? Stämmer det?
Citera
2014-08-18, 06:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradingfin1983
Ni får ursäkta en okunnig. Har varit intresserad att ta mig an en visual novel rätt länge men inte kommit mig för. Andra medium som böcker, filmer och spel har tagit tiden. Men jag undrar lite om detta koncept.
Är en visual novel ett peka och klicka-äventyr?
Kräver det mindre aktivitet från spelaren än ett sådant?
Finns det amerikanska eller europeiska visual novels? Eller är det endast när det inbegriper manga och animer det kallas visual novel?
Har hört att The Walking Dead är en visual novel? Stämmer det?

förlåt för sent svar, ja ska försöka svara utifrån min erfarenhet eftersom jag inte har kört så länge

1.Nja det är helt textbaserat med stillbilder med en och annan animation, och ibland kommer det val du måste göra, det är väl det enda klick konceptet, det är inte alls som walking dead, det är inga rörliga bilder utan det är stillbilder och text, tänk dig en bildbok fast med val, beroende på valen du gör förändras storyn, så gör du inte samma val så blir det ett annat slut.

2.Det beror på vad du menar med "aktivitet" det är som att läsa en novell fast med bilder, typ en E-bilderbok därav namnet "Novel" i princip är det en bok, du lär hålla koll på texten så du vet vilket val du vill göra för o få det slut du vill ha, men det är inte som Walking dead där du måste hålla full focus.
Storyn går inte vidare förän du "bläddrar" till nästa text, så du kan ta god tid på dig att läsa.

3.Vad jag vet så har jag inte sett europeiska eller amerikanska Visuals och eftersom dom görs i japan så kanske inte alla finns på engelska då dom måste "patchas" dvs någon översätter dom till engelska och gör en patch du kan ladda ner så all text blir engelsk, jag vet inte när ett spel kan kalla sig visual novel men jag antar att det är när det inbegriper anime och manga(rätta mig om jag har fel).

4. Jag skulle inte kategorisera The walking dead som en visual novel, eftersom det är rörliga bilder och action som kräver mer knapptryck.
Citera
2015-05-09, 19:43
  #9
Medlem
bithaxs avatar
Letar efter fler liknande "A drug that makes you dream".
Några förslag?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback