Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-04, 12:12
  #1
Medlem
Hermacets avatar
Jag har en liten SSD i laptopen på cirka 20gb som jag hade tänkt göra en installationsmedia av, med kubuntu ifall jag skulle behöva installera om det. Jag har kört gparted och formaterat den med ext4 filsystemet. SSD'n är monterad, och jag kan se den i filhanteraren.

JAg har även installerat unetbootin och laddat ner relevant ISO fil ifrån kubuntus hemsida, men när jag kör unetbootin så visar den enbart "/" under hårddiskar och under usb finns det inget. Hur ska jag packa upp ISO filen för att kunna installera det om det behövs?

cat /etc/fstab
Kod:
hermacet@hermacet-Aspire-V7-581:~$ cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices                                                                                                                                                                                                     
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).                                                                                                                                                                                                                
#                                                                                                                                                                                                                                                                              
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>                                                                                                                                                                                                         
# / was on /dev/sda1 during installation                                                                                                                                                                                                                                       
UUID=ea3d8204-cfae-48d3-b7d7-1ed3abc6ac88 /               ext4    errors=remount-ro 0       1                                                                                                                                                                                  
# swap was on /dev/sda5 during installation                                                                                                                                                                                                                                    
#UUID=1dffddd3-b2fc-4725-aabd-8b2cdabf19c0 none            swap    sw              0       0                                                                                                                                                                                   
/dev/mapper/cryptswap1 none swap sw 0 0                                         

mount
Kod:
mount
/dev/sda1 on / type ext4 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
sysfs on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/cgroup type tmpfs (rw)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
udev on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
tmpfs on /run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,size=10%,mode=0755)
none on /run/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=5242880)
none on /run/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /run/user type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,size=104857600,mode=0755)
none on /sys/fs/pstore type pstore (rw)
systemd on /sys/fs/cgroup/systemd type cgroup (rw,noexec,nosuid,nodev,none,name=systemd)
/home/hermacet/.Private on /home/hermacet type ecryptfs (ecryptfs_check_dev_ruid,ecryptfs_cipher=aes,ecryptfs_key_bytes=16,ecryptfs_unlink_sigs,ecryptfs_sig  =531587d30fa20c0e,ecryptfs_fnek_sig=9edc1483d74b6b95)
/dev/sdb1 on /media/hermacet/Installation SSD type ext4 (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks2)

mount /dev/sdb1
Kod:
hermacet@hermacet-Aspire-V7-581:~$ mount /dev/sdb1/
mount: enligt mtab är /dev/sdb1 redan monterat på /media/hermacet/Installation SSD                                                                                                                                                                                             
montering misslyckades     
Citera
2014-02-05, 02:27
  #2
Medlem
pterodactyls avatar
Nu är det ganska länge sen jag kört unetbootin, men ifall jag minns helt rätt så ogillar unetbootin allt som inte är vfat. Samma sak ifall du använder dd metoden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback