Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-03, 22:49
Medlem
ThePlayboys avatar
Såg att det fanns en del trådar som behandlar "Tonfiskröra" men inte den "ultimata" Tuna Sandwichen... efter att ha läst tråden om Makrill i Tomatsås så insåg jag att Tuna Sandwich borde få en egen tråd. Makrill i Tomatsås i all ära, även undertecknad avnjuter en smörgås med denna firre på med jämna mellanrum, men en "Tuna Sandwich" är ju något alldeles extra!

Mitt recept!

1 burk Creme Fraiche
4-5 msk bra (helst hemmagjord) majonnäs
2-3 msk Dijon Senap
1 burk Tonfisk i olja (avrunnen)
1 liten röd lök, finhackad
1 msk inlagd kapris
Grovmalen svartpeppar
ev. ett "Gourmet Stänk" Tabasco

Rosta bröd, bred rikligt med denna röra på brödet, en skiva cheddar och färsk tomat, ev. ett salladsblad.

Upprepa i två lager, skär så att det blir "trekanter"...

Drick en Pilsner till detta, eventuellt med Pommes Frites om man vill ha en "hel" måltid.

Otroligt gott, enkelt och framförallt, billigt!

Kom igen... jag vill ha nya ideér och varianter, mitt recept är gudomligt... men som alla vet, omväxling förnöjer
Senast redigerad av ThePlayboy 2014-02-03 kl. 22:57.
Citera
2014-02-03, 23:40
Medlem
Tonfiskmacka är riktigt gott. Har i min röra aldrig använt kapris, men ska ge det en chans nästa gång.

Mitt recept är till viss del likt ditt och ser ut såhär på ett ungefär, brukar bara slänga ihop det på en höft.

- Lika delar mayo och créme fraiche(har även använt gräddfil istället för CF med gott resultat)
- Ett par matskedar dijon
- Finhackad lök i önskad mängd. Röd eller gul beroende på manlighetsgrad
- Något för hettan om man är lagd åt det hållet. Cayenne, tabasco, paprika eller vad som finns hemma.
- Peppar
- Salt
- En skvätt citronsaft
- Finhackad persilja
- Liiite tomatpuré
- Och till sist något som kanske inte många håller med om på en tonfiskmacka. Fint hackad inlagd ansjovis. Inte så mycket att det blir en ansjovismacka eller en östsvensk gubbröra utan bara ett par knivsuddar. Det ger ett djup i smaken som jag uppskattar mycket. Har man i detta kan man skippa saltet.

Släng ett bröd i stekpannan på medelvärme tills den är rostad på ena sidan. Vänd på brödet, på med en ett par ostskivor och ett lock över stekpannan och låt ligga tills osten smält och andra sidan är rostad. Smeta röran på brödet och toppa med lite persilja och eventuellt en citronskiva för syns skull. Servera som tidigare nämnt med en god jävla öl.

Edit: Tonfisk är bra att ha i om man vill äta en tonfiskmacka.
Senast redigerad av lllllllllllllllll 2014-02-04 kl. 00:27.
Citera
2014-02-04, 02:35
Medlem
Mitt "recept" är inte alls lika flashigt som de ovanståendes. Det är ett brittiskt recept vad jag vet och lite mer white trash.

En burk tonfisk blandas med en rejäl klick majonnäs, majs på burk, ca en halv finhackad lök, salt och peppar. Äts på rostat bröd eller i baguette osv.
Citera
2014-02-04, 02:47
Medlem
1 burk Hellmann´s majonäs
2 burkar tonfisk i vatten (avrunnen)
1 hackad purjolök
1 skvätt pressad citron

avnjutes på rostat bröd eller i sub med sallad o tomat.

Gott!!!
Citera
2014-02-04, 04:34
Medlem
Kul att hitta likasinnade, själv äter jag nog s.k "tunamelt" 3-4 gånger i veckan!

Sätt ugnen på 170 grader och släng in mackorna under tiden du gör i ordning röran så de blir härligt toastade.
Själv kör jag:
-2 msk Äkta majonnäs
-2 msk Cremé fraiche
-1 msk dijon
-1 burk avrunnen tonfisk i olja
-1/2 Finhackad paprika
-1/2 finhackad röd lök
-Liiite tomatpesto
-en handfull med en blandning av riven parmesan/gouda ost
-krydda med lite Worcestershire sås, salt, peppar och lite chili.

Galet gott dessutom går det på under 10 minuter, perfekt efter en lång dag eller efter ett träningspass.
Citera
2014-02-04, 05:14
Medlem
Saltkatts avatar
Låt firren dra i en halv pressad citron ett tag så piggnar den till.

Massor av bladpersilja och några skivor Pecorino Romano är aldrig fel heller.
Citera
2014-02-04, 08:34
Medlem
ThePlayboys avatar
Många trevliga förslag! Jag misstänker att jag kommer att göra en och annan Tuna Sandwich/Melt denna vecka

Återkommer!
Citera
2014-02-04, 16:54
Medlem
skrudiss avatar
Jag gillar, vad jag tror är, tuna on toast (George Costanzas favorit).

Har för mig att det bara är att smälta rikligt med smör i en kastrull, försiktigt vispa ned mjöl och se till att det inte klumpar sig. Därefter i med mjölk och sist tonfisk. Rör på medelhög värme tills man nått en krämig, lagom fast koncistens. Krydda efter smak och addera ev. gröna ärtor om man vill.

Underbart på toast.
Citera
2014-02-04, 17:20
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Jag gillar, vad jag tror är, tuna on toast (George Costanzas favorit).

Har för mig att det bara är att smälta rikligt med smör i en kastrull, försiktigt vispa ned mjöl och se till att det inte klumpar sig. Därefter i med mjölk och sist tonfisk. Rör på medelhög värme tills man nått en krämig, lagom fast koncistens. Krydda efter smak och addera ev. gröna ärtor om man vill.

Underbart på toast.

Måste provas! Det låter väldigt gott!
Citera
2014-02-04, 20:26
Medlem
Googla alladin Tuna wrap.. sedan googlar du alladin garlic sauce recipie.. sedan fixar du en.

Finns ingen bättre Tuna wrap/melt.. pma om du vill ha receptet... :-D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in