Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-02-04, 11:59
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mad356
Nej men gå in på biosen och se om du kan se din hårddisk därifrån om du inte kan se din hårddisk med operativsystemet har du felet där då måste du göra så ditt moderkort känner av din hårddisk koppla sladden som går till hårrdisken ut och in ett par gånger om de är felet.

Läs i länken som jag länkade förut.Ditt moderkort fungerar om du kan gå in på biosen. Installera ett nytt operativsystem kan du göra genom biosen och med ett usb minne.

men det går ju inte, kan ju inte göra det utan skärm.
Citera
2014-02-04, 12:02
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Jag vet 4 personer som ändå hittade en böjd pinne och dom hade inte ens öppnat datorn.

Har du gjort det ännu?

Det är dags att göra en ordentlig genomgång av datorn. En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Se till att fixa felet med bara dessa delar innan du blandar in tangentbord, mus, kringutrustning, kablar (USB, SATA osv) mm.

Har du kollat att andra änden av skärmkabeln är ok?

nej ska göra det när jag kommer hem, okej tack för tipset ska testa detta
Citera
2014-02-04, 12:14
  #27
Medlem
mad356s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-thing
men det går ju inte, kan ju inte göra det utan skärm.

Är du säker på processorn som du har kopplat dit stödjer ditt moderkort då? Man ska alltid kunna gå in på biosen direkt när datorn startar ska du trycka på f11/f8 eller någon annan snabbtangent för att komma in på biosen.

Biosen ska man kunna gå in på utan hårrdisk endast med hjälp av en skärmsladd och fungerande ramminnen och processor ska man kunna gå in på biosen. Koppla in skärmkabeln i orginal grafikkortuttaget på moderkortet och testa. Om du inte kan gå in på biosen har antingen tillverkaren av datorn gjort nåt konstigt eller är de nåt fel på ditt ramminne eller processor.
Citera
2014-02-04, 12:56
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mad356
Är du säker på processorn som du har kopplat dit stödjer ditt moderkort då? Man ska alltid kunna gå in på biosen direkt när datorn startar ska du trycka på f11/f8 eller någon annan snabbtangent för att komma in på biosen.

Biosen ska man kunna gå in på utan hårrdisk endast med hjälp av en skärmsladd och fungerande ramminnen och processor ska man kunna gå in på biosen. Koppla in skärmkabeln i orginal grafikkortuttaget på moderkortet och testa. Om du inte kan gå in på biosen har antingen tillverkaren av datorn gjort nåt konstigt eller är de nåt fel på ditt ramminne eller processor.

jag bytte cpu-fläkt på den bara funkade kanon innan dess, tog aldrig bort processorn eller nått annat, finns inga såna uttag i mitt moderkort,
Citera
2014-02-04, 17:44
  #29
Medlem
mad356s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-thing
jag bytte cpu-fläkt på den bara funkade kanon innan dess, tog aldrig bort processorn eller nått annat, finns inga såna uttag i mitt moderkort,


Har du lagt dit ny kylpasta för cpun? De borde finnas ett hdmi uttag för en skärm i ditt moderkort bredvid där man kan koppla in ljudkabeln någonstans bli inte lurad att tro att de är en usb ingång dom ser ganska likadan ut(läs installationsboken för ditt moderkort) om du hör ovanliga pipljud från datorn är de ett tecken på att du har något hårdvarufel. Om du är säker på du inte kan gå in på din bios har du nåt allvarligt fel antingen på ditt moderkort, processor eller ramminnen ,grafikkort.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback