2023-05-27, 15:55
Medlem
Orangutang-rullarna "Every Wich Way But Loose" och "Any Wich Way You Can" (-78´ + -80`) tycker jag är några av
C. Eastwood´s största geni-drag under sin karriär.
Pausar den sammanbitne polisen och den garvade, mörke revolvermannen; tar rast från det.
Satsar modigt på en mer folklig karaktär istället.

Hög trevlighets-faktor, trots att många idag avfärdar dem som ren rubbish.

Starkt folklig amerikansk "Svensson-anda", med både buskis-ytlighet och sensmoraliskt djup.
Man kör helt sonika ner en Åsa-Nisse med ett dåtida Springsteen-album i en mixer, ut kommer dessa helt enkelt!

Första filmen var (då) en riktigt oväntad kassa-succé, i stark konkurrens med Grease, Delta-gänget, och naturligtvis första Superman-rullen.
Citera
2023-06-02, 14:19
Medlem
Geomeisters avatar
Nyligen har gubben fyllt 93 år och är fortfarande aktiv. "Don't let the old man in" kan vara ett bra tips.

Tyvärr är Don Rickles bortgången. Hade gärna sett honom i fler Clintan-filmer även om det bara varit mindre roller. Skön gubbe!
Citera
2024-11-13, 21:26
Medlem
Geomeisters avatar
Tips till alla som gillar Eastwood!

På Youtube finns det kortare dokumentärer (cirka 15-18 minuter långa). De tar upp diverse filmer och flera olika kända personer dyker upp. Allmänt välgjort tycker jag.

Första delen kan du hitta med namnet "Clint Eastwood: A Cinematic Legacy | Episode 1: A Director's Vision | Warner Classics". Just nu finns fyra delar uppe. Jag hoppas på fler!
Citera
2024-12-21, 09:16
Medlem
Juror #2

Statsradions kulturredaktion tog sig tid att recensera den 40 filmen regisseras av herr Eastwood, trots att den inte får bio premiär i Sverige.

https://sverigesradio.se/artikel/cli...en-med-juror-2

Fungerande men inget genrebrytande för rättegångsdramer verkar det vara så fick 3 av 5 SR bollar.
Den finns på Max/HBO för de som vill ha en rulle att känna sig småsömnig till ställvis.
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-12-21 kl. 09:18. Anledning: Vad filmen heter bör nog stå i klartext.
Citera
2024-12-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Clintans bästa film är enligt mig "High plains drifter" eller "Mannen med oxpiskan" Okej, den är väldigt stereotyp, men den har ett bra budskap. Att fega människor får sitt straff på ett eller annat sätt. Även de som bara tittar på utan att ingripa.

Hmm..
I Vilda Västern
kanske saker och ting
var lite mer så ja.

En skön Clint Eastwood-rulle som många verkar missa
är The Eiger Sanction (1975).
Såg den själv först för bara ett par år sedan.
Senast redigerad av GoneForever 2024-12-21 kl. 10:08.
Citera
2025-08-27, 18:54
Medlem
Geomeisters avatar
Såg nyligen Clint Eastwoods "Midnight in the Garden of Good and Evil" där han är både regissör och producent (ej skådespelare). Filmen kom 1997, men verkar glidit de flesta förbi eller blivit totalt bortglömd. Någon annan som sett den?

Filmen är en av hans märkligaste om inte den märkligaste. Baserad på en bok. Varför märklig? Den övergripande handlingen handlar om ett mord som hur många filmer som helst, men det är en väldigt vag del av handlingen. Utan det blir både fantasy-element, romantik, rättssal drama och annat.

Första halvan av filmen är rätt charmig och innehåller en del minnesvärda scener, men filmen är alldeles för lång och har alldeles för mycket onödigt för att gå ihop helt som film. Lite synd att filmen inte räckte hela vägen. Det kunde blivit något av ett guldkorn om han klippt ihop en simplare version på kanske 1,5 timmar, tror jag.

Kevin Spacey hade nyligen slagit igenom (The Usual Suspects, Se7en, L.A. Confidential) och John Cusack var väl också under sin storhetsperiod. Båda har större roller så tycker det är lite udda att filmen inte diskuteras mer på någon nivå. Negativt eller positivt.
Citera
2025-08-29, 01:25
Medlem
pn222jws avatar
"Sudden Impact" tycker jag är hans bästa rollprestation - https://www.imdb.com/title/tt0086383...job_1_cdt_t_25

En otroligt spännande polisthriller.
Citera
2025-08-29, 16:18
Medlem
Hittade en fin gammal 70-talare med Herr Eastwood på Prime Video häromkvällen; "Thunderbolt & Lightfoot" (-74) är en fartfylld action/intrig/kupp-film, där en ung Jeff Bridges därtill är mycket bra.

Foto, musik, och miljöer/vyer är smart uttänkta, och filmen har verkligen den där sköna feelingen som filmerna hade då det begav sig.

Den här tycker jag är ganska bortglömd.
Citera
2025-08-30, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"Sudden Impact"

Kan bara hålla med.

Otroligt rå och becksvart i tonen, riktigt bra rollprestationer av skådisarna på "den onda sidan" därtill.

Riktigt våldsam för sin tid; nästan i bästa Charles Bronson-stil.
Citera
2025-09-06, 18:11
Medlem
Den är omnämnd tidigare i tråden, "The Eiger Sanction". (Sv. titel "Licens Att Döda") från -75.

Mest känd för filmens avslutning; en bergsklättring vars inspelning kostade en 26-årig klättrare livet i ett stenras, och som inte
hade det minsta utrymme/tillgång till "fusk" (datoriserade specialeffekter) som idag 50 år senare.

(Berget Eiger i de schweiziska alperna nyttjas helt autentiskt, komplett med snöoväder o bitande isvind).

Filmen i helhet är ganska 70-talslökig som vill låna lite James Bond-anda, med en spion-intrig
där vedergällningsmord inom en kår av yrkesmördare är på tapeten.

Miljöerna är det inget fel på, och slutscenerna var Eastwood ganska stolt över när han senare över åren tittade i backspegeln.

Men som helhet ingen av hans starkare rullar, trots att jag kan medge viss - men ganska vag - kult-stämpel.

Men helt klart ett avtryck från en era där filmproduktioner kändes mer genuina, och "äkta".
Citera
2025-09-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"Sudden Impact" tycker jag är hans bästa rollprestation - https://www.imdb.com/title/tt0086383...job_1_cdt_t_25

Gillar alla 5 Dirty Harry-filmerna.
Sudden Impact är helt klart en bra thriller
och gänget i filmen känns genuint äckliga.

Min favorit i serien är nog ändå
The Enforcer (1976).
Just för att man får se Dirty Harry
ta itu med vänster-aktivister
och för sättet han visar dem vart skåpet ska stå.
Dirty Harry är så skön.
Han har verkligen "det där lilla extra"
som Polis sett.
Citera
2025-09-13, 13:28
Medlem
Skulle jag rangordna "Harry"-filmerna så kommer eftersläntaren Dödsspelet - "The Dead Pool" från 1988 tvivelsutan sist.

(Fast OK, det var ju hela sju år mellan 3:an o 4:an....)

MC-Poliserna med David Soul i spetsen (senare Hutch i TV-serien "Starsky & Hutch") fångade mig starkast i "Magnum Force".

Klassiker! (Men det är de alla fem, på sina egna sätt....)

1. Magnum Force. (1973).
2. Dirty Harry. (1971).
3. Sudden Impact. (1983).
4. The Enforcer. (1976).
5. The Dead Pool. (1988).

MF hämtade viss inspiration från Brasilien, där det hade rapporterats om dödspatruller inom kåren
som "skyndat på" rättvisan - utan rättegång - bland de kriminella.

TDP är mest känd för scenen när en bilburen Eastwood och hans asiatiske kollega blir jagade på gatorna
av en radiostyrd bil, apterad med spängmedel.

SI är mörkast och råast av alla fem, i min mening.

TE har ett friskt tillskott i Tyne Daly, som senare blev stjärna i serien "Cagney och Lacey".
(Slutscenerna är filmade ute på Alcatraz, finkan dit C.E skulle återvända på film tre år senare...)

Första filmen är mycket Andy Robinson, med sin stora insats som seriemördare.
Delar av scenen där han betalar för att få sitt anlete misshandlat professionellt, för att kunna åberopa polisvåld, var länge
bortklippta av den svenska censuren. (Larvigt idag...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in