Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-03, 17:14
  #13
Medlem
XtraXs avatar
Köpte en flaska schweppes mojito, tyckte faktiskt den smakade helt ok. Funkar när man inte har sockerlag eller glömt köpa lime.
Citera
2017-06-03, 17:42
  #14
Moderator
Allaballawallas avatar
Varför Mount Gay som är en rom från Barbados skulle ingå i receptet på en Kubansk drink om den ska göras korrekt har jag svårt att se...

Originalet var "billigt" och inget för vattenkammade snorungar med pappas plastkort, därför användes vit rom och sockerrörsjuice; inte mörk rom och sockerlag.

På Kuba odlades sockerrör i överflöd och att pressa dem för att få sockerrörsjuice till att göra egen rom av var liksom en stor del av vad folk sysselsatte sig med och levde av på den tiden.

Antagligen tillsattes limen, myntan och sockerrörsjuicen för att dölja smaken av romen som knappast var av bästa tänkbara kvalitet.

Men det är ju trots allt inte omöjligt att just Mojito är den drink som helt går mot det som skulle vara mest naturligt och logiskt.
Citera
2017-06-03, 17:58
  #15
Medlem
TilleyHats avatar
Någon "korrekt" Mojito finns knappast, men det finns en officiell som Internationella Bartenderförbundet har på sin hemsida:

http://iba-world.com/cocktails/mojito/

Något överraskande garnerar de sin Mojito med citron. Personligen har jag alltid lime. Sen muddlar jag inte myntan heller utan klappar till den mellan handflatorna eftersom jag vill ha stora vackra myntablad i drinken. Eftersom jag inte är överdrivet förtjust i Soda tar jag hellre Sprite och drar ner något på sockret i stället.
Citera
2017-06-04, 22:43
  #16
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför Mount Gay som är en rom från Barbados skulle ingå i receptet på en Kubansk drink om den ska göras korrekt har jag svårt att se...

Originalet var "billigt" och inget för vattenkammade snorungar med pappas plastkort, därför användes vit rom och sockerrörsjuice; inte mörk rom och sockerlag.

På Kuba odlades sockerrör i överflöd och att pressa dem för att få sockerrörsjuice till att göra egen rom av var liksom en stor del av vad folk sysselsatte sig med och levde av på den tiden.

Antagligen tillsattes limen, myntan och sockerrörsjuicen för att dölja smaken av romen som knappast var av bästa tänkbara kvalitet.

Men det är ju trots allt inte omöjligt att just Mojito är den drink som helt går mot det som skulle vara mest naturligt och logiskt.

Väldigt många drinkar har väldigt spartanska ursprung. G&T var ett sätt för ost-indiska kompaniet att bekämpa malaria, Daiquiri uppfanns på en bar där man fått slut på gin och var tvungen att använda rom istället och Sazerac uppfanns som en påstådd mirakelmedicin av en fattig kvacksalvare i sydöstra USA. Folk har alltid tagit vad de haft och ibland stött på en juvel som sen har kunnat slipas och förädlas av moderna bartenders. Vad var din poäng?
Citera
2017-06-05, 00:12
  #17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Väldigt många drinkar har väldigt spartanska ursprung. G&T var ett sätt för ost-indiska kompaniet att bekämpa malaria, Daiquiri uppfanns på en bar där man fått slut på gin och var tvungen att använda rom istället och Sazerac uppfanns som en påstådd mirakelmedicin av en fattig kvacksalvare i sydöstra USA. Folk har alltid tagit vad de haft och ibland stött på en juvel som sen har kunnat slipas och förädlas av moderna bartenders. Vad var din poäng?

Vad tror du?

Jag kan fetmarkera viss punkter i mitt inlägg så kan du ju ta det därifrån...

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför Mount Gay som är en rom från Barbados skulle ingå i receptet på en Kubansk drink om den ska göras korrekt har jag svårt att se...

Originalet var "billigt" och inget för vattenkammade snorungar med pappas plastkort, därför användes vit rom och sockerrörsjuice; inte mörk rom och sockerlag.

Kuba odlades sockerrör i överflöd och att pressa dem för att få sockerrörsjuice till att göra egen rom av var liksom en stor del av vad folk sysselsatte sig med och levde av på den tiden.

Antagligen tillsattes limen, myntan och sockerrörsjuicen för att dölja smaken av romen som knappast var av bästa tänkbara kvalitet.

Men det är ju trots allt inte omöjligt att just Mojito är den drink som helt går mot det som skulle vara mest naturligt och logiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback