Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-03, 18:33
  #1
Medlem
Hejsan,

Tänker snabbt dra igenom min tidigare tråd ang. mitt grafikkort, Gigabyte GTX 460. Mer detaljerat finns här: http://www.sweclockers.com/forum/61-...-grafikkortet/.

Min dator:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/205168/2011-02-16 + Gigabyte GTX 460

Det började med Bluescreen när jag spelade CS:GO. Under några månader innan detta hände kunde datorn fastna när den kände för det. Var då tvungen att stänga datorn genom att hålla inne boot-knappen.

På Bluescreen stod det att nlvddmkm.sys var problemet. Försökte installera om Windows7, drivrutiner, nya som gamla, inget fungerade. Jag fick låna min polares Gigabyte GTX 460, likadant som mitt. Datorn fungerade då som vanligt. Drog då slutsatsen att mitt kort var kaputt.

Sitter nu med ett riktigt gammalt kort som inte kräver någon ström från PSU, utan det räcker att den sitter i moderkortet. Datorn fungerar, MEN...!
Datorn har hängt sig så som den gjort förut, dock har det bara hänt en gång hittills efter cirkus en vecka.
Datorn hängde sig även en gång då jag skulle starta den från Strömsparläge. Det fungerade inte med hard-reset, utan var tvungen att slå av strömmen till PSU.

------------------------------------------------

Idag körde jag Memtest86 i ungefär 4-5h, och fick ett error (se bild under). Jag använder två 2GB stickor.

http://oi60.tinypic.com/2cqmyoh.jpg

Jag antar då att något minne i datorn nu också har gått och lagt sig. Datorn fungerar dock som vanligt för tillfället, dont get me wrong!!, försöker klura ut varför datorn hänger sig.

Jag körde Windows Memory Diagnostic Tool som inte håller med Memtest86, utan jag fick som svar att inga fel upptäcktes.

Nu till mina frågor...
Kan det vara så att det är något fel med mitt moderkort, eller kanske PSU, som håller på att falla ihop och tar med mina andra komponenter med sig?
Sitter här med ett nytt Gigabyte GTX 660 som jag inte vågar stoppa in i datorn än.
Citera
2014-02-03, 18:34
  #2
Medlem
Nu hände det igen!

Satte datorn i Strömsparläge när jag gick ner för att käka. När jag kom upp och startade upp datorn genom att trycka på keyboardet, startade datorn men fick ingen bild. Gick inte att hålla nere knappen, utan jag fick slå av strömmen. Lät den stå några sekunder, slog på strömmen, startade datorn och windows startade som om det startades från Strömsparläge.


----------------------------------------------

Jag laddade ner denna QVL-listan och sökte på Tillverkarens ArtNr: CMX4GX3M2A1600C9 och minnena finns i listan. Står dock (XMP) efter ArtNR (CMX4GX3M2A1600C9(XMP)).
Citera
2014-02-03, 19:40
  #3
Medlem
Jag laddade ner QVL-listan och sökte på Tillverkarens ArtNr: CMX4GX3M2A1600C9 och minnena finns i listan. Står dock (XMP) efter ArtNR (CMX4GX3M2A1600C9(XMP)).

Om det har någon betydelse så har jag haft datorn i 3 år nu. Kan väl säga att datorn har varit felfri i 2 år 6 mån ungefär, sen började frysningarna och nu detta.
Citera
2014-02-04, 12:00
  #4
Medlem
Jag körde Memtest86 med en sticka åt gången, 4 pass (2h). Inga fel. Jag kunde dock inte stänga av Memtest86 med Esc.

När jag tryckte på Esc sluta Memtest86 göra något, tiden stannade, men programmet stängdes inte av. Det röda +-tecknet upp till vänster blinkade som den gör under körning fortsatte att blinka. Var tvungen att håller nere knappen för att stänga av programmet.

Jag har nu satt Legacy USB-grejen på enabled och kör nu Memtest86 med båda stickorna i igen, förhoppningsvis gör detta att jag kan stoppa programmet.

2 pass so far och inga fel. När jag första gången körde med båda stickorna fick jag felmeddelandet ganska tidigt första passet.


Kommer med uppdatering senare.
Citera
2014-02-04, 18:23
  #5
Medlem
Lät Memtest86 köra i 8h med båda stickorna, inga fel hittades. När jag skulle stänga av Memtest86, vilket man gör genom att trycka på Esc, så stoppades programmet men datorn bootade in om. Om ni kollar bilden nedan så stod det Halting... (se bild). +-tecknet uppe till vänster fortsatte blinka som den gör genom hela testet.

http://oi57.tinypic.com/az6grr.jpg

Var tvungen att hålla nere knappen för att stänga av datorn.
Citera
2014-02-04, 18:30
  #6
Medlem
Recap.

GTX 460 dog, fungerade med polarens kort.
Fel i Memtest86 första körning (se bilder), men hittar inga fel längre.
Starta datorn från Strömsparläge funkar ibland inte. Måste bryta strömmen för att stänga av datorn, hålla nere knappen fungerar inte när detta händer.
Slumpmässiga frysningar (händer dock inte ofta).

Vågar inte sätta in mitt nya GTX 660 då jag är rädd att något ska hända kortet.
Citera
2014-02-04, 21:38
  #7
Medlem
Ganymedes avatar
Byt moderkort och/eller nätdel, börja med att byta det som är "billigast" för dig.
Kan vara vilket som av dem, men börja i den änden som kostar minst så blir det iaf som billigast om du prickade fel.
Hänger du med ?
Brasklapp : du har såklart provat med olika timings för minnena ?
__________________
Senast redigerad av Ganymede 2014-02-04 kl. 21:44.
Citera
2014-02-04, 23:21
  #8
Medlem
Om det inte luktar bränd el. så är det väl bara att stoppa in kortet?

'Testa' som du använder datorn.
Håll inte på med syntetiska test i det här läget.

Har du haft problem i 6 månader så kan du väl göra en backup på allt viktigt och göra en ominstallation av OP.
Gjorde jag ofta förr när det trassla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback