Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Nytt bokpris mot censur av barnböcker

flashback.se

Författaren Daniel Handler har tillsammans med den amerikanska biblioteksföreningen, American Library Association (ALA), instiftat ett bokpris för att uppmärksamma censuren av barnböcker i USA.

Läs hela artikeln
  • 1
  • 2
2014-02-03, 16:40
  #1
Avstängd
storevargens avatar
Kul att någon försöker uppmärksamma det, synd att försöket är dömt att misslyckas.
Citera
2014-02-03, 23:52
  #2
Medlem
BarryHeros avatar
Kul initiativ!
Citat:
Ursprungligen postat av storevargen
Kul att någon försöker uppmärksamma det, synd att försöket är dömt att misslyckas.
Varfor skulle det misslyckas?
Citera
2014-02-04, 00:27
  #3
Avstängd
storevargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Kul initiativ!

Varfor skulle det misslyckas?
För att i stort sett ingen bryr sig...?
Citera
2014-02-04, 01:13
  #4
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storevargen
För att i stort sett ingen bryr sig...?
Lite tidigt att säga så redan.

Jag tror på projektet.
Citera
2014-02-04, 13:35
  #5
Medlem
Har dom några exempel på censur eller försök till censur?
Citera
2014-02-04, 15:54
  #6
Medlem
BigFatCones avatar
Jag tycker snarare att det borde delas ut böter till alla som går ut med att dom vill censurera kultur. Behrang Miri comes to mind.
Citera
2014-02-04, 17:43
  #7
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Har dom några exempel på censur eller försök till censur?

Här kan du läsa några av ALA:s egna listor över böcker vars närvaro på bibliotek har ifrågasatts. Observera att det inte bara handlar om barnböcker.
Citera
2014-02-06, 01:15
  #8
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tycker snarare att det borde delas ut böter till alla som går ut med att dom vill censurera kultur. Behrang Miri comes to mind.
Mjae, Behrang Miri-fallet är väl på gränsen. Allt han gjorde var väl att flytta böckerna med "nidbilder" från barnavdelningen till en avdelning lite längre bort som var för ungdomar. Räknas detta som censur nu? I så fall är väl 18års gräns på porr också censur? Eller är det delar av det hela som jag inte kan dra mig till minnes nu?

OnT:
Jag tror inte detta kommer ha någon större inverkan på hur böcker censureras, mest med tanke på att så väldigt få människor bryr sig om det hela. Hade det varit på oskarsgalan och för filmer istället så hade det säkerligen fått stor uppmärksamhet, men nu blir det väl inte ens en femtesides-artikel i Metro.
Citera
2014-02-06, 02:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Här kan du läsa några av ALA:s egna listor över böcker vars närvaro på bibliotek har ifrågasatts. Observera att det inte bara handlar om barnböcker.

Sinnessjukt. Att folk ska ha så svårt att inse att sådant de inte håller med om även ska få komma till tals. Världen är fylld av fascister. Bara att hoppas att det här leder till något gott men jag är skeptisk.
Citera
2014-02-06, 06:38
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Mjae, Behrang Miri-fallet är väl på gränsen. Allt han gjorde var väl att flytta böckerna med "nidbilder" från barnavdelningen till en avdelning lite längre bort som var för ungdomar. Räknas detta som censur nu? I så fall är väl 18års gräns på porr också censur? Eller är det delar av det hela som jag inte kan dra mig till minnes nu?

OnT:
Jag tror inte detta kommer ha någon större inverkan på hur böcker censureras, mest med tanke på att så väldigt få människor bryr sig om det hela. Hade det varit på oskarsgalan och för filmer istället så hade det säkerligen fått stor uppmärksamhet, men nu blir det väl inte ens en femtesides-artikel i Metro.
Han hade säkert velat censurera om han hade kunnat. Jag sa inte heller att han hade censurerat något utan det var bara det första jag kom att tänka på.
Citera
2014-02-06, 08:57
  #11
Medlem
Roseniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Allt han gjorde var väl att flytta böckerna med "nidbilder" från barnavdelningen till en avdelning lite längre bort som var för ungdomar. Räknas detta som censur nu?
He did nothing of the kind. Tiotretton och Serieteket är inte olika avdelningar, de är helt separata bibliotek med varsin personal och ledning. Vad som finns eller inte finns på Serieteket hade Miri inget inflytande över.

Han ville rensa ut alla Tintinböcker från Tiotretton (en samling som inte inkluderade Tintin i Kongo - han gick bara utifrån vad han allmänt hade för sig om hela bokserien), punkt. Det var en ur deras personal som tyckte att det var synd att bara slänga bort dem och - på eget bevåg - gick över med dem till Serieteket och frågade om de ville ha dem. Vilket de ville.
Miri pratade dessutom öppet om att Tintin bara var början; att han ville att personalen skulle gå igenom bokbeståndet i allmänhet och titta efter fler olämpligheter att rensa ut.

Behrang Miri har själv spridit flytt-myten när han pratat om fallet i efterhand. Han är väl inte dummare än att han så småningom insåg vilken dager den verkliga händelsen ställde honom i.
Citera
2014-02-06, 09:25
  #12
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenius
He did nothing of the kind. Tiotretton och Serieteket är inte olika avdelningar, de är helt separata bibliotek med varsin personal och ledning. Vad som finns eller inte finns på Serieteket hade Miri inget inflytande över.

Han ville rensa ut alla Tintinböcker från Tiotretton (en samling som inte inkluderade Tintin i Kongo - han gick bara utifrån vad han allmänt hade för sig om hela bokserien), punkt. Det var en ur deras personal som tyckte att det var synd att bara slänga bort dem och - på eget bevåg - gick över med dem till Serieteket och frågade om de ville ha dem. Vilket de ville.
Miri pratade dessutom öppet om att Tintin bara var början; att han ville att personalen skulle gå igenom bokbeståndet i allmänhet och titta efter fler olämpligheter att rensa ut.

Behrang Miri har själv spridit flytt-myten när han pratat om fallet i efterhand. Han är väl inte dummare än att han så småningom insåg vilken dager den verkliga händelsen ställde honom i.

Det stora felet Behrang Miri gjorde var att han uppenbarligen inte ens hade läst Tintin, eller åtminstone inte hade serien i färskt minne. Detta avslöjades när han påstod att "araber sitter på flygande mattor och turkar röker vattenpipor" i serien. Mig veterligen förekommer inte en endaste flygande matta eller turk, vattenpiperökande eller annorledes. Hade Behrang bemödat sig med att sitta ner och läst serien i kronologisk ordning hade han ganska snabbt kommit fram till Blå Lotus, som är ett starkt ställningstagande mot hur kineser behandlades av de koloniala makterna i Shanghai, och fördomarna mot desamma (å andra sidan är japanerna ganska bryskt tecknade). Längre fram i serien hade han funnit ett album (Castafiores juveler) som är ytterst kritiskt mot hur zigenare ännu behandlas i Europa, något som än idag är aktuellt. Då hade han insett dumheten i sitt eget förslag, avblåst det och kunnat fortsätta arbeta på Kulturhuset i frid och fröjd.
Läxan vi har lärt oss; vill du censurera något, ha lite koll på vad det är du ogillar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback