Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-03, 13:03
  #1
Medlem
Gör för närvarande en SWOT-analys av en mäklarbyrå. Det jag undrar är huruvida olika politiska beslut påverkar bostadsmarknaden? Samt om det de senaste åren genomförts reformer som påverkat marknaden (förutom den slopade fastighetsskatten)?
Citera
2014-02-03, 13:38
  #2
Medlem
Fris avatar
Framförallt lågräntepolitiken som orsakat överskuldsättning och prisbubblor. Folk har kunnat låna gratis, om man räknar bort inflationen och skatteavdraget, vilket har gjort att de kunna bjuda upp bostadsprsierna mångdubbelt. Alla prisbubblor orsakas av ökad penningmängd. Fler pengar och samma antal bostäder är fler pengar per bostad, alltså högre priser. Alla prisbubblor genom världshistorien har orsakats av ökad mängd betalningsmedel, pengar eller krediter.

Faktorer som det allmäna byggförbudet och inflyttning till storstäder har betydligt mindre effekt, men har betydelse åtminstone lokalt.
Citera
2014-02-03, 15:28
  #3
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Det är bara räntepolitiken som riksbanken styr mer än regeringen som påverkat nämnvärt. I övrigt mycket snack med magert resultat.

Eftersom jag inte ha några planer på en hyresrätt i innerstaden tycker jag att en avreglering av hyresmarknaden är sund. Man har säkert helt andra tankar om man bor subventionerat i Stockholms innerstad som många politiker och journalister.

Det måste vara tydligare, att när alla vill bo centralt, måste något reglera vilka som får det och varför. Pengar alternativt, kändisskap, kontakter. Varför ska kändisskap och kontakter vara rätt men pengar fel? Jo för det har vänsterfolket gott om men inte alltid pengar.

Välkomna alla att flytta till Stockholm. Märsta Bålsta Södertälje närmare än så finns ingen plats. Och det kan aldrig bli annorlunda oavsett vad politikerna gör och säger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback