Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-12, 19:14
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nja, jag har inga förutfattade meningar om hur korruptionen indagens EU-länder har ändrats sedan de gick med.

Att den HAR ändrats står utom allt tvivel; länder som Rumänien och Bulgarien var tvungna att strama upp sin affärs/politik-kultur väsentligt för att över huvud taget få komma med i EU.

Där borde korruptionen ha minskat rejält. Eller har man lyckats sopa den under mattan i så motto att den fortfarande existerar, men i annan skepnad?

Vidare vore det mycket intressant att se hur den korruption som har sin bas i Italien har ändrats. Italienska myndigheter slår regelbundet till mot olika organisationer och klaner, samtidigt som det står rätt klart att korruptionen sprider sig på högre nivå i samhället, att den blir allt mer omfattande i Norra Italien (där den tidigare varit mindre förekommande om jag förstått rätt), och att den även sägs sprida sig till andra länder.

Som sagt, finns det några siffror eller rapporter är det ju högintressant.

Ja, Italien gör ju det, med 'Mani pulite' hände det ju en del, och Falcones kamp och hans efterföljare har ett svårt och farligt jobb. Korruption har ju en kulturell aspekt i den mening att det sätts i system och accepteras. Det går ju att ändra, som med Serpico i NYPD på 60-70-talet, när man belyser det.

Det håller jag med om, det vore väldigt intressant. Korruption är allas fiende. Jag tycker dock att verkar som att många missar att korruption innefattar den privata sektorn, inte bara myndigheter, och att den även där är oerhört skadlig.
Citera
2014-02-13, 14:18
  #14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio
Ja, Italien gör ju det, med 'Mani pulite' hände det ju en del, och Falcones kamp och hans efterföljare har ett svårt och farligt jobb. Korruption har ju en kulturell aspekt i den mening att det sätts i system och accepteras. Det går ju att ändra, som med Serpico i NYPD på 60-70-talet, när man belyser det.

Det håller jag med om, det vore väldigt intressant. Korruption är allas fiende. Jag tycker dock att verkar som att många missar att korruption innefattar den privata sektorn, inte bara myndigheter, och att den även där är oerhört skadlig.
Jo visst omfattar det även den privata sektorn; alla restaurangägare som får betala beskyddarpengar t ex.

Sen varierar även detta från land till land. I Ryssland är det oerhört vanligt att man måste betala en slant till olika tjänstemän (poliser för påstådda trafikförseelser t ex) vid sidan av. Och även om just påhittade trafikböter kanske är mindre vanligt inom EU så är svarta betalningar till tjänstemän mycket vanligt inom vissa EU-länder. Jag har t ex flera bekanta som stött på denna företeelse när de köpt eller byggt hus (dock inte i norden).
__________________
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2014-02-13 kl. 14:25.
Citera
2014-02-13, 14:24
  #15
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Den amerikanska tidskriften Time publicerar i senaste numret en undersökning (som sägs vara utförd av EU) som visar hur många procent av några EU-länders befolkning som tycker att deras land är korrupt. Tyvärr hittar jag inte artikeln på deras nätversion, så jag skriver själv ut siffrorna.

Skillnaderna är betydande:

Grekland. 99%
Italien. 97

England. 64

Finland. 29
Danmark. 20
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback