Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-02-04, 19:16
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolus78
Materialet kostar ca 1000 kr/lm och då har jag räknat med reglar, spånskivor, gipsskivor, isolering, skruv, spackel, tapet och lister. Målning är ungefär lika dyrt som tapeter och ska en dörr in så kostar det mellan 1500-4000 kr extra. Arbetet är mycket svårare att avgöra. Är det massiva träväggar som sitter nu, så har jag i ett hus från 40-talet fått lägga ner över en dag på att ta upp en dörröppning och en fönster glugg. Så räkna med 2 dagar på 2 man bara för att riva och få bort skräpet. Sen tar det en dag för 2 man att regla och fästa upp skivorna, en dag för en målare att spackla och tapetsera samt en dag till för en man att göra lister och sista finliret.

Så löst räknat 64 timmar för arbetet men då tillkommer tiden för att handla varor, etablera och packa ut allt samt restid så kanske 80 timmar om det inte tillkommer något. Det ger 40-50k i arbete och max 10k i material. Att betala efter ROT blir ca 30 k.

måste man ha gipsväggar? Vad finns för alternativ? Är sekelskifteslägenhet och jag vet inte om man kommer märka att en vägg är nykonstruerad billigt gips?
Citera
2014-02-04, 20:34
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
måste man ha gipsväggar? Vad finns för alternativ? Är sekelskifteslägenhet och jag vet inte om man kommer märka att en vägg är nykonstruerad billigt gips?

Har du målade eller tapetserade släta väggar i övrigt blir det ingen synlig skillnad.
Har du stukatur på befintliga väggar?
Har du speciella golvsocklar (golvlister) kan det också dra iväg kostnadsmässigt om man måste återskapa något som inte finns på marknaden. Ofta kommer man nära nog med lister på marknaden dock.
Citera
2014-02-04, 20:40
Medlem
Du behöver inte anlita en Byggfirma för att smälla upp en vägg, en vägg är lättare än vad man tror, allt som behövs är t.ex en 45x70 på golv och i tak (mät bara från en vägg simple shit) regla upp centrum centrum (cc mått) 45 för innerväggar osv. sedan gips, så det ända du egentligen behöver anlita är en elektriker och det tror jag inte är så dyrt. gipsa samt spackla och måla gör man själv inte så svårt. virke typ 300-600kr (överdriver) el snubben kanske 1-2000 kanske lite till. spackel 100-400kr burk, målarfärg kan du välja mellan himmel och jord. GLHF
Citera
2014-02-04, 21:53
Medlem
Nej inte måste man ha gips men det beror på vad du ska sätta för ytskikt på väggen. Det går att tapetsera på spånskiva men trä är levande material så det riskerar att spricka. Det blir inte snyggt att måla spånskivor i en lägenhet, hade fungerat i ett garage.

Billigaste alternativet är att sätta bara gips och strunta i spånskivor och isolering men jag kan inte rekommendera det då väggen kommer att bli som en baslåda och förstärka ljud samt att det blir jävligt jobbigt att hänga saker på den. Dock sparar du max 600-1000 kr på det och kommer för alltid att ångra dig

Andra alternativ är massiv trävägg med råspont eller att ni murar och rappar en lättbetong eller leca vägg, fast det blir dyrare och mycket mera arbete.
Citera
2014-02-05, 08:18
Medlem
Jag byggde nyss en vägg som är ca 1/3 av det du bygger men då var det även en hel del uttag/belysning osv. det har kostat hittills ca 8k. Det var lite utav en "loft" historia. väggen är 2200mm lång och 2000mm hög. ca 140mm tjock. då har jag gips och OSB och det rekommenderas verkligen.

I detta pris har jag dock inte med några lister samt tak/väggar i själva garderoben som blev under sängen. men det har jag räknat på ca 500-600 till. om du ska ha någon som bygger detta åt dig så gissar jag på kanske 30-50k ink material.

OBS jag körde hiltimassa i väggarna, om du bygger en hel vägg behövs verkligen inte det.
Citera
2014-02-05, 09:50
Medlem
US&As avatar
Det mesta i elväg måste dras av någon behörig, ofta kan man fråga någon som känner någon, som känner någon osv. Måla och tapetsera går att göra själv, men det är väldigt tidsödande och då blir det mer en fråga om vad din tid är värd.

Tänk på att hantverkare ofta har rabatt på material så ibland kan det bli billigare om de köper in allt, fast det beror på hur "snälla" de är med priset till kund.

Tänk på att rot-avdraget reducerar arbetskostnaden med 50% så svart/vitt-jobb kan gå jämnt ut i slutändan.
Citera
2014-02-05, 10:49
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Tänk bara på att om det är svart så kan det bli problem vid försäkringsärenden nu eller i framtiden. Då du inte har något att visa upp vem som har gjort vad.
Citera
2014-02-06, 10:30
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikvonerik

OBS jag körde hiltimassa i väggarna, om du bygger en hel vägg behövs verkligen inte det.

Det behövs inte överhuvudtaget om man vet vad man håller på med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in