Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-02, 19:37
  #1
Medlem
Hej!

Har problem med att använda min fulla kapacitet av routern. Det enda som funkar nu är datorns internet. Men andra kopplingar som wifi till mobil o annat funkar helt enkelt inte. Jag har bredband2 som leverantör och tydligen tillåter dem bara en IP adress. När jag ska ansluta till wifi på mobilen så kommer detta upp:

"du har överskridit antalet tillåtna ip adresser på din anslutning".

Hur fixar jag detta? Jag ser på denna sida 2 enheter, ena är grön vilket är datorn och ip adressen börjar med 82.xxx

Den andra är markerad med röd text och börjar med 172.xx.

Detta kom absolut från ingenstans och har haft detta problem i 2 dagar, hur löser jag detta?
Citera
2014-02-02, 19:46
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337nn
Hej!

Har problem med att använda min fulla kapacitet av routern. Det enda som funkar nu är datorns internet. Men andra kopplingar som wifi till mobil o annat funkar helt enkelt inte. Jag har bredband2 som leverantör och tydligen tillåter dem bara en IP adress. När jag ska ansluta till wifi på mobilen så kommer detta upp:

"du har överskridit antalet tillåtna ip adresser på din anslutning".

Hur fixar jag detta? Jag ser på denna sida 2 enheter, ena är grön vilket är datorn och ip adressen börjar med 82.xxx

Den andra är markerad med röd text och börjar med 172.xx.

Detta kom absolut från ingenstans och har haft detta problem i 2 dagar, hur löser jag detta?

Din NAT-låda (det du troligen kallar router) kör inte längre i NAT läge utan bryggan läge. Fixa tillbaka till NAT så är allt fixat.

Hur? Otjänst! Eftersom du inte talar om vad du har för utrustning så är det omöjligt att svara på.
Citera
2014-02-02, 19:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Din NAT-låda (det du troligen kallar router) kör inte längre i NAT läge utan bryggan läge. Fixa tillbaka till NAT så är allt fixat.

Hur? Otjänst! Eftersom du inte talar om vad du har för utrustning så är det omöjligt att svara på.

Oj! Glömde det, sorry.

Jag har en Netgear WGR614 v9.
Citera
2014-02-02, 19:55
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Eller har du satt i wan kabeln i ett lan uttag
Citera
2014-02-02, 20:02
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337nn
Oj! Glömde det, sorry.

Jag har en Netgear WGR614 v9.

Är du SÄKER (Kolla en gång till) på att du anslutit stadsnätet till WAN-porten på din 614? Det tror nämligen inte jag att du har gjort.

Är du SÄKER på att du inte har någon mer NAT-låda/accesspunkt/Airport eller liknande?

614 är nämligen en stendum konsumentrouter. Du kan inte ställa den i bryggat läge.

Om det inte fungerar trots att kabeln sitter i WAN-porten så blir nästa sak att återställa 614 till fabriksinställningar och göra om inställningarna från början.

Om DET inte funkar så verkar din 614 vara trasig.

Edit: Pucktvåa, men jag ursäktar mig med att jag satt och skrev
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback