Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-02, 12:34
  #1
Medlem
Hej,
Får hoppas att jag lagt detta i rätt tråd.

Jag ska designa en hemsida, alltså bara göra själva den visuella designen, för att sedan skicka vidare detta till en som kodar. Det råder olika åsikter om vilket som är rätt och fel program att använda för att designa webbsidor. En del säger att photoshop är det rätta programmet eftersom det handlar om pixlar. Men i indesign går det ju att välja webb som dokumentformat vilket också blir att man jobbar med pixlar.

Vad är skillnaden, finns det ett rätt och fel?

Tacksam för svar!
Citera
2014-02-02, 12:53
  #2
Medlem
Skulle rekommendera Adobe Muse om du inte ska koda själv. Lätt och smidig.

Annars så är väl Photoshop det optimala valet för att ta fram designen.

//M
Citera
2014-02-11, 15:48
  #3
Medlem
Jag skulle vilja säga att även Illsutrator är bra. Så länge du bara ska göra en "design" så spelar det ingen roll. Då funkar även word. Inget av programmet spottar ur sig särskilt användbar kod så det kan man skita i. Fördelen med indesign är att den har alla sidor och undersidor i ETT dokument. Photoshop och Illustrator hanterar visserligen lager men om du ska ha ut det till PDF så är indd absolut att föredra. Å andra sidan så är bildhanteringen i Indesign lite speciell. Den visar ju normalt sett väldigt lågupplösta bilder som är länkade, dvs inte sparade i dokumentet. För att se dessa i bättre upplösning måste man välja det och då drar det rätt mycket prestanda. SÅ jag hade nog sagt att välj det program du kan bäst och känner dig säkrast i. Oavsett så måste du ju förr eller senare ändå använda Photoshop för bilderna - även om du väljer gör allt i indesign eller Illustrator.

/m
Citera
2014-02-17, 14:07
  #4
Medlem
bonzzaixs avatar
Rekommenderar att du använder photoshop. Jag föredrar både att göra och att få design för web i psd:er. Samtliga programmerare jag jobbar med vill också ha designen som psd:er. Med olika sidor i lager (eller individuella psd:er om lager blir för tungt.) Enkelt och smidigt att se hur designen är tänkt att se ut, och att plocka ut bilderna för kodaren. Illustrator används med fördel för bilder som kräver obegränsad upplösning och InDesign för print.
Citera
2014-02-23, 14:57
  #5
Medlem
skampults avatar
Indesigns webalternativ känns lite mer anpassade för DP-jobb t. ex online magazines etc.

Skall du bara ta fram en mock up eller en rå design skulle det nog vara lättare att göra det i PS.
Citera
2014-02-24, 07:39
  #6
Medlem
Photoshop är det program du använder för bildmaterial skapat för webben.

http://www.dreaminfinity.com/nocturn...r-or-indesign/
En bra guide till vilket program du bör använda till vad.
Citera
2014-02-24, 11:59
  #7
Medlem
Har ju glömt det mest underskattade av alla sätt:
PAPPER och PENNA. Förr fanns det en kunskap i att arbeta med detta ypperligt eminenta media - sen dog den kunskapen efterhand som folk pensionerade sig. För den som sett vad man kan åstadkomma med papper och spritpennor, samt copic för färgläggning håller nog med mig här...

/
Citera
2014-03-20, 19:33
  #8
Medlem
Illustrator är ju annars känt för att göra design till hemsidor med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback