Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-22, 14:23
  #13
Medlem
Jag granskade mordet 2013 åt tidningen Kumlanytt/Sydnärkenytt. Jag kom då fram till att den yngre killen måste vara oskyldig.
I gårdagens Veckans brott tog Leif GW upp fallet och kom fram till samma slutsats, killen var oskyldig och det var ett justitiemord. Läs om min artikel på dagens kumlanytt.se
Citera
2017-11-22, 22:08
  #14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Justitiemord?

Citat:
Ursprungligen postat av ingetnamn17
Detta togs upp i Veckans Brott ikväll!
Kan någon hjälpa mig med att hitta den exakta brottsplatsen?

Jag såg detta inslag också.

Intressant att det historiska inslaget denna gång handlade om mordet på Signe Larsson 1913.

17-åringen kan ha blivit utsatt för ett justitiemord. Tyvärr fanns inte mycket teknik på den här tiden. T. o. m. fingeravtryck var då en ny metod. Hade DNA-tekniken funnits så kan domen mot honom ha blivit en annan.

Elis Vallin skrev att han var ensam GM 1918.
Citera
2017-11-23, 01:42
  #15
Medlem
I min artikel om mordet har jag foton på platsen för mordet.
Du kan nog hitta tidningen på redaktionen, Västra Drottninggatan 11 i Kumla.
Citera
2017-11-30, 00:20
  #16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Äntligen en gruppvåldtäkt med uteslutande svenska gärningsmän! Vad säger alla flashbackrasister nu då!

Tja, det verkar ju tveksamt om det alls nödvändigtvis var en gruppvåldtäkt alls. Elis Vallin påstår ju senare att han var ensam om brottet och det verkar på ytan rimligt.
Citera
2019-03-28, 17:07
  #17
Medlem
pirata-codexas avatar
Mycket spännande läsning. Synd att smutset inte fick dödsstraff.
Synd att en av äckelmännen fick bli 80 år, han borde strypits långt innan imo.

Blev allt någonsin helt bevisat, eller var det mindre noga med sådana detaljer i sverige på den tiden?
Ovanligt att läsa om svenskar som gruppvåldtar faktiskt.
Citera
2019-03-29, 18:14
  #18
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetnamn17
Detta togs upp i Veckans Brott ikväll!
Kan någon hjälpa mig med att hitta den exakta brottsplatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av wanderingstar
I min artikel om mordet har jag foton på platsen för mordet.
Du kan nog hitta tidningen på redaktionen, Västra Drottninggatan 11 i Kumla.
Här är tidningen https://issuu.com/kumlanytt/docs/sydn__rkenytt_f_webb
Koordinaterna står på sidan 8
Citera
2019-07-22, 17:55
  #19
Medlem
Livet bakom galler.

Morgonen den 8 mars 1917 knivhögg livstidsfången 155 Wallin sin arbetskamrat straffarbetsfången 326 Karlsson med sin skomakarkniv. Han hann utdela sex hugg innan han övermannades. Straffet blev 36 par spö och ensamcell.
Citera
2019-07-22, 20:18
  #20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livstidsfången 155 Vallin.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Livet bakom galler.

Morgonen den 8 mars 1917 knivhögg livstidsfången 155 Wallin sin arbetskamrat straffarbetsfången 326 Karlsson med sin skomakarkniv. Han hann utdela sex hugg innan han övermannades. Straffet blev 36 par spö och ensamcell.

Det var tur att detta skedde 1913 och att livstidsfången Vallin aldrig mer kom att återfå friheten.

Vem vet vad han då kunde ha hittat på? Återigen farlig och oberäknelig individ.
Citera
2020-02-12, 01:59
  #21
Medlem
Maajkas avatar
Citat:

På FB finns fallet nämt i ett sju år gammalt inlägg av Maajka, i tråden Klassiska mord i era hemstäder. Tidsangivelsen är lindrigt sagt åt pipan, men det uppvägs av lite kliniska detaljer, som varken Nilsson eller Fransson ansett det värt att återge ...

Jag var minst sagt helt fel ute vad gäller årtal när jag skrev inlägget. Det ska även nämnas att detaljerna som jag delade med mig utav kring mordet är enbart enligt hörsägen. Efter det jag läst här så verkar inte dessa uppgifter stämma. Jag vet egentligen väldigt lite om mordet, men snyggt hur som helst att du tagit dig tiden att skriva en sådan utförlig beskrivning och att du hittade mitt inlägg och citerade det.

Dock är jag förvånad över att så få kring Kumla och Hallsbergstrakterna tycks ha hört om mordet över huvud taget.
__________________
Senast redigerad av Maajka 2020-02-12 kl. 02:20.
Citera
2020-06-28, 13:40
  #22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Elis Vallin - en mycket illa omtyckt fånge.

I tidskriften MORD som skakade Sverige, Svenska brott del 2, publicerat i juni 2020.

Artikeln återfinns på sidorna 40-45 rikligt illustrerat med foton. Bl. a. på Sannahed som då mordet begicks användes av militären.

Citat rubrker:

"Överfallmordet 1913".

"Signe föll offer för lustmördare".

"Hon vägrade ge efter för våldtäktsmännen".

Citat i början av artikeln:

"Signe Larsson slog med näbbar och klor när de berusade ynglingarna Elis Vallin och Erhard Karlsson-Albinsson gav sig på henne på vägen hem till hennes föräldrar. När hon vägrade ge vika för våldtäktsmännen blev de unga männen som galna och det hela slutade i ond bråd död..."

Elis Vallin kom att bli en mycket illa omtyckt fånge. Han var iskall och känslolös. Den f. d. skoarbetaren drog gärna kniv mot andra fångar. Efter 20 år som fånge begick Vallin 1933 självmord på mentalsjukhuset i Västervik. Han begravdes i stillhet. Sörjd och saknad av ingen.
Citera
2020-06-28, 19:19
  #23
Medlem
Ördögs avatar
Läs mer i gamla tidningar!

Ohyggligt dåd i Närke. Ung lärarinna våldförd och dödad. (Åland 20 augusti 1913)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...1162861?page=3
Citera
2020-06-29, 03:30
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Läs mer i gamla tidningar!

Ohyggligt dåd i Närke. Ung lärarinna våldförd och dödad. (Åland 20 augusti 1913)
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sa...1162861?page=3

Tack för länk! Det är nog några år sedan man såg en rubrik med ordet "ohyggligt" i sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback