Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 19:42
  #5209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWitcher
Jag vet inte hur man skulle lösa detta problemet.
Ville bara påpeka för de som är helt emot aborter att det finns faktiskt situationer där man borde inte tvingas föda ett barn p.g.a bl.annat våldtäkter och andra liknande omständigheter.
Hur man skulle lösa det praktiskt är en annan sak.Antar att det finns inga 100% lösningar på problemet.
Det går inte att lösa det problemet. Att vänta på en dom tar på tok för lång tid. Och domstolar avgör bara om det finns tillräckligt med bevis för att fälla gärningsmannen. Ett frikännande betyder inte att ingen våldtäkt ägt rum, och våldtäkter ger inte alltid fysiska spår.

Jag kan inte se något annat alternativ än att lita på kvinnans ord om man ska tillåta abort för våldtäktsoffer.
Citera
2017-04-25, 20:32
  #5210
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Och du verkar inte förstå hur studier och forskning fungerar.

Ingen annan har kommit till samma slutsats, ingen metastudie har gjorts, kraftig kritik har framkommit.

Det kan i bästa fall ses som en hypotes, och absolut inte som någon vedertagen sanning.

Varför har de inte gjort samma studier i ala de europeiska länderna som legaliserat abort? Varför kunde de inte påvisa effekten i england med samma metodik?

Även om det är så att det i usa gav den effekten, vilket verkar tveksamt, så verkar det ha mer med hur det övriga samhället är uppbyggt än att abort i sig minskar brott.

Jag kan garantera dig med fullständig säkerhet att jag har mycket bättre förståelse för forskning, och i synnerhet statistisk sådan, än vad du har.

Samma mönster har visst kunnat observeras på andra håll. Specifikt har data från Kanada, Australien och Rumänien pekat i samma riktning. Ett exempel hittar du i denna artikel som handlar om Rumänien.

"Kraftig kritik" har bara kommit från de som av ideologiska skäl ogillar den uppenbara slutsatsen. Dessa är uppenbart partiska och behöver således granskas särskilt noga. Som du kan se redan i Wikipediaartikeln som skogshuggar3n postade så har de akademiska invändningar som har gjorts mot Donohue och Levitt redan bemötts. Modifieringar i metoden har hanterat de brister som påtalats och signifikansen i resultaten har i slutändan bibehållits.

Studien på England använde inte samma metod utan försökte relatera brottsligheten till antalet utförda aborter under en period där abort hela tiden var laglig istället för att undersöka effekten av legalisering av abort genom en event-studie där brottslighetens utveckling före och med en lämplig tidsförskjutning efter legalisering undersöks. Undersöker man inte samma sak är det inte heller konstigt att man inte får ett jämförbart resultat.

Sammanfattningsvis så illustrerar du mycket väl att du inte har läst eller (mest troligt) inte har förstått vad du har läst. Kombinerat med irrelevant ideologiskt snömos så kommer du därför fram till en ogrundad slutsats.
Citera
2017-04-25, 20:36
  #5211
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Enligt de själva ja. Enligt F/G kunde inte någon korrelation påvisas. Det står i samma stycke så jag kan bara antaga att du står fast vid den uppfattning som bekräftar din övertygelse. Därav kukmätar-deflektionen.

Jag har ingen ideologisk anledning att föredra den ena eller den andra sidan i den här diskussionen. Eftersom jag är konservativ på riktigt så intresserar jag mig för det som gör att jag får behålla så mycket av mina pengar som möjligt och det som gör att brottsligheten begränsas. Dessa sammanfaller i detta specifika fall och därför förespråkar jag den befintliga abortpolitiken i Sverige.

Jag påtalar dina bristande kvalifikationer som en enkel kvalitetsdeklaration inför eventuella läsare i tråden så att det blir lättare att konstatera att det du skriver när det gäller statistik bör tas med åtminstone en skopa salt.
Citera
2017-04-27, 11:52
  #5212
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Fundamentalistiska abortmotståndare lever i villfarelsen att de värnar om mänskligt liv. Men det är precis tvärtom. Minst 50.000 kvinnor och flickor mister livet varje år för att de inte haft tillgång till lagliga och säkra aborter. De drivs istället till att genomgå osäkra, s k bakgårdsaborter, eller tvingas att fullfölja livsfarliga graviditeter.

Precis det man gör för man är ju inte helt frisk om man jämför siffran 50000 med 50 miljoner tagna liv som abortindustrin står för varje år.

Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Visst lever vi i en sjuk värld där de allra mest utsatta och försvarslösa är de kvinnor som dör av sviterna efter illegala eller amatörmässigt utförda aborter. En vanlig abortmetod i Etiopien är att äta krossat glas eller äta stora mängder klorokinin (malariamedicin). Det sistnämnda leder ofta till döden för modern, inte bara för fostret.

Nej dom allra mest försvarslösa är dom helt utan röst, dom som inte ens kan försvara sig, att du tycker så lite om vuxna kvinnor säger mycket om dig. Du har en sjuk människosyn.
Citera
2017-04-27, 13:31
  #5213
Medlem
Merwinnas avatar
Argumentet att kvinnor ändå bara skulle göra abort hemma med strumpstickor om det inte fanns fri abort, stämmer ju inte i dagens Sverige. Klart man inte går lös på sig själv med en strumpsticka och riskerar att skada sig själv eller rentav dö, och behöva vara ensam och se det stackars fostret när det kommer ut. När det finns barnbidrag, bostadsbidrag, underhållsstöd och socialbidrag, akutlägenheter, mor-och-barn-placering i familjehem om man är mycket ung, kontaktfamiljer, fosterfamiljer... och absolut inget stigma av typen att man blir utskämd för livet, att barnet alltid kommer att ha sämre status för att det är "oäkta", att man får höra att man kommer att komma till Helvetet o.s.v..

Det går liksom inte att jämföra dagens situation med 1930-40-talets och tidigare, då detta med strumpstickorna tyvärr förekom.
Citera
2017-04-28, 18:11
  #5214
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Precis det man gör för man är ju inte helt frisk om man jämför siffran 50000 med 50 miljoner tagna liv som abortindustrin står för varje år.

De kvinnor som blir infertila efter svåra infektioner från taffligt gjorda aborter hos en medicinskt okunnig kvacksalvare är säkert många gånger fler än de 50.000 som dör. Komplikationer kan uppstå som exempelvis en perforerad livmoder, infektioner och blödningar.

Tänk dig själv flera miljoner barn som aldrig kan bli till bara för att mamman blev steril som en följd av en dåligt utförd illegal abort. Massor av tagna liv, särskilt i länder där abort är helt förbjuden.

Citat:
Nej dom allra mest försvarslösa är dom helt utan röst, dom som inte ens kan försvara sig, att du tycker så lite om vuxna kvinnor säger mycket om dig. Du har en sjuk människosyn.

Enligt Socialstyrelsen utförs de allra flesta aborter tidigt i graviditeten. Under 2015 utfördes 93 % av aborterna före vecka 12 och 83 % före vecka 9. Vid 91 % av alla aborter år 2015 användes medicinsk metod. Det är alltså få aborter som görs efter vecka 12 - endast 7 %.

Att tvinga unga flickor som blivit gravida efter incest eller våldtäkt att fullfölja graviditeten är ett uttryck för en mycket sjuk människosyn. Det är inte heller humant att låta svårt defekta och livsodugliga barn födas efter nio fullgångna graviditetsmånader. De kommer säkerligen att lida någonting fruktansvärt den lilla tid de uppvisar livstecken innan de självdör.

Fattiga unga kvinnor som inte har råd med illegal abort tvingas föda sina oönskade barn och därefter kväver dem. Det är dessa nyfödda spädbarn som är de allra mest försvarslösa. Inte de små "cellklumparna" under graviditetsveckorna fram till vecka 12.

Nyare forskning visar att ett foster inte kan känna smärta före den 13:e graviditetsveckan, då elektrisk aktivitet i hjärnstammen kan börja avläsas.
Citera
2017-06-21, 11:37
  #5215
Avstängd
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
De kvinnor som blir infertila efter svåra infektioner från taffligt gjorda aborter hos en medicinskt okunnig kvacksalvare är säkert många gånger fler än de 50.000 som dör. Komplikationer kan uppstå som exempelvis en perforerad livmoder, infektioner och blödningar.

Tänk dig själv flera miljoner barn som aldrig kan bli till bara för att mamman blev steril som en följd av en dåligt utförd illegal abort. Massor av tagna liv, särskilt i länder där abort är helt förbjuden.

Du jämför ond bråd död med att inte kunna fortplanta sig ytterligare?
Vi kan för diskussionens skull påstå att det är hela 100% mer än vad som sägs, det kommer ändå inte i närheten av dom garanterat stendöda 50 miljoner bebisarna som vi vet om.

Så nu jämför du ett eventuellt kanske hypotetiskt barn med garanterat döda. Du känner för flera miljoner kansken men inte 50 miljoner de facto? Du saknar helt och hållet logik.


Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Fattiga unga kvinnor som inte har råd med illegal abort tvingas föda sina oönskade barn och därefter kväver dem. Det är dessa nyfödda spädbarn som är de allra mest försvarslösa. Inte de små "cellklumparna" under graviditetsveckorna fram till vecka 12.

Ja det kunde ju inte vara mer fel i sak men ok jag rättar dig och din haltande logik igen. Ett fött barn kan iaf skrika, en kropp finns som GM måste göra sig av med så ett fött barn har en röst men det har inte ett foster.
Citera
2017-06-21, 12:28
  #5216
Medlem
Ni får väl bygga och skänka pengar till barnhem om ni inte vill att barn ska bli aborterade.

Var glada istället att kvinnor gör abort så att ni slipper betala underhåll.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-06-21 kl. 12:49.
Citera
2017-06-22, 08:01
  #5217
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Ni får väl bygga och skänka pengar till barnhem om ni inte vill att barn ska bli aborterade.

Var glada istället att kvinnor gör abort så att ni slipper betala underhåll.
Jag hade varit gladare om kvinnan valde att inte bli gravid om hon inte vill ha ett barn.
Citera
2017-06-22, 08:42
  #5218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jag hade varit gladare om kvinnan valde att inte bli gravid om hon inte vill ha ett barn.

Tyvärr så är ju preventivmedel inte 100% säkra, och män väljer inte att födas till flicka.

Sen är abort ett fan så mycket billigare alternativ än att driva barnhem. Hur ni än vänder och vrider på det så blir det en ekonomisk vinst för samhället.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-06-22 kl. 08:46.
Citera
2017-06-22, 08:45
  #5219
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Tyvärr så är ju preventivmedel inte 100% säkra, och män väljer inte att födas till flicka.

Jodå, risken att bli gravid om man har spiral, p-piller, kondom och praktiserar avhållsamhet är verkligen noll.
Citera
2017-06-22, 08:51
  #5220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Jodå, risken att bli gravid om man har spiral, p-piller, kondom och praktiserar avhållsamhet är verkligen noll.

Varför skulle man använda spiral, p-piller, och kondom om man är avhållsam? Lol.

Vad är det du stör dig så mycket på att folk väljer att leva sina liv som de vill och inte ligga samhället till last mer än absolut nödvändigt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback