Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-01, 22:41
  #1
Medlem
Tjena. Har som många andra fått telias nya förbannelse. Jag är så trött och förbannad.

•Mitt problem är att jag bara får 2-5 mbit utav 30 möjliga. Internet kraschar var 20-30 minut.

Speciellt när jag spelar tyngre spel. Det som verkar vara problemet är att antennen är kass men även när jag provat med tråd så går den bara 18-20 mbit.

FYI så sitter jag cirka 6-8 m från routern med kanske 2 väggar mellan.

Tycker dock inte att det skulle vara något problem för den att nå fram ändå.

Jag har ingen möjlighet att regelbundet köra tråd.

•Jag har kontaktat Telia via mail två ggr. En gång svarade dem inte alls.
Andra gången svarade de till att börja med men efter mitt andra svar så hörde dem inte av sig.

Har sedan dess varit på deras lokala kontor och snackat med en kille som bara gav mig en ny.
Han förklarade det som att min router var pajad. Så bad han mig gå hem och testa med den nya routern. Vilket jag gjorde men med samma skit resultat.

•Vad kan jag göra nu? Om jag går till kontoret igen vad ska jag säga till dem?
Finns det någon lösning på problemet?

Tack för hjälpen!
__________________
Senast redigerad av EinherjarO 2014-02-01 kl. 23:06.
Citera
2014-02-01, 23:34
  #2
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du skaffar en egen router, t.ex. Asus RT-N66U.

Därefter ringer du Telia och ber dem brygga Thomson routern. För den så kallade antennen är inte något att skryta med. Titta på bilden (nedan) efter den svara lilla platten i andra änden av sladden. Den som är stort som ett gem är antennen.

http://i.imgur.com/25oCG5f.jpg
Citera
2014-02-01, 23:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du skaffar en egen router, t.ex. Asus RT-N66U.

Därefter ringer du Telia och ber dem brygga Thomson routern. För den så kallade antennen är inte något att skryta med. Titta på bilden (nedan) efter den svara lilla platten i andra änden av sladden. Den som är stort som ett gem är antennen.

http://i.imgur.com/25oCG5f.jpg
Jag har faktiskt skaffat en ganska bra router. En sådan där NetGear WiFi Router R6250.

http://www.elgiganten.se/product/dat...i-router-r6250

Problemet är att jag inte riktigt fattat hur man kopplar in den men IPTV och IPTELEFONI.

Har någon en lösning för detta? För isf skulle jag kunna brygga den.
Citera
2014-02-02, 00:32
  #4
Medlem
Nochillss avatar
TG799vn v2 är verkligen inte nån skräprouter, jag är helnöjd med min som är kopplad till två datorer, telefon och digitalbox.

Har du tänkt på att du kanske behöver uppdatera drivrutinen till ditt modem om ditt Internet hela tiden kraschar? Man ska inte behöva göra några krångliga inställningar för att routern ska fungera, allt uppdateras ju automatiskt genom nätverket.
En annan grej är att se till att dina enheter syns klart och tydligt i nätverkslistan och att du har WPA2 kryptering för att störa ut inkräktare.
Citera
2014-02-02, 00:35
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinherjarO
Jag har faktiskt skaffat en ganska bra router. En sådan där NetGear WiFi Router R6250.

http://www.elgiganten.se/product/dat...i-router-r6250

Problemet är att jag inte riktigt fattat hur man kopplar in den men IPTV och IPTELEFONI.

Har någon en lösning för detta? För isf skulle jag kunna brygga den.

Du säger till telia att brygga routern. Sen ansluter du WAN porten på din netgear till port 4 på Thomson. TV och telefoni fungerar som vanligt på de andra portarna.
Citera
2014-12-16, 07:57
  #6
Medlem
Kan själv intyga att Telias "Technicolor TG799vn v2" är skräp och har konstanta problem med det trådlösa (svag signalstyrka) och fasta nätverkets stabilitet, för att inte tala om deras obligatoriska administratörs konton som står över dig och begränsar dina valmöjligheter.
__________________
Senast redigerad av M9A2 2014-12-16 kl. 08:00.
Citera
2014-12-16, 21:29
  #7
Medlem
sparvsylts avatar
Jag har ett liknande problem med min telia gateway (modell: thompson). Det verkar som om gatewayen inte orkar med att ha igång tv:n under en längre tid och det blir värst på hösten/vintern när det är blött i marken. Kan det bli bättre om man kör med modem och egen router kanske? Dock känns det värdelöst att lägga ner pengar på något om problemet ligger utanför lägenhetshuset
Citera
2014-12-16, 21:41
  #8
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Jag har ett liknande problem med min telia gateway (modell: thompson). Det verkar som om gatewayen inte orkar med att ha igång tv:n under en längre tid och det blir värst på hösten/vintern när det är blött i marken. Kan det bli bättre om man kör med modem och egen router kanske? Dock känns det värdelöst att lägga ner pengar på något om problemet ligger utanför lägenhetshuset

Liknade problem?
TS hade problem med dålig Wifi när han kör tyngre spel och du har problem med TV.

Har du Telia digital-TV?
Vad har du för problem med TV'n?
Hur har du kopplat in din TV?
Har du fiber eller adsl?
Vad säger Telia?
Citera
2014-12-16, 21:52
  #9
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Liknade problem?
TS hade problem med dålig Wifi när han kör tyngre spel och du har problem med TV.

Har du Telia digital-TV?
Vad har du för problem med TV'n?
Hur har du kopplat in din TV?
Har du fiber eller adsl?
Vad säger Telia?
Ber om ursäkt jag var väldigt otydlig där. När tv:n strular så strular även wifi:t. Jag har telia digital-tv som är kopplad från jacket till gateway > separat "kanal-låda" > tv. Jag är osäker på om jag har adsl men fiber har jag inte så jag antar att isf är det adsl jag har. Jag har haft 3-4 olika tv-operatörer och det har alltid varit kopplat på samma sätt och det har alltid varit samma problem men om problemet sitter ute eller inne har dom inte kunnat fastställa.
Citera
2014-12-16, 23:03
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Ber om ursäkt jag var väldigt otydlig där. När tv:n strular så strular även wifi:t. Jag har telia digital-tv som är kopplad från jacket till gateway > separat "kanal-låda" > tv. Jag är osäker på om jag har adsl men fiber har jag inte så jag antar att isf är det adsl jag har. Jag har haft 3-4 olika tv-operatörer och det har alltid varit kopplat på samma sätt och det har alltid varit samma problem men om problemet sitter ute eller inne har dom inte kunnat fastställa.

kanal-låda? Vad är det?

Vad är det för fel på TV:n? Går det inte att byta kanal, har du bildstörningar eller bara jävligt trött på all skit som sänds?

Har du bildstörningar så tycker jag du ska ringa Telia. De kan enkelt kolla upp kvalitén på din adsl-förbindelse och de kan dessutom kolla att du har rätt mjukvara i både gateway och TV-box.
Citera
2014-12-16, 23:09
  #11
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
kanal-låda? Vad är det?

Vad är det för fel på TV:n? Går det inte att byta kanal, har du bildstörningar eller bara jävligt trött på all skit som sänds?

Har du bildstörningar så tycker jag du ska ringa Telia. De kan enkelt kolla upp kvalitén på din adsl-förbindelse och de kan dessutom kolla att du har rätt mjukvara i både gateway och TV-box.
Tack så mycket, ska ta och ringa å tjöta lite med dom imorgon
Godkväll
Citera
2015-10-09, 18:05
  #12
Medlem
Jag behöver ha hjälp,


Jag vill stänga av modem funktionen I den och bara ha den som en router. Hur gör man de? Då den har gått sönder, så hoppas jag att den ska ändå kunna skicka trådlöst, det är värt ett försök i alla fall...

All tips mottages
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback