Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-01, 15:09
  #1
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Hejsan.

Vill hålla min tyska levande, inte bara rosta bort sen skolgången. Någon med tips på tyska podcasts? Kan handla om vad som helst... Gillar teknik, böcker och politik.

Skulle vara väldigt tacksam om jag får svar!
Citera
2014-02-01, 23:54
  #2
Medlem
Lost-Highways avatar
Vad lustigt. Jag tänkte likadant och sökte tyskspråkiga podcasts förra veckan. Det enda jag hunnit lyssna på är Hoaxilla och avsnittet Die Zombie-Apokalypse och det var ett sömnpiller. Förstår inte varför den hamnade så högt upp i rankinglistorna.

Men annars så kan du titta runt lite grand här och se om du hittar något i din smak:
http://www.podcharts.de
__________________
Senast redigerad av Lost-Highway 2014-02-01 kl. 23:57.
Citera
2014-02-02, 00:47
  #3
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Vad lustigt. Jag tänkte likadant och sökte tyskspråkiga podcasts förra veckan. Det enda jag hunnit lyssna på är Hoaxilla och avsnittet Die Zombie-Apokalypse och det var ett sömnpiller. Förstår inte varför den hamnade så högt upp i rankinglistorna.

Men annars så kan du titta runt lite grand här och se om du hittar något i din smak:
http://www.podcharts.de
Hittar säkert något bra. Tyska är ändå ett såpass stort språkområde så att det borde finnas vettiga podcasts. På svenska finns det ju ganska många vettiga, tyska som är många gånger större än svenskan borde det finnas något bra att lyssna på tycker jag...

Tack för tipset!
Citera
2014-02-04, 12:05
  #4
Medlem
Lost-Highways avatar
Jag är lite nyfiken på om du hittade någon bra pod och om du i så fall kunde rekommendera den.
Citera
2014-02-04, 22:32
  #5
Medlem
Ostrobothnias avatar
Kanske något man borde prova på för att hålla uppe kunskapen en aning, försökte lyssna på nyhetsändningar i något skede men det föll ur bruk rätt så fort. Men en bra pod kunde vara ett alternativ säg till om det dyker upp något interssant.
Citera
2014-02-04, 23:48
  #6
Medlem
anna_83s avatar
Är också intresserad av detta!
Citera
2014-02-27, 20:27
  #7
Medlem
abcdefghijklmnos avatar
Är också intresserad av detta!
Citera
2014-03-17, 11:05
  #8
Medlem
Läste också tyska i högstadiet och gymnasiet men är i ungefär samma sits. Saknar visserligen ett tredje språk (även om det gärna hade fått vara något icke-europeiskt) men är tveksam till att det för egen del skulle gå att hålla motivationen uppe på frivillig basis tyvärr. Fullt upp med att hålla mig à jour på alla fronter med allt som finns i svensk-/engelskspråkig form.

Mina karaktärsbrister behöver ju inte vara universella dock så här kommer ett tips i alla fall:

omega tau: science and engineering in your headphones
Två tyska ingenjörer som tar upp en massa olika teknikrelaterade ämnen (med viss slagsida åt flygteknik) på både engelska och tyska, ofta vid besök på olika labb/anläggningar/universitet. Har visserligen inte lyssnat på de tyskspråkiga avsnitten men håller de samma nivå som de på engelska är de helt klart värda att ge en chans.

Nivån och formatet är sådant att det nog kräver en del generella förkunskaper (eller åtminstone ett gediget intresse) för att verkligen uppskatta men har man bara det är det rätt lättlyssnat och ger betydligt mer då gästerna (ofta aktiva vetenskapsmän/tekniker) får chans att gå lite mer på djupet.

Kanske lite stabbigt att börja beroende på hur mycket tyskan rostat bort med men annars är det en kanonresurs (och om innat kan man ju testa något av de engelskspråkiga avsnitten)!
Citera
2020-04-10, 13:59
  #9
Medlem
”Gemischtes Hack” rekommenderar jag!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback