Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-01, 12:54
  #1
Medlem
MrsSantas avatar
Såg någon nämna "squats" i någon tråd, någon som har mer upplysningar om squatter communites i europa, var de ligger ungefär o så?

Jag är otroligt intresserad av människor som valt "annorlunda" livsstilar, squatters, dumpster divers, osv och vill gärna höra om någon har egen erfarenhet av att leva på det viset. för att

1. jag är övertygad om att samhället kommer att bli betydligt snävare, och hårdare, med sämre ekonomi och högre arbetslöshet, och då kommer fler att behöva klara sig på "alternativa" sätt.
2. av miljöskäl anser jag att man ska utnyttja de resurser som finns på bästa sätt, och att slänga bort fullt dugliga varor är slöseri med resurser
3. det finns mängder av byggnader, t o m hela byar, som bara står och förfaller samtidigt som det finns massor av människor som behöver någonstans att bo, få meningsfull sysselsättning (och vad är mer meningsfullt än att skapa något för sig själv och sin familj), samtidigt som det förhindrar vandalisering i utdöende områden.
4. min personliga livsåskådning: vi behöver förändra våra värderingar från pengar och materiella saker till att leva i harmoni med naturen och förenkla vår vardag. Och man kan faktiskt kombinera det bästa från båda världar!

Så om någon har erfarenhet eller kunskap att dela med sig av så är jag intresserad av att höra.
Citera
2014-02-01, 13:43
  #2
Medlem
RingInteSnutens avatar
Tror nog att det bara ar i Sverige det inte finns squatters.

Det ar stort runt om i hela europa, ar aven lagligt i dom flesta lander men det kravs att man foljer vissa regler.
Citera
2014-02-01, 14:10
  #3
Medlem
MrsSantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Tror nog att det bara ar i Sverige det inte finns squatters.

Det ar stort runt om i hela europa, ar aven lagligt i dom flesta lander men det kravs att man foljer vissa regler.

intressant att vi inte har detta fenomen här i sverige, det finns ju ändå ganska mycket övergivna byggnader/områden... att det sedan är lagligt på de flesta ställen, utom i sverige då, säger kanske mer om sverige än om livsstilen

Har du (eller någon annan) tips på var man kan hitta squatter communities? Land, område i länder?
Citera
2014-02-01, 14:59
  #4
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Squat på svenska i detta sammanhanget kallas husockupation. Finns till och från i Sverige men inget permanent vad jag vet då den insurrektionella anarkismen inte varit särskilt stark i Sverige jämfört med den mer traditionella med olika organisationer. Var en i Jönköping för några veckor sedan men de nöjda sig med att endast festa list och sedan sticka. Fanns mycket mer förr dock men det kommer i vågor och senaste vågen var väl 2008(?) i Lund.

För mer läsning så kan jag rekommendera följande:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Insurrektionell_anarkism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Direkt_Aktion
http://sv.wikipedia.org/wiki/Autonomism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Civil_olydnad

En bok du kan ta och leta upp i ämnet:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gatupolitikens_lagar

Angående dina punkter:
1. Detta är en falsk inbillning för du kommer vara beroende av systemet och i takt med att det går sämre och folk kommer få det sämre så kommer även du få det svårare att gå runt. Blir du beroende av att äta just det folk slänger kommer du få problem när folk börja konsumera mindre vilket leder till mindre smulor över till dig. Här är en länk till lite kritik om Crimethinc som är inne på detta spåret.
http://libcom.org/library/communist-...rly-crimethinc

2. Där håller vi med varandra.

3. Det är ju bara att börja sätta igång då.

4. Lite för mycket "hippie" formulering för min del men visst vi är inne på samma spår.
Citera
2014-02-02, 20:39
  #5
Medlem
johanjosefssons avatar
Det är svårt att göra detta själv. Många affärer har stora livsfarliga maskiner som pressar sönder maten. De är Dumpstrarnas värsta mardröm. Det man tydligen vill ha är vanliga containrar där maten slängs hel. Dessa brukar man tydligen "dyka i" och rensa på godsaker. Tyvärr är det svårt att hitta bra ställen nuförtiden, och att faktiskt göra det själv är verkligen ett uppdrag i sig.

Det hade iof varit bra om man kunde gå ner till lokala butikens container och kamma hem lite chokladkakor och chipspåsar några gånger i månaden. Men tyvärr är det inte riktigt så enkelt...

Det krävs planering, research och hårt dedikerat arbete, precis som med allt annat.
Citera
2014-02-02, 22:23
  #6
Medlem
P.Gs avatar
I Sverige finns det väl inga långvariga husockupationer ö.h.t.?

En squat jag kommer på på rak arm är Rote Flora i Hamburg.
Citera
2014-02-03, 08:32
  #7
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
I Sverige finns det väl inga långvariga husockupationer ö.h.t.?

Inte jämfört med hur det ser ut utomlands. Däremot finns det lokaler som man fått tillgång till efter en husockupation och där är kulturhuset i Jönköping ett exempel.
Citera
2014-02-03, 20:09
  #8
Medlem
Det är ganska sällsynt i Sverige jämfört med andra länder att tomma byggnader bara får stå en längre tid, det mesta rivs eller renoveras ganska snabbt. Särskilt i större städer.
Citera
2014-02-03, 21:24
  #9
Medlem
murder_us avatar
Jag har själv köpt brass av en polsk enarmad anarkist på just en sådan i Berlin. Det finns ett par squats i östra delarna av staden, bland annat en trailerpark man ser från s-bahn.

Sen vet jag att det är svenskar som squattar i Spanien i de miljontals lägenheter som byggdes pre 2008 som ingen har råd med. Sparar pengar och luffar runt och bor gratis och knarkar billigt i värmen.

I Oslo fanns Hausmannsgate som en känd squat som legaliserats på något vis. Kvar finns det här där en massa kommunister och lodare bor.

I Sverige kan du nog bara fetglömma det. Eller nej just ja! Det finns ju visst squats även i moder svea numera!
Citera
2014-02-07, 09:37
  #10
Medlem
MrsSantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det är ganska sällsynt i Sverige jämfört med andra länder att tomma byggnader bara får stå en längre tid, det mesta rivs eller renoveras ganska snabbt. Särskilt i större städer.

Jo det är kanske en förklaring, men kan det också vara så att vi som folk fortfarande är så förankrade i att "samhället" fixar allt och ordnar det för oss att vi inte vet hur man gör annat än gnäller hemma vid köksbordet längre? I flera andra länder, där man också kan se att man är mer fysiska i sina protester mot system som inte fungerar längre, tycker jag mig se att det också finns mer av just den här typen av organiserade "occupationer". Sedan kan man ju bara se på sidor och forum om UE hur många byggnader det egentligen finns som inte är totala ruiner och skulle gå att fixa till relativt enkelt för att gå att bo i.
Citera
2017-03-11, 09:32
  #11
Medlem
Åk till usa. Det är rena rama klondika där speciellt i chicagos rika förorter. Kolla in momtheebayers kanal på youtube. Företag slänger med bra saker
Citera
2017-03-13, 17:34
  #12
Medlem
Det är svårt att finna en legitim anledning till husockupation i Sverige, eftersom svenska medborgare är berättigade bostäder så länge de sköter sig. Däremot har det pågått husockupationer av ideologiska skäl, som exempelvis kvarteret Mullvaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback