Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-02-01, 10:28
  #1
Medlem
Hej på er!

Kollade nyss på resultaten från NCC. Dom gjorde 18,4 kr per aktie i vinst. Är inte det sjukt bra med tanke på att den handlades vid 209 igår?
Det ger PE för förra året på 11,6, långt lägre än många andra bolag på börsen.
Citera
2014-02-01, 11:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dind
Hej på er!

Kollade nyss på resultaten från NCC. Dom gjorde 18,4 kr per aktie i vinst. Är inte det sjukt bra med tanke på att den handlades vid 209 igår?
Det ger PE för förra året på 11,6, långt lägre än många andra bolag på börsen.


Jag är inte direkt insatt i det egentligen men är det inte orderingången som de fann oroande? Den var lägre än innan. Att orderingången är lägre denna gången lär slå mot omsättningen sen.
Citera
2014-02-01, 12:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Jag är inte direkt insatt i det egentligen men är det inte orderingången som de fann oroande? Den var lägre än innan. Att orderingången är lägre denna gången lär slå mot omsättningen sen.

Vad spelar det för roll? Orderingång varierar väl med tiden? Det kan komma ett jätteorder imorgon eller nästa månad det vet man inte?
Citera
2014-02-01, 12:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Vad spelar det för roll? Orderingång varierar väl med tiden? Det kan komma ett jätteorder imorgon eller nästa månad det vet man inte?

Ja, det gör även resultat och ändå hänvisar han till PE. Klart som fan det påverkar. Värde skapas inte ur tomma intet. Sådant här som skapar köptillfällen om man tror att ordrarna kommer. Andra kanske har tappat tron och är tveksamma till att ordrarna kommer öka.
Analytiker har ju gjort antaganden om orderingången för att kunna värdera bolaget. Kommer inte ordrarna, då ändrar analytikerna sin uppfattning.

Hur ska du värdera bolaget? Du får ju göra uppskattning på omsättning mm.
__________________
Senast redigerad av Liketed 2014-02-01 kl. 12:26.
Citera
2014-02-02, 08:42
  #5
Medlem
Det låter på analytikerna som att problemen var Roads följt av orderingången. Men varför ska man hänga upp sig på vad en del av verksamheten gör? Köper man aktien så får man ta del av alla och det är det sammanlagda resultatet som räknas.
Orderingången som hade gått ner något är ändå inom det spann som den varierat tidigare.

Vet någon var ifrån Carnegie fick siffrorna för att uppskatta PE till 17 för 2014?
Citera
2014-02-02, 09:13
  #6
Medlem
Marknaden drivs av förväntningar och i fallet NCC är orderingången en av flera indikationer. Med oron kring prisbubblor i Sverige och tapering från FOMC så finns det helt klart själ till värderingen. Fö är det forward PE som är intressant och för att komma dit rekommenderar jag DCF.
Citera
2015-07-17, 10:03
  #7
Moderator
Brutes avatar
Ner 2,6% efter rapporten.
Köpläge?

//Brute
Citera
2015-07-17, 20:54
  #8
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Ner 2,6% efter rapporten.
Köpläge?

//Brute
Ner 5 % idag, om det inte var det innan tycker jag verkligen det verkar vara det nu. Har NCC sedan tidigare, men kan inte fylla på nu utan att sälja något annat.
Citera
2015-07-28, 10:21
  #9
Medlem
Vad är skillnaden mellan NCC A och B? Värdemässigt ligger de ju lika till, men är det någon som är mer värd att investera i kontra den andra? Är det förresten tid att investera nu? Magkänslan min säger att detta är en aktie som kommer stiga nu ett tag framöver.
Citera
2015-11-09, 20:24
  #10
Medlem
Svantevits avatar
En köprek från Pareto hjälpte inte upp kursen i eftermiddag, utan den föll bara ännu mer. Ser dock ljust på byggbranschen under 2016-2017. Bostadsbrist på många håll och en invandring som vi inte har sett maken till.

Väljer att köpa lite mer aktier nu och hoppas på det bästa. Om inte annat så är utdelningen hyffsad.
Citera
2015-11-12, 10:25
  #11
Medlem
Crackhoes avatar
NCC Housing ska ju bryta loss från NCC och bli ett eget bolag.
Dom behöver snabba pengar till mark köp osv.
Bra till en början men vad säger att NCC Housing måste använda NCC som entreprenör när det finns billigare?
Nu måste dom använda NCC då det är samma bolag.
Citera
2015-11-30, 19:02
  #12
Medlem
Isnatts avatar
Skippad utdelning nästa år och andelar i NCC Housing istället, har jag förstått det rätt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback