Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-11, 10:43
  #13
Medlem
RapLifes avatar
Alla vet väl att Acino och Lannacher är värdelösa. Båda tillverkare tycks ha hällt i 50% av utlovad mängd oxikodon. Håll er till Mundipharma annars kan ni få betala dyrt i dosering för er snålhet.
Citera
2017-01-11, 10:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RapLife
Alla vet väl att Acino och Lannacher är värdelösa. Båda tillverkare tycks ha hällt i 50% av utlovad mängd oxikodon. Håll er till Mundipharma annars kan ni få betala dyrt i dosering för er snålhet.

Instämmer helt å hållet, vid jämförelse helt å hållet värdelöst.
Citera
2017-10-03, 19:38
  #15
Medlem
FISKISCHs avatar
Jag har ätit oxykodon regelbundet i ett par år och har nog gått igenom större delen av alla tillverkare som går att få på svenska apotek. Enligt min erfarenhet så är det stor skillnad i effekt, men har tidigare trott att det mest beror på mig.
Jag har gjort lite undersökning på fass i samband med att jag testat nya tillverkare och det skiljer sig en hel del i vad de innehåller. Förmodligen så har det med det att göra.


Citat:
Oxikodon Depot Actavis 10 mg depottabletter
Naturliga opiumalkaloider

Varje depottablett innehåller: 10 mg oxikodonhydroklorid motsvarande 9 mg oxikodon.
Hjälpämnen med känd effekt: Varje depottablett innehåller 63,2 mg laktosmonohydrat.
Förteckning över hjälpämnen:

Tablettkärna:
Laktosmonohydrat
Hypromellos
Povidon K30
Stearinsyra
Magnesiumstearat
Kiseldioxid, kolloidal, vattenfri

Tablettdragering:
Titandioxid (E171)
Hypromellos
Makrogol 400
Polysorbat 80


Citat:
Oxikodon Depot Acino 10 mg depottabletter
Naturliga opiumalkaloider

Varje depottablett innehåller: 10 mg oxikodonhydroklorid motsvarande 9 mg oxikodon.
Hjälpämnen med känd effekt: Varje depottablett innehåller maximalt 28 mg sackaros.
Förteckning över hjälpämnen:

Tablettkärna:
Sockersfärer (sackaros, majsstärkelse)
Hypromellos
Makrogol 6000
Talk
Etylcellulosa
Hydroxypropylcellulosa
Propylenglykol
Magnesiumstearat
Mikrokristallin cellulosa
Kiseldioxid kolloidal vattenfri


Tablettdragering:
Hypromellos
Talk
Makrogol 6000
Titandioxid (E 171)
Brun järnoxid (E 172)
Röd järnoxid (E 172)


Citat:
Oxycodone Depot 1A Farma 10 mg depottabletter
Naturliga opiumalkaloider

Varje depottablett innehåller: 10 mg oxikodonhydroklorid motsvarande 9 mg oxikodon.
Hjälpämne med känd effekt: En depottablett innehåller 67,9 mg laktos.
Förteckning över hjälpämnen:

Tablettkärna:
Hydrogeniserad ricinolja
Kopovidon
Behenoyl polyoxyglycerider
Laktosmonohydrat
Magnesiumstearat
Majsstärkelse
Kolloidal vattenfri kiseldioxid
Triglycerider, medellånga kedjor


Tablettöverdrag:
Mikrokristallin cellulosa
Hypromellos
Stearinsyra
Titandioxid (E171)


Citat:
Oxycodone Depot Lannacher 10 mg depottabletter
Narkotiskt analgetikum

En filmdragerad tablett innehåller: 10 mg oxikodonhydroklorid motsvarande 8,97 mg oxikodon.
Hjälpämne med känd effekt: Sojalecitin 0,210 mg per tablett
Förteckning över hjälpämnen:

Tablettkärna:
Kollidon SR (bestående av polyvinylacetat, povidon (K=27,0–32,4), natriumlaurylsulfat, kiseldioxid)
Mikrokristallin cellulosa
Kolloidal vattenfri kiseloxid
Vegetabiliskt magnesiumstearat

Tablettdragering:
Polyvinylalkohol
Talk (E 553b)
Titandioxid (E 171)
Makrogol 3350
Lecitin (soja) (E 322)


Citat:
Oxycodone Depot Orion 10 mg depottabletter
Analgetika, Opioider; Naturliga opiumalkaloider

Varje depottablett innehåller: 10 mg oxikodonhydroklorid motsvarande 9 mg oxikodon.
Hjälpämnen med känd effekt: Varje depottablett innehåller maximalt 56 mg laktos som monohydrat.
Förteckning över hjälpämnen:

Tablettkärna:
Laktosmonohydrat
Ammoniummetylakrylatsampolymer (typ B) Povidon (K29/32)
Talk
Triacetin
Stearylalkohol
Magnesiumstearat


Tablettdragering:
Hypromellos
Talk
Makrogol 400
Titandioxid (E 171)


Citat:
OxyContin (Depot) 10 mg depottabletter
Narkotiskt analgetikum

Varje depottablett innehåller: 10 mg oxikodonhydroklorid motsvarande 9 mg oxikodon.
Hjälpämnen med känd effekt: 1 depottablett innehåller 69,3 mg laktosmonohydrat.
Förteckning över hjälpämnen:

Tablettkärna:
Laktosmonohydrat
Magnesiumstearat
Ammoniometakrylatsampolymer
Povidon
Stearylalkohol
Talk
Triacetin
Sorbinsyra

Filmdragering:
Hypromellos
Hydroxipropylcellulosa
Titandioxid (E171)
Makrogol.

Om jag ska gruppera i 3 grupper där 1 är bäst:
Grupp1: Orion, Lannacher, OxyContin
Grupp2: A1 Farma, Actavis
Grupp3: Acino

Tror att jag vill minnas att Orion och Lannacher är dom som biter bäst på mig.
Acino är totalt värdelösa. På samma period som det brukar gå åt 100st går det istället åt 170 och har ändå inte lika bra smärtlindring.
Actavis fungerar bra också, men eftersom jag alltid tuggar till tabletterna ett par gånger så ogillar jag denna. Det blir väldigt geggigt i munnen och jag måste dricka för att få ner den. Tror även A1 Farma har denna egenskapen samt inte funkar lika bra.
Jag är egentligen nöjd med alla utan Acino. OxyContin smakar inte så gott dock så brukar skippa den också, även om den biter lika bra. Dom har inte alltid alla sorter inne så jag kan välja den jag vill, men Lannacher föredrar jag ofta eftersom den fungerar bra på mig samt är lätt att tugga och svälja utan vatten, även fast det står att det är mindre mängd i den.
Vet att jag haft två till sorter som det stått innehållit 9.x, men som ändå har fungerat otroligt bra. Förmodligen så gör hjälpämnena olika nytta på olika personer eftersom många säger att Lannacher inte fungerar på dem. Eller så kanske folk inte brukar ta oralt?
__________________
Senast redigerad av FISKISCH 2017-10-03 kl. 19:43.
Citera
2017-10-04, 05:29
  #16
Medlem
YeahBuddy3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FISKISCH
Om jag ska gruppera i 3 grupper där 1 är bäst:
Grupp1: Orion, Lannacher, OxyContin
Grupp2: A1 Farma, Actavis
Grupp3: Acino

Tror att jag vill minnas att Orion och Lannacher är dom som biter bäst på mig.
Acino är totalt värdelösa. På samma period som det brukar gå åt 100st går det istället åt 170 och har ändå inte lika bra smärtlindring.
Actavis fungerar bra också, men eftersom jag alltid tuggar till tabletterna ett par gånger så ogillar jag denna. Det blir väldigt geggigt i munnen och jag måste dricka för att få ner den. Tror även A1 Farma har denna egenskapen samt inte funkar lika bra.
Jag är egentligen nöjd med alla utan Acino. OxyContin smakar inte så gott dock så brukar skippa den också, även om den biter lika bra. Dom har inte alltid alla sorter inne så jag kan välja den jag vill, men Lannacher föredrar jag ofta eftersom den fungerar bra på mig samt är lätt att tugga och svälja utan vatten, även fast det står att det är mindre mängd i den.
Vet att jag haft två till sorter som det stått innehållit 9.x, men som ändå har fungerat otroligt bra. Förmodligen så gör hjälpämnena olika nytta på olika personer eftersom många säger att Lannacher inte fungerar på dem. Eller så kanske folk inte brukar ta oralt?


Hur fan rangordnar du tabletterna egentligen? Måste varit en unge på tio bast som skrivit texten. "Tuggar till tabbletterna så det blir en göra och måste dricka, därför ogillar jag den".? Fyfan måste vara det mest IQ-befriade jag läst i år.

Och till Lannacher är skrivit på alla forum att den hjälper sämre än andra märken. Du vill rangordna den till den bästa? Fan du är riktigt bakom flötet idag, eller förmodligen varje dag.. Sådana här posts som du skriver är sånt som drar ner forumets intelligensnivå radikalt.
Citera
2017-10-05, 11:54
  #17
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahBuddy3000
Hur fan rangordnar du tabletterna egentligen? Måste varit en unge på tio bast som skrivit texten. "Tuggar till tabbletterna så det blir en göra och måste dricka, därför ogillar jag den".? Fyfan måste vara det mest IQ-befriade jag läst i år.

Och till Lannacher är skrivit på alla forum att den hjälper sämre än andra märken. Du vill rangordna den till den bästa? Fan du är riktigt bakom flötet idag, eller förmodligen varje dag.. Sådana här posts som du skriver är sånt som drar ner forumets intelligensnivå radikalt.

Vad är ditt problem? Vad har du för orsak att skriva som du gör?

Jag pratar ur egna erfarenheter, vad som gäller för mig som smärtpatient.
Jag har ätit oxykodon i flera år och efter att jag en gång fått Acino började jag reflektera över att smärtlindringen var betydligt sämre på just dessa. Efter det bad jag om olika varje gång till jag gått igenom de tillverkare jag listat här över och hade ett litet lager av alla sorter samtidigt för att skaffa en uppfattning av vilka som fungerar bra på just mig.
Jag har även pratat med både läkaren och personalen på apoteket och det är flera som rapportera att visa tabletter fungerar sämre på för just dem. Olika balanser av enzymer och olika kost gör att olika hjälpämnen och sammansättning fungerar olika på olika personer. Tydligen så bryter min kropp ner flera av tabletterna väldigt snabbt vilket gör att smärtlindringen försvinner snabbare än den ska.

Min smärta är väldigt varierande och därför behöver jag inte varje dag samma dos, så därför har jag bett om att få 10mg tabletter, så jag enkelt själv kan dosera efter behov. I snitt så äter jag mellan 30-100mg/dag vilket som du förstår blir ganska många tabletter dagligen. Och för att få den smärtlindring som jag behöver just när jag behöver den, så krossar jag ofta tabletterna med tänderna för att komplettera till depot-effekten från tabletterna jag tagit på morgonen.
Jag är för övrigt 30+ och har ett jobb där jag ofta är ute och träffar nya kunder och rör mig mycket bland folk, och det är därför viktigt för mig att på ett enkelt sätt få i mig tabletten utan att springa efter ett glas vatten. Därför väger jag in om tabletten smular sig eller blir en sörja i munnen. Detta kommer dock som tvåa, och om 4 olika tabletter fungerar exakt lika bra på mig, så är det väl klart att jag väljer de som jag enklast kan få i mig som de bästa.

Åter igen, för mig. Som smärtpatient.

Och Lannacher är inte den som flest beskriver som sämst, det är acino som folk har problem med. Lanancher ogillar folk mest för att den är svår att skjuta och sniffa. Men då tror jag inte heller det är smärtlindringen de personerna som skriver det är ute efter.

Det är personer som du som drar ner intelligensnivå radikalt, men dina korkade poster. Har du ens testat alla sorter och jämfört själv eller baserar du dina åsikter på vad andra personer har för personliga åsikter? Väx upp.
__________________
Senast redigerad av FISKISCH 2017-10-05 kl. 11:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback