Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-31, 15:15
  #1
Medlem
Funknatics avatar
Tjoo!

Beställde en egen ihop plockad dator ifrån Inet.se. Vad är skillnaden med att ha support hos Inet och Microsoft? Kommer jag inte kunna göra windows updates om Inet installerar windows åt mig och om jag gör det själv hemma när jag fått burken kan jag?

"Vi får installera Windows 8.1 vilket vi gör för de mesta. Men inte en retail/full version. Då det är microsoft som har support på den. OEM licensen har du support på hos oss och den stora skillnaden är att en OEM blir låst till den dator som du nu beställt."

Står ju svaret där men jag är inte så jätte kunnig i datorer .
Citera
2014-01-31, 15:25
  #2
Medlem
Stessads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funknatic
Tjoo!

Beställde en egen ihop plockad dator ifrån Inet.se. Vad är skillnaden med att ha support hos Inet och Microsoft? Kommer jag inte kunna göra windows updates om Inet installerar windows åt mig och om jag gör det själv hemma när jag fått burken kan jag?

"Vi får installera Windows 8.1 vilket vi gör för de mesta. Men inte en retail/full version. Då det är microsoft som har support på den. OEM licensen har du support på hos oss och den stora skillnaden är att en OEM blir låst till den dator som du nu beställt."

Står ju svaret där men jag är inte så jätte kunnig i datorer .

Skillnaden är att om din burk pajar så lämnar du in skiten till inet och ber Microsoft suga
Skämt åsido, OEM är ointressant i fråga om support. De inet tjafsar om är att dom är för snåla för att köpa full licens av Microsoft och kör nån budget variant som inte påverkar din garanti för 5öre. 99.9% av det som brukar gå "fel" på en dator är lätt fixat av en 14 åring som bor i sin mammas källare.
Citera
2014-01-31, 15:27
  #3
Medlem
TinyPoliss avatar
Finns förklaring på Microsofts hemsida:
http://www.microsoft.com/sv-se/licen...ens/index.aspx

Uppgraderingarna går givetvis via Microsoft.
Citera
2014-01-31, 16:19
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Sagt på ett mycket kortare sätt, och lite förenklat.

OEM-licenser är billigare eftersom den enbart får säljas förinstallerade på en färdig dator. Användaren får inte heller använda den licensen på en annan dator.

En retail-licens är dyrare eftersom användaren får använda den på en annan dator om användaren gör sig av med den första (men inte på två datorer samtidigt såklart) samt att användaren får 90(?) dagar telefonsupport hos microsoft.
Citera
2014-01-31, 16:55
  #5
Medlem
Funknatics avatar
Tack för svar! Då kan jag lika gärna ta en förinstallerad version då jag aldrig kommer använda den licensen på en annan burk .
Citera
2014-01-31, 17:03
  #6
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Sagt på ett mycket kortare sätt, och lite förenklat.

OEM-licenser är billigare eftersom den enbart får säljas förinstallerade på en färdig dator. Användaren får inte heller använda den licensen på en annan dator.

En retail-licens är dyrare eftersom användaren får använda den på en annan dator om användaren gör sig av med den första (men inte på två datorer samtidigt såklart) samt att användaren får 90(?) dagar telefonsupport hos microsoft.

HAH! Så trodde jag också...

Men eftersom jag mixtrade och bytte moderkort flera gånger på ett kort tag (ett var trasigt, hade sönder ett annat, lite sånt) så tyckte den att jag hade installerat det på flera datorer och jag kör nu med Herr Daz's unlocker.

Microsoft kan suga ändå.
Citera
2014-01-31, 17:20
  #7
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
HAH! Så trodde jag också...

Mersom jag mixtrade och bytte moderkort flera gånger på ett kort tag (ett var trasigt, hade sönder ett annat, lite sånt) så tyckte den att jag hade installerat det på flera datorer och jag kör nu med Herr Daz's unlocker.

Microsoft kan suga ändå.

Jaha, ännu en som inte kan läsa innantill. Det där ordnar man genom att ringa det 020 nummer som visas vid aktiveringen.
Citera
2014-01-31, 17:38
  #8
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jaha, ännu en som inte kan läsa innantill. Det där ordnar man genom att ringa det 020 nummer som visas vid aktiveringen.

Yes, det fungerade första och andra gången.

Inte tredje.
Citera
2014-01-31, 17:48
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jaha, ännu en som inte kan läsa innantill. Det där ordnar man genom att ringa det 020 nummer som visas vid aktiveringen.

Och lite mer förtydligare:

i020 14 000 15

Ange tonval 2+2 (även för privatpersoner)

Du kommer att kopplas direkt till en representant som hjälper dig med om-aktivering för din licens.

Du kan givetivs även maila till activate@msdirectservices.com

D.v.s om man har en OEM-licens och behöver utföra en ominstallation eller byte av någon hårdvara, te.x moderkortet så kan man utföra ovan tips.
Citera
2014-01-31, 19:04
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Yes, det fungerade första och andra gången.

Inte tredje.

Jodå, då får man prata med en människa. Det är inga problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback