Citat:
Ursprungligen postat av
whey
Jag är ungefär i din ekonomiska situation och har en lägenhet i närförorten i Sthlm, som jag köpte när jag hade lägre inkomst och mindre sparpengar. Bor sen några år tillbaka utomlands och kommer eventuellt flytta tillbaka snart. Så jag har gått i liknande tankebanor jag själv hur jag ska göra:
1. Bo kvar i min billiga lägenhet i förorten (total månadskostnad runt 5000 kr)
2. Köpa en större lägenhet i förorten
3. Köpa en lägenhet i innerstan
4. Köpa en mindre villa i ett rimligt pendlingsläge till stan.
Som jag resonerar så bor jag billigt har jag råd att köra sportbil, vilket är ett stort intresse. Jag gillar även att resa mycket, vilket så klart kostar en del. Just nu lutar det mot att bo billigt och ha råd med andra nöjjen. Jag har alltid lagt undan sparpengar också, jag skulle aldrig klara att leva så att jag under ett helt år levt upp hela min lön och inte har en krona mer på sparkontot.
intressant... sportbil är jag inte så intresserad av, motorcykel möjligtvis, men inte prylar över lag, förutom klockor. resa är något jag dock gärna gör, men där är semesterdagarna snarare begränssningen än pengarna.
får man fråga i vilken förort du bor och rekommenderar du det? jag har svårt för gansters och risken att bli rånad. har funderat på sumpan/solna eller nått istället för innerstan.
Dock behöver jag i dagsläget inget stort, så en strategi är också att köpa nått litet i stan, och om/när jag behöver nått större (för att man träffar någon, skaffar barn etc) så säljer man lägenheten och får för de pengarna en större lägenhet i typ sumpan. om man råkat spara sjukt mycket kanske man kan byta upp sig i innerstan också.