Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-01-31, 00:11
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
har kontantinsats på ca 800k, en inkomst på ca 40 netto (i snitt), men ett jobb som av naturen inte är jättestabilt, min rörliga lön är ca hälften och denna kan i värsta fall gå ner till 0 teoretiskt sett (men inte sannolikt).

Jag är inte jätteriskbenägen, och vill helst ha mycket pengar över till annat. Samtidigt så ser jag att jag köper en lägenhet potentiellt långsiktigt, så lika bra att ta i med en gång så man slipper köpa en ny om 5 år när priserna är ännu högre...är det rätt tänkt?

så jag tänker mig ca 3,5 miljoner, är det rimligt? Har lånelöfte för detta så för bankens del är det ok, men vet inte hur man ska resonera rent strategiskt/privatekonomiskt.

Jag velar mellan och köpa en för ca 3,5 eller typ en billig för 2,5, få några tusen extra i månaden att göra nått kul för men bli mer trångbodd/bo mer i utkanten och potentiellt behöva köpa en ny om några år.
Citera
2014-01-31, 00:16
Medlem
Det beror på, anser jag. I landets lite större städer får man inte mycket för 2,5 miljoner. Givetvis är det skillnad på 2,5 och 3,5 miljoner, men du måste ju se till vad du får också.
Citera
2014-01-31, 08:08
Medlem
Jag har inget svar på din fråga eftersom det inte finns.
Däremot reagerar jag på att en person som lyckas dra in 40k netto per månad inte besitter den intellektuella förmåga som krävs för att klura ut en sån här grej själv.
Kanske jobbar du med sälj och har oförtjänt bra betalt, det verkar onekligen så.
Citera
2014-01-31, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Jag har inget svar på din fråga eftersom det inte finns.
Däremot reagerar jag på att en person som lyckas dra in 40k netto per månad inte besitter den intellektuella förmåga som krävs för att klura ut en sån här grej själv.
Kanske jobbar du med sälj och har oförtjänt bra betalt, det verkar onekligen så.

Eftersom du själv förstår att något rätt svar inte finns, så kanske du förstår att frågan inte går att klura ut man får väl ta in lite olika synpunkter och höra sig för om olika strategier?
Citera
2014-01-31, 08:54
Medlem
Jag är ungefär i din ekonomiska situation och har en lägenhet i närförorten i Sthlm, som jag köpte när jag hade lägre inkomst och mindre sparpengar. Bor sen några år tillbaka utomlands och kommer eventuellt flytta tillbaka snart. Så jag har gått i liknande tankebanor jag själv hur jag ska göra:

1. Bo kvar i min billiga lägenhet i förorten (total månadskostnad runt 5000 kr)
2. Köpa en större lägenhet i förorten
3. Köpa en lägenhet i innerstan
4. Köpa en mindre villa i ett rimligt pendlingsläge till stan.

Som jag resonerar så bor jag billigt har jag råd att köra sportbil, vilket är ett stort intresse. Jag gillar även att resa mycket, vilket så klart kostar en del. Just nu lutar det mot att bo billigt och ha råd med andra nöjjen. Jag har alltid lagt undan sparpengar också, jag skulle aldrig klara att leva så att jag under ett helt år levt upp hela min lön och inte har en krona mer på sparkontot.
Citera
2014-01-31, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Jag är ungefär i din ekonomiska situation och har en lägenhet i närförorten i Sthlm, som jag köpte när jag hade lägre inkomst och mindre sparpengar. Bor sen några år tillbaka utomlands och kommer eventuellt flytta tillbaka snart. Så jag har gått i liknande tankebanor jag själv hur jag ska göra:

1. Bo kvar i min billiga lägenhet i förorten (total månadskostnad runt 5000 kr)
2. Köpa en större lägenhet i förorten
3. Köpa en lägenhet i innerstan
4. Köpa en mindre villa i ett rimligt pendlingsläge till stan.

Som jag resonerar så bor jag billigt har jag råd att köra sportbil, vilket är ett stort intresse. Jag gillar även att resa mycket, vilket så klart kostar en del. Just nu lutar det mot att bo billigt och ha råd med andra nöjjen. Jag har alltid lagt undan sparpengar också, jag skulle aldrig klara att leva så att jag under ett helt år levt upp hela min lön och inte har en krona mer på sparkontot.

intressant... sportbil är jag inte så intresserad av, motorcykel möjligtvis, men inte prylar över lag, förutom klockor. resa är något jag dock gärna gör, men där är semesterdagarna snarare begränssningen än pengarna.
får man fråga i vilken förort du bor och rekommenderar du det? jag har svårt för gansters och risken att bli rånad. har funderat på sumpan/solna eller nått istället för innerstan.

Dock behöver jag i dagsläget inget stort, så en strategi är också att köpa nått litet i stan, och om/när jag behöver nått större (för att man träffar någon, skaffar barn etc) så säljer man lägenheten och får för de pengarna en större lägenhet i typ sumpan. om man råkat spara sjukt mycket kanske man kan byta upp sig i innerstan också.
Citera
2014-02-01, 01:15
Medlem
Räkna med att bostäder inte kommer att stiga så mycket mer i värde dom kommande 5 åren, vi har fått flera jobb-skatteavdrag, låga räntor, börs på all time high. Allt pekar på att i nästa våg så blir det dyrare, och att sitta på onödigt stora bolån är inte bra i desa tider.

En sportbil tappar 10 gånger i värde mot en lägenhet eller villa. Även i goda tider så är bilköp bland det sämsta man kan göra.

Min rekomendation är (ifall du har pengar över och inte vet vad du vill göra med dom)
- Räkna med dubbel ränta!
- En sportbil tappar ce 30% i värde första året, så betala minst 50% kontant-
Citera
2014-02-01, 09:18
Medlem
Shirre88s avatar
En inkomst på 40 netto är ju ingenting att hurra över direkt. Köp en lägenhet för 800 000 så kan du köpa den direkt och slippa hamna i trubbel.
Citera
2014-02-01, 09:53
Medlem
Är lite i samma sits. Måste köpa en ny lägenhet p.g.a. jobb. Har drygt 2 miljoner i insats, och vill inte komma över 10' per månad i total kostnad (hyra + ränta). Saken är den att vi inte vill överstiga den kostnaden om räntan skulle åka upp till drygt 6%, så vi vill helst inte ta så mycket lån. Hushållets nettoinkomst är drygt 40' per månad. Hur mycket är rimligt att lägga på en lägenhet då? Vi har tänkt under 3 miljoner. Låter det rimligt?
Citera
2014-02-01, 10:13
Bannlyst
Otroligt att ingen frågar: Var ska ni bo?

Ett hus i norra Sverige kostar som en etta på 20 kvm i västra Malmö.

Så, var ska ni bo?
Citera
2014-02-01, 10:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Är lite i samma sits. Måste köpa en ny lägenhet p.g.a. jobb. Har drygt 2 miljoner i insats, och vill inte komma över 10' per månad i total kostnad (hyra + ränta). Saken är den att vi inte vill överstiga den kostnaden om räntan skulle åka upp till drygt 6%, så vi vill helst inte ta så mycket lån. Hushållets nettoinkomst är drygt 40' per månad. Hur mycket är rimligt att lägga på en lägenhet då? Vi har tänkt under 3 miljoner. Låter det rimligt?

Jag förstår inte riktigt oron här. Du säger att du har 2 mille i insats och oroar dig för att räntan ska gå upp till 6%. 10-årsräntan ligger på ca 4% oprutat som en parentes, vilket med all sannolikhet är en blåsning.

Sedan beror det helt på vilken lgh man köper och hur stor avgiften är.
Citera
2014-02-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkaneMartin79
Otroligt att ingen frågar: Var ska ni bo?

Ett hus i norra Sverige kostar som en etta på 20 kvm i västra Malmö.

Så, var ska ni bo?

Ingen har frågat eftersom att alla fattar att det rör sig om Stockholm. Det framgår tydligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in