Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-30, 23:10
  #1
Medlem
Såg inget alls om Banished på forumet, och tyckte att det här spelet förtjänade en tråd.

Banished är ett citybuilding spel, utvecklat av EN enda person, i en medeltidsmiljö, lite som en mix av Stronghold, Dwarf Fortress, Anno och Sim City. Det går helt enkelt ut på att skapa ett hållbart samhälle där alla är friska, har tillgång till mat, kläder, värme, utbildning etc. Man börjar från lite trä och sten och kan bygga stora byar och städer om man lyckas tillräckligt bra.

Det finns inget stridssystem, utan det enda hotet står du själv och naturen för. Om du expanderar för fort riskerar dina invånare att svälta eller frysa ihjäl, epidemier kan slå ut stora delar av befolkning, och en tidig vinter kan tvinga dig att skörda tidigt.

Officiell hemsida http://www.shiningrocksoftware.com

What is Banished?

"Welcome to the world of Banished! In this city-building strategy game, you control a group of exiled travelers who decide to restart their lives in a new land. They have only the clothes on their backs and a cart filled with supplies from their homeland.

The objective of the game is to keep the population alive and grow it into a successful culture. Options for feeding the people include hunting and gathering, agriculture, trade, and fishing. However, sustainable practices must be considered to survive in the long term."


Gameplay trailer http://www.youtube.com/watch?v=Ls8FBFFjMxk

Finns tre stycken pre-release LP serier

Långa avsnitt, går i ganska snabb pace http://www.youtube.com/watch?v=9gAXcREfjbQ

Kortare avsnitt, ganska lugn och metodisk http://www.youtube.com/watch?v=gale3t75CRc

Långa avsnitt, men lugn pace http://www.youtube.com/watch?v=25UcWqWHC1Q

Släpps den 18e februari på Steam.

Vad tycker ni? Något att köpa? För mig är det ingen tvekan, detta spelet känns som ett måste.
__________________
Senast redigerad av Beewolf 2014-01-30 kl. 23:48.
Citera
2014-01-31, 12:19
  #2
Medlem
rasse112s avatar
Jag har slaviskt följt utvecklingen av banished sedan ''släppet'' av Sim city, Och det är helt klart ett spel som jag tänker köpa. Sen att det är en endaste kille som gort detta med sina egna pengar får mig bara att vilja stödja honom ännu mer!

Spelet verkar ju relativt buggfritt och finslipat om man kollar på alla LPs.
Det krävs väl bara lite tweaks och balansering. T.ex i Quills senaste videos(#5-6) så får en Gathering hut ihop liiite för mycket mat för att det ska vara realistiskt eller balanserat.
Citera
2014-01-31, 12:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasse112
Jag har slaviskt följt utvecklingen av banished sedan ''släppet'' av Sim city, Och det är helt klart ett spel som jag tänker köpa. Sen att det är en endaste kille som gort detta med sina egna pengar får mig bara att vilja stödja honom ännu mer!

Spelet verkar ju relativt buggfritt och finslipat om man kollar på alla LPs.
Det krävs väl bara lite tweaks och balansering. T.ex i Quills senaste videos(#5-6) så får en Gathering hut ihop liiite för mycket mat för att det ska vara realistiskt eller balanserat.

Hittade det inte förrän igår eller förrigår, när Quill la upp sin första video, men är extremt fascinerad över vad en ensam grabb lyckats åstadkomma, känns som det här kan slå de flesta city-building spel.

Angående Gathering Hut tror jag det är för att varje individuell matsort plockas till 100%, men det borde vara 25% eftersom det är 4 stycken matsorter i en Gathering Hut. Men tycker precis som du att det verkar vara väldigt finslipat och det verkar som att utvecklaren har många tankar på hur spelet skulle kunna utvecklas i framtiden.
Citera
2014-01-31, 15:00
  #4
Medlem
hetzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beewolf
Hittade det inte förrän igår eller förrigår, när Quill la upp sin första video, men är extremt fascinerad över vad en ensam grabb lyckats åstadkomma, känns som det här kan slå de flesta city-building spel.

Angående Gathering Hut tror jag det är för att varje individuell matsort plockas till 100%, men det borde vara 25% eftersom det är 4 stycken matsorter i en Gathering Hut. Men tycker precis som du att det verkar vara väldigt finslipat och det verkar som att utvecklaren har många tankar på hur spelet skulle kunna utvecklas i framtiden.


Det ser verkligen lovande ut, blev väldigt glad när Quill la upp en LP.

Angående soloprojekt så tycker jag att Dwarf Fortress visat vad som går att göra. (sen att vissa skulle påstå att det är just ett skräckexempel låter jag vara därhän)
Citera
2014-02-01, 05:50
  #5
Medlem
ChristerNs avatar
Kanske jag borde prova det.
Härligt med bra spel, som fokuserar på annat än barbari, döskallar, enfaldig syn på konflikter och superhjältar som massmördar.

Northland kanske delvis är liknande. Tyvärr är köpspelet hårt strategi-spel.
Det finns även för Linux.
Men man kan spela länge utan att tvingas kriga.
Det handlar mycket om att fixa råvaror, byggnader, transporter samt skaffa Know How.
En farmare kan ha kunskap för att bli mjölnare och en mjölnare kan få kunskap till att bli bagare osv. Alternativt skola (eller skattkista som ger byggare mm, jag undvek det.).
Kvinnorna vill inte göra barn om de inte har hus och mat, så det måste man fixa.
Alla är lite olika individer. En del hungriga, en del slöa, en del sura osv. Alltså olika AI.
Det är nog lite roligt att bara titta på vad de hittar på själva. Men kvinnorna står ofta och babblar med grannen, ibland samlar mat. Gameplay:
http://www.youtube.com/watch?v=Tf4y78prxtg

Är Banished bättre?

Annars gillar jag bäst utforska, upptäcka i stor värld RPG, First person, singelplayer.
Men tyvärr är spelen ofta fokuserade på strider, med korkad konfliktuppfattning.

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2014-02-01 kl. 05:53. Anledning: rättelse
Citera
2014-02-02, 12:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Kanske jag borde prova det.
Härligt med bra spel, som fokuserar på annat än barbari, döskallar, enfaldig syn på konflikter och superhjältar som massmördar.

Northland kanske delvis är liknande. Tyvärr är köpspelet hårt strategi-spel.
Det finns även för Linux.
Men man kan spela länge utan att tvingas kriga.
Det handlar mycket om att fixa råvaror, byggnader, transporter samt skaffa Know How.
En farmare kan ha kunskap för att bli mjölnare och en mjölnare kan få kunskap till att bli bagare osv. Alternativt skola (eller skattkista som ger byggare mm, jag undvek det.).
Kvinnorna vill inte göra barn om de inte har hus och mat, så det måste man fixa.
Alla är lite olika individer. En del hungriga, en del slöa, en del sura osv. Alltså olika AI.
Det är nog lite roligt att bara titta på vad de hittar på själva. Men kvinnorna står ofta och babblar med grannen, ibland samlar mat. Gameplay:
http://www.youtube.com/watch?v=Tf4y78prxtg

Är Banished bättre?

Annars gillar jag bäst utforska, upptäcka i stor värld RPG, First person, singelplayer.
Men tyvärr är spelen ofta fokuserade på strider, med korkad konfliktuppfattning.

Christer

Är som sagt inga konflikter alls, utan det enda hotet är dig själv samt naturen. Finns inte riktigt personligheter som du beskriver i Northland, men varje person har sin identitet. Par flyttar ihop och skaffar barn, man kan utbilda barn så att de är smartare och utför sina jobb mer effektivt. Är helt enkelt ett city-building spel utan krig.
Citera
2014-02-05, 19:02
  #7
Medlem
Prawnis avatar
En FAQ postades idag för er som har ett par frågor om spelet.

http://www.shiningrocksoftware.com/?p=2214
Citera
2014-02-13, 17:25
  #8
Medlem
Detta spel är allt man önskar, ett helt fokuserande på "city-building" och ekonomisk del,
Då man tröttnat på Anno serien så har jag letat väldigt länge åt något på samma plan.

Så hittade jag Banished, och min favorit av allt är att det är i "medeltid" och "gameplayet" i spelet värkar underbart!

lätt värt priset det går för har tittat på massor av gameplay och älskar redan spelet och väntar på den 18e :'D
Citera
2014-02-13, 17:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenzo
Detta spel är allt man önskar, ett helt fokuserande på "city-building" och ekonomisk del,
Då man tröttnat på Anno serien så har jag letat väldigt länge åt något på samma plan.

Så hittade jag Banished, och min favorit av allt är att det är i "medeltid" och "gameplayet" i spelet värkar underbart!

lätt värt priset det går för har tittat på massor av gameplay och älskar redan spelet och väntar på den 18e :'D

18e kan verkligen inte komma tillräckligt snabbt. Har slutat titta på gameplay för jag vill inte känna att spelet är sönderspelat redan innan jag fått det, och jag vill känna att jag har lite själv kvar att upptäcka. Nu vill jag bara spela!
Citera
2014-02-13, 19:39
  #10
Medlem
Sedated90s avatar
Har följt utvecklingen av detta spelet ända sedan jag av en slump upptäckte det när jag sökte runt på nätet efter nått kul city-building spel. Tycker att det verkar sjukt finslipat för att endast vara gjort av en person och ser väldigt mycket fram emot att få testa detta på tisdag.

Tror spelet kan lyckas bli riktigt populärt, sedan ser jag också fram emot när han släppt mod verktyg för att se vad det kan komma för kul mods som förbättrar upplevelsen ännu mer.
Citera
2014-02-13, 19:42
  #11
Medlem
Också följt detta spelet ungefär ett år, verkar störtskönt och harmoniskt. Kan knappast vänta på att få bygga mig en by.

Livestream just nu för om någon är intresserad, ganska stor stad, över 600 pers
http://www.twitch.tv/peebletheory
Citera
2014-02-18, 11:01
  #12
Medlem
Det är ju mer ett City-building, Survival, ekonomiskt spel i mna ögon, då folk faktiskt dör av ålder/jobb osv.

Överlevnadsdelen är större än den ekonomiska delen i mina ögon.
Då ens befolkning faktiskt kan bli mindre, som den inte blir i tex Anno serien.
Där det heller inte spelar någon roll om hur många hus/boende man har i sin stad

Snart släpps det!

KL: 20:00 om steam inte räknat fel!

((Inte för att vara sådan, men borde det inte komma torrenter nästan direkt på detta spel?
då man faktiskt kan köpa det som "stand alone" spel, det är ingen Multiplayer, och inget "login"
Så crack / spelet i sig värkar väldigt sårbart för just "pirater"))
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback