Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-30, 22:11
  #13
Avstängd
Bokads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
En hel vetenskap.

http://www.manolo.se/artiklar/artike...tt-inte-tvatta

Låter väldigt avancerat, har varken ork eller tid att lägga ner hela min själv i ett par jeans. Komigen, lämna in på kemtvätt, hoppa i badet och bada med dem på. Tänk vilken tid det skulle ta i praktiken.

Antar att det är folk med jeans för 3000kr och uppåt som gör så. Själv har jag jeans mellan 200 och 800kr.
Citera
2014-01-30, 22:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Har väl 3 par som jag kan tänkas använda.

Själv har jag 4 st som jag använder flitigt. Jag skulle inte kunna använda samma jeans två dagar irad. Jag brukar tvätta mina jeans en gång i veckan, att jag skulle tvätta de en gång i halvåret finns inte på världskartan. Mina kostar runt 1200 +.
Citera
2014-01-30, 22:30
  #15
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Hur ofta: nar man trottnar pa dem eller vaxer ur dem

Hur dyra: sa mycket som ekonomin tal? Alltsa man kan ju inte kopa jeans for 1500 om man har viktigare saker att prioritera utan som allt annat far man ratta mun efter matsack

Det ar bara jeans av dalig kvalite som inte tal att tvattas. Mina basta jeans har borjat bli lite luddiga pa vissa stallen efter att anvants och tvattats flitigt i 6 ar. Finns inget hemskare an illaluktande klader.
Citera
2014-01-31, 16:34
  #16
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokad
Hur handtvättar du? hink, vatten och såpa?

I handfatet med skölj eller tvättmedel i varmt vatten och sköljer därefter bort tvättmedlet och kramar ur jeansen dock ej särskilt hårt sen får de torka.
Citera
2014-01-31, 17:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Det där är en floskel, ett par jeans håller ca 160-180dagars användning och det är ganska dumt tycker jag att förbruka den tiden och samtidigt gå runt smutsig. Själv sköljer jag någon gång per månad.

Skitsnack. Ett par råjeans av god kvalitet håller utan problem 365 användningar.
Citera
2014-01-31, 23:01
  #18
Medlem
z0mgpl0xs avatar
Ett av mina par har jag haft i drygt ett år nu och jag har bara tvättat dem en eller två gånger, och det är inget fel på dem inte.
Citera
2018-11-23, 22:00
  #19
Medlem
japanskbruds avatar
Vad fan är problemet med jeans nuförtiden ? Någon mer som kommer ihåg hur jeans va på 70-80 talet? Du kunde köpa ett par tjocka jeans för 79 spänn på domus eller EPA .. Tvätta dom en gång i veckan i 5-7 år och använda dom nästan alltid .. Helt oförstörbara. Kanske färgen va lätt urblekt, och bakfickan hade en ring från snusdosan ..
Sen kunde man ändå lämna bort dom till nån second hand affär. Någon köpte dom igen och hade dom säkert ett par år till efter det..
Ni snackar om ett halvår är normalt .. hahaha.. Ni vet INGET.

Jag har tröttnat på idiotin .. Kör med träningsbyxor i syntetmaterial nu så jag slipper bli blåst . Har flera jeans kvar i gardroben som jag köpte i slutet på 80 talet.. Fortfarande hela. Enda problemet är ölmage och får inte igen knappen. Kanske nån dag.. ;D

Köpte ngn skit på dressman sist .. körde foten rakt genom tyget efter en vecka när jag skulle ta på dom..
Citera
2018-11-23, 23:08
  #20
Medlem
Gaydars avatar
Generellt så har folk i allmänhet noll koll på klädvård eller hur man tar hand om sin egen garderob.
(läs främst curlade straighta killar) som inte ens orkar läsa på tvättlappen- innan köpet!.. än mindre vet hur man tvättsorterar sin egen skitiga byk.

Vi som bär uniform har handfast fått lära oss att vädra, ta bort fläckar och sen pressa uniformsbyxorna- med korrekta pressveck! Uniformskjortor tvättas i minst 60 grader, stryks sen och stärks sen med stärksprej för att bli "spotless"

Angående kalsonger så rekomendrar jag Försvarets! Då kan man lugnt fisa ut så det låter utan riskera brännhål där bak! Tvättmärkt med 95 grader!

Det är nåt helt annat än moderiktiga "Frank Dandy" -s fegmärkta kalsongvaror .. 30 graders s.k försiktig handtvätt?

Bara ett exempel på korkad shopping som alltför många håller på dagligen med - utan tänka efter eller att ställa det minsta krav på tillverkaren/försäljaren!

Hyfsade kvalitetsjeans bör hålla sig snygga åtminstone några år om dom tvättas sällan, typ var 6 månad max.

Om man nu inte har som jobb att kräla omkring i avloppstrummor.. då andra skyddskläder starkt anbefalles!
__________________
Senast redigerad av Gaydar 2018-11-23 kl. 23:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback