Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-01-30, 21:43
  #1
Medlem
Verkar som att HDMI porten på min dator är disablad, pluggar jag in den i skärm lr tv så händer ingenting, datorn agerar som det inte är något inkopplat, ver inte vad jag ska göra :/
Citera
2014-01-30, 22:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotAUsername
Verkar som att HDMI porten på min dator är disablad, pluggar jag in den i skärm lr tv så händer ingenting, datorn agerar som det inte är något inkopplat, ver inte vad jag ska göra :/

Testa windows knappen + p och testa ta någon annan än den du har just nu.
Citera
2014-01-30, 22:13
  #3
Medlem
Är ju lite svårt att göra det när man inte har någon bild

Är på windows 8.1 btw
Citera
2014-01-30, 22:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotAUsername
Är ju lite svårt att göra det när man inte har någon bild

Är på windows 8.1 btw

Jasså det va så illa , men har du inte någon annan kabel (VGA, DVI) som du kan testa med? Du kan ju alltid köra kommandot fast du inte ser något bara dubbel klicka P så kommer den att byta läge, förresten vilken grafikkort kör du?
Citera
2014-01-30, 22:26
  #5
Medlem
Jo datorn funkar jättebra med DVI kabel till dator skärmen, men jag vill ju få HDMI att funka också
Jag använder GTX 760
Citera
2014-01-30, 22:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotAUsername
Jo datorn funkar jättebra med DVI kabel till dator skärmen, men jag vill ju få HDMI att funka också
Jag använder GTX 760

Om du ska köra till dator skärmen så kan du lika gärna köra DVI eftersom den ger samma bild som HDMI, lite surt att det inte fungerar man vill ju kunna koppla in tv:n ibland. Googlade lite och det stod att man ska testa byta till hdmi input på skärmen(om du ska köra till datorn) eller downgrade:a din grafikkorts drivrutin. Annars kan jag inte hjälpa mycket mera sorry
Citera
2014-01-30, 22:43
  #7
Medlem
Hm :/ Köra på Tvn ibland skulle underätta, pratade med en annan person som trodde porten var disablad, men frågan är hur man enablar den isf.
Citera
2014-01-30, 22:48
  #8
Medlem
Det är förmodligen skärmen du måste byta läge på, det måste jag iaf göra på min skärm.
Citera
2014-01-30, 22:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotAUsername
Hm :/ Köra på Tvn ibland skulle underätta, pratade med en annan person som trodde porten var disablad, men frågan är hur man enablar den isf.

kan försöka googla lite mera säg vilken tillverkare det är så ska jag se vad jag kan hitta fram.
Citera
2014-01-30, 22:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Det är förmodligen skärmen du måste byta läge på, det måste jag iaf göra på min skärm.

men om han inte får igång det på Tv:n så tror jag inte det är bara upp till skärmen till datorn... eller?
Citera
2014-01-31, 02:12
  #11
Medlem
Ja lite svårt o ändra skärmen när det är en tv apparat, tvn är en panasonic men det gör inte nån skillnad, o datorn är en ASUS M51AC
Citera
2014-01-31, 06:30
  #12
Medlem
Kan du bekräfta vilka portar ditt GTX 760?
Ibland kan det finnas olika versioner med olika portar.

Är det en jätte lång och billig HDMI kabel?
För det varierar rejält om det funkar eller inte pga den låga kvaliten på kablarna.

När du testar med HDMI så måste du dra ur kabeln från grafikkortet och för att vara extra säker bör du dra ur kabeln från skärmen du testar. Det är för att utesluta 2-4 olika fel.

Sen borde du kunna ha både skärm och TV kopplad samtidigt MEN fixat HDMI problemet FÖRST innan du blandar flera saker som kan orsaka problem.

Börja att testa med skärmen för det är färre misstag du kan göra då. Många TV apparater har speciella villkor (begränsningar) på HDMI portarna när de kopplas till datorn. Därför bör man läsa TV manualen vid problem. Där står det också saker som inställningar,upplösning, frekvens, vilken HDMI port som ska används till datorer om TV har flera mm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback