Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-30, 13:19
  #1
Medlem
Riktat till de i Stockholm (kanske kan appliceras på annat håll men jag vet inte).

Alla dessa tiggare som sitter överallt. Det har ploppat upp så många nya överallt, jag som bor i förorten hade för ett halvår sedan inga alls där, nu har vi flera stycken på olika platser. Utanför varje uppgång till tuben, mataffären osv.

Vad ger ni dem?
Jag har aldrig varit typen som ger pengar till någon tiggare. Men jag har funderat på om man kan göra något mer än att slänga lite mynt på dem.

Tog med mig från jobbet en macka och kaffe, gav personen som satt i närheten av tuben.
Vad anser du bäst... ge dem varma kläder inför vintern och mat eller fortsätta skänka pengar. Eller kanske ignorera dem helt och ge pengarna till organisationer. Vad är din åsikt?


Jag har som sagt aldrig gett pengar speciellt mycket till någon. Känns bättre att ge något konkret, min slitna vinterjacka eller en kopp kaffe som jag kan ta med. Köpa hem massa pappmuggar och ta med en varje morgon man går till tuben, till exempel.
Citera
2014-01-30, 13:21
  #2
Medlem
candystashs avatar
Slängde här om dagen en guldklocka till en tiggare i Köpenhamn.
Citera
2014-01-30, 13:23
  #3
Medlem
MegaAgamers avatar
Jag brukar ta en selfi med dom och ladda upp det på min instagram, eller insta som vi coolingar säger nu förtiden.
Citera
2014-01-30, 13:26
  #4
Medlem
Aldrig givit någonting. Har oftast enbart betalkort. Skulle dock inte förvåna mig om de en dag har en kortläsare i fickan så man kan knappa in valfri summa som dras.....
Citera
2014-01-30, 13:27
  #5
Avstängd
Ingadummagrejers avatar
Jag ger inga utlänningar pengar som tigger. Skulle jag ge så blir det till en svensk, hederlig man som frågar snällt inte sitter och säger please please madam osv wtf? .
Citera
2014-01-30, 13:29
  #6
Medlem
The-Korvens avatar
En smäll
Citera
2014-01-30, 13:31
  #7
Medlem
SilentVictorys avatar
Aldrig någonsin gett ett endaste litet öre till någon tiggare i Sverige. Kommer aldrig falla mig in att göra heller.
Finns endast ett fåtal svenskar som faktiskt behöver tigga för sin överlevnad. Men någon sådan har jag aldrig stött på.

I övrigt så faller folket som skänker pengar offer för en stor jävla scam.

Enda gången jag gett pengar var när jag var i Thailand och såg en riktigt utsvulten och enarmad tiggare som knappt orkade hålla sig vaken.

Här i Sverige med alla jävla rumäner som sitter på knäna och ber kan dra åt helvete och aldrig mer få sätta sin fot i detta land. Vidriga jävla avskum är vad dom är!
Vidriga är även dessa människor som tror de gör en god gärning och slänger iväg 10-20 kronor till dessa avskum. Fy fan.
Citera
2014-01-30, 13:31
  #8
Medlem
ganglere2s avatar
Ingenting.
Citera
2014-01-30, 13:33
  #9
Medlem
Sirtanks avatar
Ge inte det där zigenarpacket nåt, då kommer det bara fler. De blir arga om nån ger dem mackor tex. Pengar, cigg, sprit är det enda de vill ha. De flesta borde veta vid det här laget att det handlar om organiserat bedrägeri. De är inte sjuka mm som de gärna ger sken av.
Citera
2014-01-30, 13:33
  #10
Medlem
Har jag enkronor brukar jag ge bort dem vid första bästa tillfälle, oavsett tiggare eller insamling (så länge det inte är frälsningsarmen). De skramlar omkring och tar onödig plats.
Men nu har jag istort sätt aldrig kontanter så det är inte riktigt ett problem.
Citera
2014-01-30, 13:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Aldrig någonsin gett ett endaste litet öre till någon tiggare i Sverige. Kommer aldrig falla mig in att göra heller.
Finns endast ett fåtal svenskar som faktiskt behöver tigga för sin överlevnad. Men någon sådan har jag aldrig stött på.

I övrigt så faller folket som skänker pengar offer för en stor jävla scam.

Enda gången jag gett pengar var när jag var i Thailand och såg en riktigt utsvulten och enarmad tiggare som knappt orkade hålla sig vaken.

Här i Sverige med alla jävla rumäner som sitter på knäna och ber kan dra åt helvete och aldrig mer få sätta sin fot i detta land. Vidriga jävla avskum är vad dom är!
Vidriga är även dessa människor som tror de gör en god gärning och slänger iväg 10-20 kronor till dessa avskum. Fy fan.

Värst är människorna på tunnelbanan som ger pengar åt dessa rumäner som spelar sin förbannade gitarr/dragspel/tattarklinka. Ingen reagerar. Alla svenskar tycker detta är skitbra tydligen. Det bästa de någonsin hört. Skulle jag spela min stereo på högsta volym i tunnelbanan, så skulle jag bli nedslagen direkt. Men här, ingenting. Sedan är det alltid någon "hjälte" som ska ge pengar, som om andra skulle tycka det var någonting bra. Fy fan...
Citera
2014-01-30, 13:37
  #12
Medlem
knullklassons avatar
Absolut ingenting.

Här är förresten en BBC-dokumentär om tiggeriet i London. Filmskaparna kollade upp vart tiggarpengarna tog vägen. Inte helt oväntat så skickades pengarna hem till familjen i Rumänien/Bulgarien. Det visade sig dock att mottagarna var allt annat än fattiga...

http://www.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback