2010-11-30, 20:44
Medlem
Jag börjar jobba på Mcdonalds på måndag med blandade känslor. Förbannat skönt att få en inkomst men Mcdonalds känns inte skitkul att jobba på. Skitsamma jag har fått jobb åtminstonde och slipper jobba fulltid på praktik för 3 papp i månaden. Som sagt gör du bra ifrån dig så får du garanterat anställning.
Citera
2010-11-30, 20:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Det är väl en bra merit?
Att ha McDonald på CV'et tyder på att man är van vid att jobba under stress och under hårda förhållanden. Dessutom under julrushen..
Jag håller helt med där. Att ha jobbat på McDonalds är en bra merit. Jag läste en undersökning för några år sedan och många chefer tyckte det var bättre att man jobbat på McDonalds än att man gick strökurser på universitetet för att man inte har något jobb. Arbetslivserfarenhet värderas högt och den som klarat ett McDonaldsjobb med goda referenser klarar förmodligen väldigt många andra jobb samt ta eget ansvar. Sedan kan man bli grymt imponerad över dem som står i drive in och tar emot beställningar samtidigt som de tar betalt av en annan kund. Helt klart meriterande.
Citera
2010-11-30, 20:48
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag håller helt med där. Att ha jobbat på McDonalds är en bra merit. Jag läste en undersökning för några år sedan och många chefer tyckte det var bättre att man jobbat på McDonalds än att man gick strökurser på universitetet för att man inte har något jobb. Arbetslivserfarenhet värderas högt och den som klarat ett McDonaldsjobb med goda referenser klarar förmodligen väldigt många andra jobb samt ta eget ansvar. Sedan kan man bli grymt imponerad över dem som står i drive in och tar emot beställningar samtidigt som de tar betalt av en annan kund. Helt klart meriterande.

Jaha, du menar att arbetsgivare gillar robotar än människor? Dessa människor jobbar som robotar tamigfan.

Jag skulle anställda någon som har jobbat på någon blomaffär eller liknande då de måste ha kunskap i det de sysslar med.
Citera
2010-11-30, 20:49
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yesyesjao
Jag börjar jobba på Mcdonalds på måndag med blandade känslor. Förbannat skönt att få en inkomst men Mcdonalds känns inte skitkul att jobba på. Skitsamma jag har fått jobb åtminstonde och slipper jobba fulltid på praktik för 3 papp i månaden. Som sagt gör du bra ifrån dig så får du garanterat anställning.

Garanterad ja! Min lillebror fick ingen jobb alls då han jobbade på ett lager och han presterade bäst enligt vad jag har hört.
Citera
2010-11-30, 20:50
Medlem
Alltså det är helt klart en bra merit. det håller jag med om. Det är just att det är praktik som jag stör mig på. Känns lite orättvist att vissa som inte har kassaerfarenhet får jobb på en gång, medans andra måste gå praktik några månader först. Sen tycker jag praktik är alldeles för likt slaveri. Du jobbar precis likadant och lika mycket som en anställd. Du har ingen makt alls. Och du får ingen lön
Citera
2010-11-30, 20:52
Medlem
RedCrabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symbios
Alltså det är helt klart en bra merit. det håller jag med om. Det är just att det är praktik som jag stör mig på. Känns lite orättvist att vissa som inte har kassaerfarenhet får jobb på en gång, medans andra måste gå praktik några månader först. Sen tycker jag praktik är alldeles för likt slaveri. Du jobbar precis likadant och lika mycket som en anställd. Du har ingen makt alls. Och du får ingen lön

Du är inte ensam om den saken, somliga tjejer har ju sugit av sin arbetsförmedlare för att få jobbet, det är så det funkar.
Citera
2010-11-30, 20:52
Medlem
Om jag ska arbeta för ett företag vill jag gärna känna mig som en del av ett arbetslag.
Citera
2010-11-30, 20:53
Medlem
RedCrabs avatar
Det fanns ju en anledning varför McDonalds bytte sin slogan "Livet har sina goda stunder"
Citera
2010-11-30, 20:55
Medlem
Kommer det vara såhär när jag börjar där?

http://www.youtube.com/watch?v=NdvO0tmNjGo
Citera
2010-11-30, 21:05
Medlem
Ozknybergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Symbios

Jag praktiserade på en affär i en månad och gjorde bra ifrån mig och chefen sa att jag var i princip garanterad jobb efter praktiken då han tyckte jag hade skött mig utmärkt, dock så hade jag inte någon möjlighet att få lära mig hantera kassan så när praktiken var slut så fick jag ej någon anställning. Varför jag inte fick lära mig kassan var för att det var så stressigt då det var under julruschen och jag fick hålla till på lagret. Surt sa räven och då kändes det som att praktiken var helt i onödan. Visst, man får ju en extra erfarenhet men ändå så var det jobbigt. Annars så är väl praktik inte så värst dåligt, dock så ska man inte praktisera allt för länge, 2 veckor känns rimligt enligt mig.
Citera
2010-11-30, 21:09
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Jaha, du menar att arbetsgivare gillar robotar än människor? Dessa människor jobbar som robotar tamigfan.

Jag skulle anställda någon som har jobbat på någon blomaffär eller liknande då de måste ha kunskap i det de sysslar med.
Ärligt talat, hellre det än lata slapptaskar som kan försova sig till klockan 11 och aldrig gjort en släng sedan de slutade skolan för tre år sedan mer än att spela WOW. Arbetsgivare är intresserade av följande.

1) Personer som vill arbeta och inte är rädda för att hugga i även om arbetet är monotont.

2) Personer som kan ta eget ansvar

3) Personer som vill försörja sig själva genom hederligt arbete.

Arbetsgivare är INTE intresserade av

1) Universitetstuderande som läser 1-3 år extra fristående kurser för att de inte får jobb och för att klara sin ekonomi.

2) Personer som inte förvärvsarbetat en dag trots att de fyllt 22

3) Personer som slutat anställningar på t.ex. McDonalds för "att det var så tråkigt" utan att ha något annat jobb att gå till.
Citera
2010-11-30, 21:28
Medlem
PacmanSwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Ärligt talat, hellre det än lata slapptaskar som kan försova sig till klockan 11 och aldrig gjort en släng sedan de slutade skolan för tre år sedan mer än att spela WOW. Arbetsgivare är intresserade av följande.

1) Personer som vill arbeta och inte är rädda för att hugga i även om arbetet är monotont.

2) Personer som kan ta eget ansvar

3) Personer som vill försörja sig själva genom hederligt arbete.

Arbetsgivare är INTE intresserade av

1) Universitetstuderande som läser 1-3 år extra fristående kurser för att de inte får jobb och för att klara sin ekonomi.

2) Personer som inte förvärvsarbetat en dag trots att de fyllt 22

3) Personer som slutat anställningar på t.ex. McDonalds för "att det var så tråkigt" utan att ha något annat jobb att gå till.

Instämmer helt. Från mina erfarenheter (inte så stora dock) så vill en arbetsledare ha en person som är engagerad kunna sköta ett jobb som är både slitsamt och påfrestande. Mcdonalds är även bra för ungdomar som har det som sitt första arbete. Arbetsgivarna väljer hellre som sagt någon som har nån hum om arbetslivet framför någon som "tog några år ledigt efter gymnasiet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in