Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-06, 06:44
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Är det här ens relevant?

Tanken var: Ett bostadstöd som motsvarar ungefär det som pensionärer får. Alltså, max hyra 5000 kr/mån.

Eftersom bostadskostnader varierar ganska mycket kanske det är bättre att ha en låg medborgarlön (1000-3500 kr) + ett bidrag för bostadskostnaden (0-5000 kr).
Citera
2014-02-06, 16:20
  #134
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
De som inte förstår hur det kan bli billigare att ge medborgarlön: har ni någon aning om hur otroligt snordyrt det är med kontrollmyndigheter och byråkrati, som växer sisådär 5%/ år utan att utföra något egentligt merarbete? Riktigt, riktigt dyrt. Det är hyfsat många myndigheter som skulle kunna tas bort helt. För de som har arbete blir det en liten del av lönen som blir skattefri.

Vi måste ändå också gå bort från 40 timmars arbetsvecka, det kommer inte finnas jobb till alla, tvärtom. Ska det här skämtet till samhälle överleva tidens tand får det lägga på ett kol, för nu knakar det ordentligt i fogarna. Prognosen är att det inte kommer göra det.
Citera
2014-02-06, 16:26
  #135
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Det här är den verkliga dumtråden, medborgarlön skulle driva Sverige mot avgrunden. Vi skulle ständigt låna och öka statsskulden tills Sverige blir ett nytt Grekland.

De som inte kan försörja sig själva borde flytt till det land där de kan hitta jobb.
Citera
2014-02-06, 21:48
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedar2
Tanken var: Ett bostadstöd som motsvarar ungefär det som pensionärer får. Alltså, max hyra 5000 kr/mån.

Eftersom bostadskostnader varierar ganska mycket kanske det är bättre att ha en låg medborgarlön (1000-3500 kr) + ett bidrag för bostadskostnaden (0-5000 kr).

Jag förstår hur du menar nu, men det hindrar väl inte hyresvärdar att lägga hyrorna på 6000+ kr/mån för att slippa besvärligheter?
Citera
2014-02-06, 21:52
  #137
Medlem
Gaspari-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det här är den verkliga dumtråden, medborgarlön skulle driva Sverige mot avgrunden. Vi skulle ständigt låna och öka statsskulden tills Sverige blir ett nytt Grekland.

De som inte kan försörja sig själva borde flytt till det land där de kan hitta jobb.

Det kommer de förmodligen inte göra då majoriteten av förespråkarna är slöfittor som försöker hitta på lösningar för att kunna spendera andras pengar...
Citera
2014-02-06, 22:08
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspari-
Det kommer de förmodligen inte göra då majoriteten av förespråkarna är slöfittor som försöker hitta på lösningar för att kunna spendera andras pengar...

Problemet är nog att många av dem tror att det finns något magiskt som kallas "staten" som kan trycka upp pengar och ge dem.

Dom fattar inte att de själva är en del av staten och att man som medborgare i staten antingen kan vara en skattebetalare, behövade (sjuka, pensionärer m.m.) eller ett parasitsvin.
Citera
2014-02-08, 09:18
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Jag förstår hur du menar nu, men det hindrar väl inte hyresvärdar att lägga hyrorna på 6000+ kr/mån för att slippa besvärligheter?

Problemet idag är ju att folk inte får några pengar alls.


Citat:
I slutet av juni var läget desperat. Hon svalde den sista gnuttan stolthet och gick till socialen för första gången i sitt liv. Efter dussintals blanketter och intyg, förnedrande samtal och möten, veckor, månader av utredning kom beskedet. Hon får inga pengar eftersom hennes söner har varsitt sparkonto med cirka tiotusen var på: Pengar som deras farmor sparat, pengar som min vän inte kan disponera, pengar som hon inte kan röra utan sin exmans, barnens pappas, tillåtelse.
http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...yst-katastrof/
Citera
2014-02-08, 12:30
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedar2
Problemet idag är ju att folk inte får några pengar alls.

http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...yst-katastrof/

Det enda denna anekdot belyser (om den stämmer) är att man måste se över reglerna.

Annars är ju principen sund: Klart man i första hand skall använda upp tillgångarna inom familjen innan man har rätt till samhällsstöd.
Citera
2014-02-08, 18:02
  #141
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Nu sitter jag på mobilen och förstår inte hur man citerar flera än en på appen, så jag ber om ursäkt.

Så din poäng är att invandrare (för det är en kraftig underton om invandring i din post, vad nu det har med någonting att göra i detta sammanhang..) begår brott för att ha råd med guldkors och bilar (men enbart BMW)? Vad säger du om att statistiska centralbyrån visat att de vanligaste namnen på fångar är främst svenska namn? Betyder det att invandrare som begår brott är smartare och klarar sig undan bättre än svenskar, eller är allting en enda stor konspiration? Invandrare kanske inte straffas lila hårt som svenskar? (OBS! Ironi)
Att prata om invandring i detta sammanhang är så vilseledande och tragiskt att jag känner mig lite ledsen över mänskligheten, för du verkar vara en smart människa på sättet du skriver och inte den vanliga Sverigedomokraten.
Jag är varken för ett kommunistiskt styre eller Vänsterpartist, det vill jag gärna ha sagt då det oftast inte går att kritisera främlingsfientlighet på flashback utan att folk gapar "kommunist" (jag anklagar dig inte för ovanstående om du inte känner dig träffad).
Sverige byggde knappast landet själva, det borde du ha fått lära dig i skolan. Vi har länge haft invandring här.

Att utsatta människor begår brott betyder inte automatiskt saknaden efter fina bilar eller ett "jättestort guldkors", det är många faktorer som spelar in. Den vanligaste orsaken till att man begår brott kan förklaras med "tillfället gör tjuven". Vad beror det mer på? Tja, uppfostran, familjeförhållanden, statens attityd mot en (skola bland annat), missbruk mm. Detta är något vem som helst kan råka ut för, alla kommer inte från ett tryggt villaområde.
Jesus var kriminell och gick mot statens regler, nu vet jag inte om du är kristen men jag tycker ändå att det är intressant. Brott begås av alla samhällsgrupper, jag skulle bli förvånad om du aldrig kört lite för fort, laddat hem en film eller snattat någon gång.. Men sådant är ju okej, eller?
Ber om ursäkt wall of text.

Får man källan på det påståendet, tack?
Citera
2014-02-09, 17:04
  #142
Medlem
Jag är så OTROLIGT JÄVLA TRÖTT att höra samma argument för invandring.
" Sverige byggde knappast landet själva, det borde du ha fått lära dig i skolan. Vi har länge haft invandring här." Alla idioters favorit argument. Du kan fan inte jämföra invandringen mellan 1900-1990 med den "goda samarit" invandringen som pågått från 1990 o framåt. Då kunde dom som kom hit läsa och skriva, dom kom från länder som hade en sorts rätt o fel fattande och fått utbildning. Nu kommer sågott som bara analfabeter. Från länder som inte har någon sorts rättsuppfattning. Hur i helvete ska dom kunna bidra till Sveriges utveckling? Här pratar vi om ett bidragstagande i minst en generation.
ps. Jesus är en påhittad figur att du tar upp en fantasy figur får dig inte att låta särskilt smart. ds




Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Nu sitter jag på mobilen och förstår inte hur man citerar flera än en på appen, så jag ber om ursäkt.

Så din poäng är att invandrare (för det är en kraftig underton om invandring i din post, vad nu det har med någonting att göra i detta sammanhang..) begår brott för att ha råd med guldkors och bilar (men enbart BMW)? Vad säger du om att statistiska centralbyrån visat att de vanligaste namnen på fångar är främst svenska namn? Betyder det att invandrare som begår brott är smartare och klarar sig undan bättre än svenskar, eller är allting en enda stor konspiration? Invandrare kanske inte straffas lila hårt som svenskar? (OBS! Ironi)
Att prata om invandring i detta sammanhang är så vilseledande och tragiskt att jag känner mig lite ledsen över mänskligheten, för du verkar vara en smart människa på sättet du skriver och inte den vanliga Sverigedomokraten.
Jag är varken för ett kommunistiskt styre eller Vänsterpartist, det vill jag gärna ha sagt då det oftast inte går att kritisera främlingsfientlighet på flashback utan att folk gapar "kommunist" (jag anklagar dig inte för ovanstående om du inte känner dig träffad).
Sverige byggde knappast landet själva, det borde du ha fått lära dig i skolan. Vi har länge haft invandring här.

Att utsatta människor begår brott betyder inte automatiskt saknaden efter fina bilar eller ett "jättestort guldkors", det är många faktorer som spelar in. Den vanligaste orsaken till att man begår brott kan förklaras med "tillfället gör tjuven". Vad beror det mer på? Tja, uppfostran, familjeförhållanden, statens attityd mot en (skola bland annat), missbruk mm. Detta är något vem som helst kan råka ut för, alla kommer inte från ett tryggt villaområde.
Jesus var kriminell och gick mot statens regler, nu vet jag inte om du är kristen men jag tycker ändå att det är intressant. Brott begås av alla samhällsgrupper, jag skulle bli förvånad om du aldrig kört lite för fort, laddat hem en film eller snattat någon gång.. Men sådant är ju okej, eller?
Ber om ursäkt wall of text.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback