• 1
  • 2
2014-01-30, 03:42
Medlem
Medelalderss avatar
Jag har spenderat de senaste semestrarna på ön Orust på den svenska västkusten.

Några personer som jag ibland hört talas om är personer som går under namnet Höns-Olof och Korva-Lars?

Jag har ju fått massa märkliga historier kring dessa personer men har aldrig som utböling fått klarhet i dessa. Är det en duo?

Korva-Lars ska enligt historien vara son till sin egen syster, eller bror till sin mor om man så vill. Det ska vara en buse har jag förstått men vad har han gjort. Tydligen lokalt mycket välkänd. Varför kallas han Korva-Lars och varför är han känd? Lever han hur gammal är han?

Höns-Olof ska vara en annan buse som tydligen ska ha stulit det mesta rörligt, och ska haft en läggning för att kvaddat bilar i drograttfyllor och stjäla diesel. Namnet ska han tydligen ha fått för han antigen stal en massa hönor från bönder en annan historia jag hört är att han ska på fyllan stoppat in kuken i en höna som en jackassidiot.
Tydligen ska han ha slutat sitt liv nån gång i början på 90-talet som med en snara kring halsen hängandes i en klippa eller träd och hängt där hela sommaren innan han blev upptäckt. Tiden innan detta ska han tydligen varit ute efter sin flickvänn och försökt gått loss mot henne med en motorsåg och försökt ta sig in i en stuga med motorsågen där hon låst in sig eller gömt sig.

Dessa namn fick mig att haja till och historierna gjorde mig nyfiken.
2014-01-30, 09:37
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelalders

Dessa namn fick mig att haja till och historierna gjorde mig nyfiken.
Har ingen aning om vilka dom är, men håller med om att namnen är excellenta!

Korva-Lars och Höns-Olof
2014-01-30, 09:41
Medlem
Ratis avatar
Låter som namnet på bovar från någon Astrid Lindgren-film.
2014-01-30, 10:05
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Låter som namnet på bovar från någon Astrid Lindgren-film.
Eller som namnen på bondtölpar som röstar på SD.. Lite Åsa-Nisse/Klabbarparn-känsla över dem också.

Namnen låter minst sagt gammeldags bonniga, mer 50-tal än 90-tal.. Även myterna om dessa figurer är häpnadsväckande, frågan är om TS bara trollar..?
2014-01-30, 14:32
Medlem
Medelalderss avatar
Nej inget trollande här.

Jag får ändra historien lite, Höns-Olof ska ha tagit livet för några år sedan.
2014-02-24, 19:48
Medlem
Vad jag hört ang. Olof hittades han ute i skogen hängandes i en snara. Tydligen hade han hängt där ett tag så synen som mötte dom som hittade honom var nog inte vacker.

Namnen är vida kända på Orust så det är inga påhittade namn av TS. Olof gick i samma skola som mig nåt/några år. Har för mig att han mobbades ganska kraftigt i skolan. Kommer inte ihåg om han fullföljde grundskolan eller så kanske han bytte skola från den jag gick på. Brydde mig inte direkt om vad som hände honom då jag också tyckte han verkade konstig.

F.ö var han ganska feg i "vuxen" ålder. Kunde va kaxig o så när han var med i grupp men var han ensam så gjorde han inte mycket väsen av sig. Men i efterhand fick han iaf vad jag hört påhälsning hemma ett par gånger till följd av sitt beteende. Vad som hände under dom besöken kan ni nog räkna ut själva.
Han gjorde inbrott hos en som inte bodde allt för långt ifrån honom (på ett av ställena han bodde). Det tror jag han ångrade i efterhand...

Vad jag vet har inte Korv-Lars och Höns-Olof nåt med varandra att göra. Utan var bara två människor som av olika anledningar gjorde sig kända på samma ö.
2014-02-24, 22:41
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varma.mackor
Vad jag hört ang. Olof hittades han ute i skogen hängandes i en snara. Tydligen hade han hängt där ett tag så synen som mötte dom som hittade honom var nog inte vacker.

Namnen är vida kända på Orust så det är inga påhittade namn av TS. Olof gick i samma skola som mig nåt/några år. Har för mig att han mobbades ganska kraftigt i skolan. Kommer inte ihåg om han fullföljde grundskolan eller så kanske han bytte skola från den jag gick på. Brydde mig inte direkt om vad som hände honom då jag också tyckte han verkade konstig.

F.ö var han ganska feg i "vuxen" ålder. Kunde va kaxig o så när han var med i grupp men var han ensam så gjorde han inte mycket väsen av sig. Men i efterhand fick han iaf vad jag hört påhälsning hemma ett par gånger till följd av sitt beteende. Vad som hände under dom besöken kan ni nog räkna ut själva.
Han gjorde inbrott hos en som inte bodde allt för långt ifrån honom (på ett av ställena han bodde). Det tror jag han ångrade i efterhand...

Vad jag vet har inte Korv-Lars och Höns-Olof nåt med varandra att göra. Utan var bara två människor som av olika anledningar gjorde sig kända på samma ö.
Varför kallades han för Höns-Olof?

Och är Korva-Lars son till sin egen syster?
2014-02-24, 23:43
Medlem
Citat:

För att bringa klarhet i era funderingar kan jag säga att Hönsolof var allt annat än feg, snarare spritt språngande galen och brydde sig verkligen inte om han var själv eller inte. Jag har sett honom med egna ögon ta sig an pöblar om 15 invandrarkickers och även hela piketstyrkor. Träffade honom endast ett par gånger men mitt intryck är att han var väldigt smart tragiskt nog, då han aldrig gjorde någonting av sitt liv. Sedan var det inte på 90-talet han tog sitt liv utan för några år sedan, ryktet gjorde gällande att han hängt så länge så kroppen separerats från huvudet.

Korvalars har jag ingen större koll på mer än att han är ganska harmlös, han bor och är uppvuxen i Varekil/Vräland och är sambo med en många år äldre kvinna.
2014-02-24, 23:46
Medlem
Citat:

Jag tror att händelsen du refererar till är den när en bekant till Olof (också död vid blott 24 års ålder) gjorde inbrott hos honom när Olof var hemma. Det hela slutade väl med en hel del handgemäng
2014-02-24, 23:47
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cari0ca
För att bringa klarhet i era funderingar kan jag säga att Hönsolof var allt annat än feg, snarare spritt språngande galen och brydde sig verkligen inte om han var själv eller inte. Jag har sett honom med egna ögon ta sig an pöblar om 15 invandrarkickers och även hela piketstyrkor.
Det låter ju helt otroligt, berätta mer!
2014-02-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Det låter ju helt otroligt, berätta mer!

Gången jag pratar om hände på en så kallad bygdegårdsfest utanför Henån. Var flera hjordar av invandrargäng som hade kommit dit från Uddevalla för att slåss som alla gjorde på den tiden. Den goda Olof hade väl råkat i luven med någon utan dem tidigare men min version av det hela börjar när Olof hoppar upp på en motorhuv och skriker någonting i stil med "Kom igen då jävla blattejävlar" och efteråt blir han givetvis attackerad medelst både flaskor och cykelkedjor. Han fick naturligtvis rejält med stryk men lyckades ändå sänka runt sju stycken innan ordningsvakterna dök upp och avstyrde situationen. Värt att tillägga då är att Olof var helt själv.

Lustigt nog stod han även på en motorhuv och skrek gången jag såg honom ge sig i kast med en hel polisstyrka, den gången gick det väl dock inte lika bra för honom...

En annan gång han var i farten var under Vattenfestivalen i Svanesund då någon häftig utomsocknes som spelade Allan Ballan hamnade i Olofs bagagelucka. Olof körde därefter runt halva ön i sin gamla Mercedes 200 och letade fartgupp som han kunde gasa på lite extra vid.

Som ni säkert förstår finns det flera hundra historier om Olofs tillkortakommanden, men det jag skrivit är sådant jag sett själv
2014-02-25, 02:41
Medlem
Ja, jag bara svarade hur jag upplevt honom. När han var mellan 17-20 år ung.

F.ö så har jag också hört att hans inte var intakt när han hittades. Ett rykte sa att det var hans pappa som hade hittat honom.
Det är dock nåt som jag bara hört och kan mycket väl vara helt osant.

Han bodde i Myckleby ett tag o där har jag hört att han fick hembesök ett par gånger. Dessa var nog inte var av den trevligare sorten.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in