Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2014-02-11, 05:43
  #25
Medlem
Ördögs avatar
Recension av Booths bok i SvD.

”Nordbor är oartiga, svenskarna är värst”
http://www.svd.se/kultur/litteratur/...st_8969500.svd
Citera
2014-02-11, 08:38
  #26
Medlem
DinKamrats avatar
Jag tror artikeln ska tas med en viss nypa salt, men visst är han spot-on när han lyfter fram det stora genusvansinnet som sköljer över nationen
Citera
2014-02-11, 13:05
  #27
Medlem
LFEs avatar
Skit, Skit och åter skit som han strör över en nypa sanning över.
Citera
2014-02-12, 00:10
  #28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Tja nu har de presenterat en "motartikel".

http://www.theguardian.com/world/201...-norway-sweden

Intressant inledning där Booth delvis gör avbön. Han förstod kanske att man måste vara rolig om man ska vara elak.

Reaktionen från nordborna tror jag dock att han fångade på pricken. Han konstaterar först att finnar, svenskar, danskar och islänningar var lätt irriterade, but the Norwegians, boy, they were not happy.

Akkurat, som man säger i Norge.
Citera
2014-02-12, 14:04
  #29
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Det som främlingar har svårt att förstå är varför svensken inte har några behov att hela tiden hävda sig.

Visst. Och då frågar man sig, vem är losern i sammanhanget--utlänningen som tror att man måste hävda sig hela tiden (och väcker irritation) eller svensken som sitter nöjd och inte behöver hävda sig mot någon?

Björn Borg gick inte omkring och talade om för folk att han var bäst i världen. Han visade det när han spelade, i övrigt höll han käften. Ilie Nastase pratade mycket om att han var bäst i världen, sedan gick han ut på banan, spelade pajas, och förlorade.
Citera
2014-02-12, 15:14
  #30
Medlem
Nostradumbasss avatar
En nordamerikansk bekant beskrev skillnaden mellan nordamerikaner och svenskar såhär när jag frågade honom.

Swedes are humble and rude, americans arrogant and polite.

Mer behöver egentligen inte sägas. Ytligt glamtrams är inget för det svenska lynnet. Tillit är allt. Sånt tar tid. Har du en gång byggt upp förtroendet till en svensk vän, blir du fan aldrig av med honom eller henne.

Detta ligger djupt nedärvt i det svenska kynnet och kommer aldrig att fullt förstås av nykomlingar från varmare länder. Men det kan ha att göra med vårt klimat och skulle man gå över fjället utan att dö i snön gällde det fan att kunna lita på kompisen.

För att hitta andra med ett lynne liknande det svenska skulle jag först leta i norra Kanadas kalla delar. Där hittar man samma påstådda avståndstagande innan de känner dig och vet att du går att lita på.
Citera
2014-02-12, 15:54
  #31
Medlem
JAMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Swedes are humble and rude, americans arrogant and polite.
Mycket intressant synpunkt ska erkännas.
Citera
2014-02-12, 18:54
  #32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Det som uppfattas som "rude" är ofta en fråga om komplett social oskicklighet. Få folk är så osmidiga i vanliga sociala sammanhang som svenskar. Det skulle behöva läras ut i skolan. Svenskens törst efter hederlighet och ärlighet leder inte sällan till att han förolämpar folk utan att mena något illa, jag har själv sett såna situationer ett antal gånger (även mellan svenskar). Man skulle kunna göra en kul men skrämmande tråd om upplevelser när svenskar gjort bort sig totalt i umgänget med utlänningar.

När den spanske värden frågar sin inbjudna svenska släkting radhus-Berit hur hon trivs i sin hacienda så svarar hon "vänligt" att det är jättefint men att kranvattnet luktar illa och att hon inte är van att folk skriker och skrattar på nätterna. Spanjoren drar slutsatsen att hon vantrivs och undrar varför hon kastar det i ansiktet på honom innan de knappt hunnit lära känna varann.

"Eftersom han frågar..."
Citera
2014-02-12, 21:40
  #33
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Det som uppfattas som "rude" är ofta en fråga om komplett social oskicklighet. Få folk är så osmidiga i vanliga sociala sammanhang som svenskar.

Det är inte min erfarenhet, men det ändå framstå som att svenskar beter sig plumpt på grund av att det finns generationsskillnader i hur man behärskar främmande språk. Den äldre generationen (40-talister och äldre) är som regel komplett odugliga på engelska och skulle inte klara sig i ett engelskspråkigt land utan att det skulle bli socialt awkward. Att köpa t-tröjor i strandgatsstånden på Thailändska badorter duger engelskan dock till. When all else fails, le och peka.

Så att utlänningar som blir konstigt tilltalade på sitt modersmål blir mer perplexa över alla hopplösa språkfel den äldre generationen gör är mer min erfarenhet. Få svenskar beter sig som ryssar i restauranger och är otrevliga mot servitriser eller hotellpersonal bara för att dom kan. Tyskflockar är också hopplösa när dom är utomlands, speciellt i grupp. Båda dessa utmärker sig markerat mer än svenskar.

Dock är ju svensken av virket att inte prata i onödan med främlingar. Tänk efter hur en ensam person beter sig i en videobutik. Man går in och ställer sig och blänger på hyllorna och sen betalar man och går. Jag betedde mig svenskt i en amerikansk videobutik ett fåtal gånger, och efter 3-4 gånger kommer videotjejen fram till mig och säger "Hey, you sure talk too much, dont ya?"

Det var en icebreaker så god som någon.

Jag har träffat någon som beter sig som du säger. En som beter sig plumpt och taktlöst och "bara säger sanningen", men det brukar ju gå över någonstans i övre tonåren, om personen inte tillhör persontypen som om Jerry Springer vore svenskt inte skulle tveka att delta. Nu har vi lyckligtvis väldigt få trailerparks i Sverige, så den här typen är sällsynt.
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-02-12 kl. 22:16.
Citera
2014-11-05, 06:19
  #34
Medlem
Ördögs avatar
Boken finns nu i norsk översättning.

«Interessen for Norge er blitt helt ekstrem»
http://www.aftenposten.no/kultur/Int...m-7771453.html

http://www.nrk.no/kultur/booth_-jeg-...den-1.12013581
__________________
Senast redigerad av Ördög 2014-11-05 kl. 06:26.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback