Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-02-13, 13:14
  #61
Medlem
dethalvabarnets avatar
Och det kommer komma andra nya sajter med samma funktion då det finns pengar att tjäna. ^^
Citera
2014-02-13, 19:24
  #62
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
då stod det folk från Piscatus och fotograferade de som var med i demonstrationen, sånt förekom tidigare i DDR, frågan är vad piscatus säljer till sina "journalistkollegor".
Att Piscatus utgörs av personer med vänsterfundamentalistisk värdegrund är vad jag förstår i någon mening klarlagt. Något som gör mig mycket bekymrad är detta http://www.allabolag.se/5568097694/befattningar där sagda bolags exekutiva personer ser ut att ha skyddad identitet! Hur går det praktiskt till att ha ett bolag där ordföranden har skyddad identitet? Vem skriver på årsredovisningen och ställs till svars för Skattemyndighetens/Bolagsverkets förfrågningar (om några)?

Nu är det så vist ordnat att Piscatus skyltar med några namn i sina skriftväxlingar med tingsrätterna. Kopior på mail har samlats in - åberopande offentlighetsprincipen givetvis

Finns det anledning att tro att Piscatus säljer data till tredje part, det vill säga främmande makt eller motsvarande organisationer vars huvudinriktning är "särskild inhämtning"? En kommunistisk diktatur ligger tankemässigt nära till hands rent analytiskt och sannolikt i Piscatus omedelbara kontaktssfär. Finns det förresten några siffror på huruvida Piscatus har fler kunder bland vänsterjournalister än bland övriga? (åsiktsmässigt mycket svårskilda, jag vet)
Citera
2014-02-13, 19:47
  #63
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OedipusRex
För att besvara TS ursprungsfråga. Idag har journalister monopol på den tjänst som Lexbase erbjuder till allmänheten och som alla innehavare av monopol så vill man behålla det
Men nu måste vi nog säga att det finns en stor skillnad mellan journalister (om än med grava vänstersympatier) och svenska folket i gemen, nedan pöbeln.

Pöbeln saknar oftast den intellektuella nivå eller bildning som krävs för att kunna analysera information. Pöbeln - även packet - kan ha kommit upp i kunskap för att på ett tillfredsställande sätt kunna läsa löpande text (utan kontextuell reflektion), men det i sig står inte i någon ett-till-ett-relation med begreppet analytisk förmåga.

Pöbeln är lätt att hålla på gott humör. Det finns främst några påtagliga faktorer:
1. Pöbeln får se sina sportsändningar
2. Pöbeln får se alla avsnitt av Say yes to the dress och alla matlagningsprogram
3. Fri tillgång till förnedrings-TV där andra delar av pöbeln skämmer ut sig.
4. Pöbeln får supa sig full på regelbunden basis - ibland så gravt att brynjar kräks ner
5. Pöbeln får möjlighet att utan omdöme gotta sig i andras olycka.

Fanns inte pöbeln fanns inte Lexbase. Så länge pöbeln och finns och är i sådan förödande majoriitet som nu kommer det alltid att finnas en marknad för Lexbase och de avgrundssajter som härnäst kommer att lanseras för att exploatera andra delar av medborgarnas liv.
Är det offentlig uppgift vilka medborgare som tar emot försörjningsstöd (inget fel i det måste jag påpeka sett ur ett arbetslöshetssifferperspektiv)? I så fall skulle man kunna göra en webbtjänst av det. Sedan finns möjlighet att syndikera med andra exploateringssajter.

När är lämpligaste tidpunkten för främmande makt att sätta in en överaskningsattack mot Sverige? Naturligtvis när pöbeln har supit sig redlös en fredag då det är ett sportevenemang (män) och Glamour (kvinnor) på TV. Det i kombination med att vi inte har något försvar blir vår undergång. Men det visste vi ju å andra sidan redan.
Citera
2014-02-14, 00:12
  #64
Avstängd
Väntar med spänning på Lexbase 2.0. Efter ett år i drift lär ägarna kunna pensionera sig i ett varmt land med billiga drinkar.
Citera
2014-02-14, 16:43
  #65
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
"Sajten som sådan är förskräcklig", Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg kommenterar i Dagens Nyheter nättjänsten Lexbase som gör domar sökbara för allmänheten.

Tjänsten publiceras med utgivningsbevis vilket för att den får samma skydd som exempelvis tidningar.

– Det är ett missbruk av offentlighetsprincipen och vår yttrandefrihet. Jag tycker sajten som sådan är förskräcklig, det är ett cyniskt missbruk av människors personuppgifter, säger hon till DN.

Advokatsamfundet gillar inte att lagen är lika för alla, tidningar eller med andra ord Sveriges patrullerande åsiktsvakter ska ha förmåner som ingen annan ska kunna ha.
Citera
2014-02-17, 13:30
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
Pöbeln saknar oftast den intellektuella nivå eller bildning som krävs för att kunna analysera information. Pöbeln - även packet - kan ha kommit upp i kunskap för att på ett tillfredsställande sätt kunna läsa löpande text (utan kontextuell reflektion), men det i sig står inte i någon ett-till-ett-relation med begreppet analytisk förmåga.
Hahaha antingen är du själv journalists -eller är hela din vänkrets det. Oavsett så överskattar du gravt journalisters utbildningsnivå samt deras kunskapsnivå och objektivitet. Ett laddat vapen är minst lika vådligt i händerna på en journalist som på vem som helst. Att tro att journalister har någon form av utbildning i att söka sanningen är ungefär som att tro på tomten. Deras största problem är nog bristen på allmänbildning som gör att de sväljer allt med hull och hår bara det går att göra en slagkraftig rubbe.
/m
Citera
2014-02-17, 20:05
  #67
Medlem
siwsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hahaha antingen är du själv journalists -eller är hela din vänkrets det. ... Att tro att journalister har någon form av utbildning i att söka sanningen är ungefär som att tro på tomten.

Jag måste ha uttryckt mig otydligt. Faktum är att jag inte känner en enda journalist och att jag själv skulle vara det är en förolämpning Du har antagligen rätt i det du skriver, det är bara att titta på de "artiklar" SvD och Expressen skrivit om återlanseringen av Lexbase samtidigt som man målar ut målvakten Häger i ett sken av att vara seriös företagsledare. Sanningen måste naturligtvis vara att de fått ett färdigt material att publicera, för var hade de annars fått färgbilden på Häger ifrån? (Den som han har i liten svartvit version på sin LinkedIn)
Citera
2014-02-17, 22:08
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siwsan
Jag måste ha uttryckt mig otydligt. Faktum är att jag inte känner en enda journalist och att jag själv skulle vara det är en förolämpning Du har antagligen rätt i det du skriver, det är bara att titta på de "artiklar" SvD och Expressen skrivit om återlanseringen av Lexbase samtidigt som man målar ut målvakten Häger i ett sken av att vara seriös företagsledare. Sanningen måste naturligtvis vara att de fått ett färdigt material att publicera, för var hade de annars fått färgbilden på Häger ifrån? (Den som han har i liten svartvit version på sin LinkedIn)


Sanningen är väl den att artiklar om Lexbase är rena klickmonstren så lockelsen att skriva om dem är naturligtvis stor. Men at finna sig i att bli megafon för det lilla Lexbase vill förmedla är lite väl magstarkt för de flesta medier också tror jag. SvD-artikeln är ett snaskigt undantag, ren propaganda för Lexbase.

Vi vet inte hur mycket Lexbase kontaktat riksmedia och de avstått från att skriva om dem, helt klart är att Lexbase vill rentvå sitt namn. Bara det att de kallar sig för en "tjänst" är en vidrig förolämpning som alla tidningar med självaktning bör avstå från att använda: det är uthängning, ett slag i ansiktet, en krigsförklaring mot redan svaga grupper det är fråga om. Inte en tjänst.

Vad Lexbase sysslar med beskrivs bäst som ren terror. Det handlar om terror.
Citera
2014-02-17, 23:11
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joesne
Sanningen är väl den att artiklar om Lexbase är rena klickmonstren så lockelsen att skriva om dem är naturligtvis stor. Men at finna sig i att bli megafon för det lilla Lexbase vill förmedla är lite väl magstarkt för de flesta medier också tror jag. SvD-artikeln är ett snaskigt undantag, ren propaganda för Lexbase.

Vi vet inte hur mycket Lexbase kontaktat riksmedia och de avstått från att skriva om dem, helt klart är att Lexbase vill rentvå sitt namn. Bara det att de kallar sig för en "tjänst" är en vidrig förolämpning som alla tidningar med självaktning bör avstå från att använda: det är uthängning, ett slag i ansiktet, en krigsförklaring mot redan svaga grupper det är fråga om. Inte en tjänst.

Vad Lexbase sysslar med beskrivs bäst som ren terror. Det handlar om terror.

Vad satt du inne för?
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback